الخزعلی: انتخابات زودهنگام در عراق، یک طرح آمریکایی است

به گزارش تور تایلند ارزان، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق ضمن انتقاد از موضع کاخ سفید برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، تأکید کرد که مرجعیت دینی در این کشور، حرف آخر را می زند.

الخزعلی: انتخابات زودهنگام در عراق، یک طرح آمریکایی است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق از اظهارات اخیر کاخ سفید انتقاد کرد.

الخزعلی شرح داد که اظهارات کاخ سفید، نشان دهنده میزان دخالت واشنگتن در امور عراق است.

شبکه خبری الایام به نقل از این مسئول عراقی گزارش داد که چنین اظهاراتی نشان می دهد که پیشنهاد انتخابات زود هنگام، اساسا یک طرح آمریکایی است که تلاش می شود، احیاء شود.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که مرجعیت دینی عراق، پیشتر برگزاری انتخابات زودهنگام را رد و بر برگزاری انتخابات دوره ای تأکید کرده بود.

الخزعلی در پایان گفت که مرجعیت در عراق حرف آخر را می زند؛ چرا که مطالبات جوانان معترض را بیان می کند.

در ادامه اظهارنظرهای مداخله جویانه آمریکایی ها درباره تحولات عراق، کاخ سفید ظهر امروز با انتشار یک بیانیه اتهام هایی علیه ایران زد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

کاخ سفید در این بیانیه، با تکرار عادت آمریکایی ها در اتهام زنی علیه ایران و گروه های عراقی نزدیک به ایران مدعی شد: عراقی ها این موضوع را که رژیم ایران منابعشان را می خشکاند و از گروه های مسلح و متحدان سیاسی خود برای متوقف کردن ابراز نظر مسالمت آمیز استفاده می کند، تحمل نخواهند کرد. مردم عراق به رغم هدف قرار دریافت با خشونت مرگبار و عدم دسترسی به اینترنت، صدایشان را به گوش دیگران رسانده اند و خواستار انتخابات (زود هنگام) و اصلاحات در انتخابات شده اند (جزئیات بیشتر).

این در حالی است که مقتدی صدر رهبر معنوی فراکسیون سائرون -بزرگترین فراکسیون مجلسی در عراق- درخواست برگزاری انتخابات زود هنگام و انحلال مجلس عراق را مطرح کرده بود.

سعد الحدیثی سخنگوی دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در واکنش به این درخواست صدر گفت که طبق قانون اساسی کشور، برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام بدون انحلال مجلس ممکن نیست.

الحدیثی تأکید کرد که صدر درخواست اصلاح قانون انتخابات عراق و تغییر هیات مدیره کمیسیون برای نظارت بر انتخابات کرد و عبدالمهدی هم آن را تایید و امضا کرده است، اما مساله انتخابات زودهنگام از اختیارات مجلس است نه اختیارات نخست وزیر.

سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق تاکید کرد که مجلس اکنون وجود دارد و انتخابات زودهنگام هم مربوط به آن می شود و بر اساس قانون اساسی انتخابات زودهنگام تنها در صورت انحلال مجلس برگزار می شود.

حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف النصر هم یکی از کسانی که انتخابات زود هنگام را بیان نمود. بر اساس طرح پیشنهادی العبادی، باید دولت موقت تشکیل و انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

این طرح رئیس ائتلاف النصر شامل برکناری نخست وزیر کنونی عراق و تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل می شود.

این در حالی است که العبادی بارها مدعی شده (+) که تمایل دارد به نخست وزیری بازشود و عبدالمهدی را کنار بزند. وی در عین حال گفته است که قصدش خیر است.

اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد و به دلیل ایام زیارت اربعین حسینی برای چند روز متوقف شد و از بیست و پنجم اکتبر (3 آبان) از سر گرفته شد. این اعتراضات همچنان ادامه دارد، ولی از دامنه آن کاسته شده است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 725

به "الخزعلی: انتخابات زودهنگام در عراق، یک طرح آمریکایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الخزعلی: انتخابات زودهنگام در عراق، یک طرح آمریکایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید