از معبد سفید (Wat Rong Khun) بانکوک بیشتر بدانیم

به گزارش تور تایلند ارزان، معبد سفید (Wat Rong Khun) از جاذبه های مدرن بانکوک تایلند به شمار می‌رود، مجموعه ای از آثار معماری عصر جدید با بهره گیری از ِشخصیت های سینمایی و ایده های نوین در کنار هم جمع شده اند و این بنای شگفت انگیز را خلق نموده اند.

از معبد سفید (Wat Rong Khun) بانکوک بیشتر بدانیم

در سفر با تور تایلند در گذر از شهر بانکوک با معبدی عجیب آشنا خواهید شد، سوپرمن در نقاشی های دیواری این معبد به چشم می خورد، معبدی مدرن با طراحی منحصر به فرد به کمک مجسمه های متعدد که هر یک نماد و معنای ویژه ای دارند. در این برج مشخصه هایی دلنواز و گاهاً ترسناک به چشم می خورد، مجسمه برج ابلیس مرتفع آن همراه با شمشیری که در دست دارد حیرت انگیز خواهد بود و تصویر دستان برآمده از اعماق زمین نماد مرگ و زندگی بعد از آن می باشد. می توان از محراب این معبد به عنوان شاهکاری بی نظیر نام برد، شاهکاری که با مجسمه های و کنده کاری هایی جالب و هنرمندانه به شکل فرشتگان و موجودات عرفانی تایلندی مزین شده اند. فرشتگانی که گفته می شود در دنیای جادویی وات رونگ خون سرگردانند. در زبان انگلیسی از این معبد به نام معبد سفید نیز یاد می شود، معبدی منحصربه فرد در پادشاهی تایلند که توسط هنرمند ملی چالرمچایی کوزیتپیاتات (Chalermchai Kositpipat)، یک بودایی بسیار معتقد و پیشرو در نقاشی های مذهبی در سال 1997 خلق شد. معبد سفید، دیگر یک معبد سنتی نبود و چالرمچایی تصویری از هنر تایلندی برای جهان مدرن را مجدداً متولد کرد. هنری مدرن که نمونه بارز آنها در نقاشی های دیواری معبد مشهودند، نقاشی هایی از ستاره های فیلم و کارتون در ورودی معبد. فضای این معبد با مجسمه هایی خارق العاده و معماری هایی چشم نواز پرشده اند، آثاری که چشم اندازی دلربا و نفس گیر را در معبد سفید خلق کرده اند.

تخیلات سازنده این معبد در قسمت خارجی آن نیز کاملاً لمس می شود، تخیلاتی مشهود در جمجمه های قرمز رنگ واقع بر روی علائم ترافیکی و درخشش لامپ ها از سالن مرکزی. هر چند بسیاری از تایلندی ها از بسیاری از نمادهای مذهبی خود غافلند و فقط آنها را در افسانه ها و اسرارشان می شناسند اما هر یک از جزئیات این معبد نماینگر یک نماد مذهبی عمیق است. چالرمچایی برای این معبد رنگ سفید براق که نشانه پاکی و خلوص بوداست را در نظر گرفته. بخش عمده ای از پیام های معبد به اصول و آموزه هایی نظیر فرار از حرص و طمع و حرکتی پرشور و باعشق به سمت ارزش های بودایی مربوط می شود. برای رسیدن به سالن اصلی معبد می بایست از یک آستانه محافظت شده توسط اهریمن عبور کرد و سپس قدم بر پلی گذاشت که زیر آن اقیانوسی از دست های برافراشته از سمت زمین به چشم می خورد. پلی که می توان از آن به عنوان استعاره ای از چرخه مرگ و تولد دوباره نام برد. ساختمان اصلی معبد نمادی از قلمرو بودا و دروازه ای برای طلوع نیروانا (بهشت) می باشد.

دیدنی های معبد سفید بانکوک

پروژه وات رونگ خون هنوز هم در حال پیشرفت است، تمام جزئیات این معبد از ساختارهای سفید تشکیل شده اند، سالن اصلی آن به تازگی تکمیل شده و تعداد دیگری از ساختمان هایش در مراحل مختلف ساخت و ساز و دکوراسیون می باشد اما بر اساس تخمین ها و برآوردها تا یک دهه دیگر تکمیل می شود. سالن این معبد به قدری زیباست که بازدید از آن شما را به وجد خواهد آورد اما از آن جالب تر مجسمه های سرگردانی هستند که هر یک به عنوان نمادی خلق شده اند و در گوشه و کنار معبد سربرافراشته اند. اما شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که چرا با وجود اینکه در طراحی تمام قسمت های این معبد از رنگ سفید استفاده شده اما سرویس بهداشتی اش به رنگ طلایی است؟ پاسخ این سوال به فانی بودن دنیا و جهان هستی بازمی گردد، این که مردم چگونه زیبایی های دنیوی را می پرستند، ارزش واقعی را در آنها می دانند و تمایلات دنیوی را می پرستند اما غافلند که تمام آنها فانی و ناپایدارند. بازدید از گالری هنر این معبد را به هیچ وجه از دست ندهید، ساختمانی نسبتاً کوچک که میزبان تعدادی از شاهکارهای هنری می باشد. در این گالری کارت پستال و کتاب هایی جالب نیز یافت می شود، کتاب ها و کارت هایی که می توانند هدیه ای مناسب برای نزدیکانتان باشند.

انتشار: 29 بهمن 1396 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 73

به "از معبد سفید (Wat Rong Khun) بانکوک بیشتر بدانیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "از معبد سفید (Wat Rong Khun) بانکوک بیشتر بدانیم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از معبد سفید (Wat Rong Khun) بانکوک بیشتر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید