خبرنگاران سازمان ملل ائتلاف سعودی رااز فهرست سیاه کودک کشان خارج کرد

به گزارش تور تایلند ارزان، تهران- خبرنگاران- سازمان ملل در اقدامی سوال برانگیز، ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی را که به دلیل کشتار بچه ها یمنی به فهرست سیاه کودک کشی وارد شده بود، از این فهرست خارج کرد.

خبرنگاران سازمان ملل ائتلاف سعودی رااز فهرست سیاه کودک کشان خارج کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی را سال ها پس از آنکه به دلیل کشتار بچه ها در یمن به فهرست سیاه افزوده شده بود، از این فهرست خارج کرد.

گوترش در حالی خروج ائتلاف سعودی را از این فهرست گفت که خود در همین گزارش به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که این ائتلاف سال گذشته 222 کودک را در یمن کشته است، اما به دلیل کاهش چشمگیر و مداوم در کشتار و زخمی کردن از طریق حملات هوایی از این فهرست خارج می شود.

دبیر کل سازمان ملل، انصارالله یمن را مسوول کشتار 313 کودک و نیروهای دولت مستعفی این کشور را عامل کشتار 96 کودک در سال گذشته میلادی دانست و گفت که این دو گروه همچنان در فهرست سیاه این سازمان باقی می مانند.

وی در عین حال گفت که ائتلاف سعودی به مدت یک سال تحت نظارت خواهد بود و در صورت ناکامی اش در کاهش بیشتر کشتار بچه ها بار دیگر نام آن را به فهرست سیاه باز خواهد گرداند.

جو بکر مدیر حقوق بچه ها در دیده بان حقوق بشر در واکنش به این اقدام در بیانیه ای گفت که دبیر کل با خارج کردن نام ائتلاف سعودی و چشم پوشی از شواهدی که خود از تداوم نقض حقوق بچه ها توسط این ائتلاف در اختیار دارد، سطح تازه ای از ننگ را به فهرست ننگ خود افزوده است.

سازمان ملل برای اولین بار در سال 2016 و زمانی که بان کی مون دبیر کل آن بود ائتلاف سعودی را به فهرست کودک کش ها افزود، اما گزارش رسانه ها افشا کرد که عربستان با تهدید او به قطع بودجه سازمان ملل، این اقدام را لغو کرده است.

اما این سازمان بار دیگر در سال 2017 و در زمان دبیر کلی گوترش ائتلاف سعودی را به فهرست سیاه افزود.

عربستان سعودی همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال 1394 با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف پنج سال گذشته سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.

در طول این سال ها هزاران شهروند یمن که بیشتر آنها زنان و بچه ها بودند بر اثر حملات هوایی جنگنده های سعودی جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1203

به "خبرنگاران سازمان ملل ائتلاف سعودی رااز فهرست سیاه کودک کشان خارج کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سازمان ملل ائتلاف سعودی رااز فهرست سیاه کودک کشان خارج کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید