عراق، تیراندازی عناصر نفوذی به سمت مردم و نیروهای امنیتی، ابتکار نوری المالکی و بیانیه کمیته تعدیل قانون اساسی

به گزارش تور تایلند ارزان، گسترش نفوذ عناصر خرابکار در میان تظاهرات و تیراندازی آنها به سمت تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی، درخواست نوری المالکی از تظاهرات کنندگان برای توافق با دولت و بیانیه مهم کمیته تعدیل قانون اساسی عراق از جمله خبرهای این کشور است.

عراق، تیراندازی عناصر نفوذی به سمت مردم و نیروهای امنیتی، ابتکار نوری المالکی و بیانیه کمیته تعدیل قانون اساسی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نوری المالکی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون از تظاهرات کنندگان خواست با دولت با تضمین طرف ثالث به توافق دست یابند .

بر اساس گزارش السومریه، مالکی ابتکاری برای حل بحران کنونی ارائه کرد و از تظاهرات کنندگان خواست به توافقی با دولت با تضمین طرف سوم دست یابند.

وی در سخنانی خواستار توقف اقدامات تنش آمیز شد و از شهروندان خواست واقعی خطراتی که عراق را احاطه کرده مورد توجه قرار دهند.

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت که ابتکار وی خواستار دعوت از جنبش اعتراضی برای تشکیل هیئت مذاکراتی با هدف ورود به گفت وگوی مسئولانه با دولت برای تحقق خواسته هایشان است.

وی افزود هیئت جنبش اعتراضی و دولت درباره طرف سومی توافق کنند که اجرای توافق را بر اساس سقف زمان بندی تضمین کند.

بیانیه سفارت آمریکا درباره فرودگاه موصل

سفارت آمریکا در بغداد بیانیه ای درباره فرودگاه بین المللی موصل صادر کرد. در این بیانیه آمده است که فرودگاه پس از خاتمه مین روبی تحویل دستگاه های ذیربط شده است.

این بیانیه آورده است پس از خاتمه طرح مین روبی که با حمایت مالی ایالات متحده و به مدت 18 ماه ادامه یافت، دولت محلی در استان نینوا، مدیریت فرودگاه بین المللی موصل را طی یک مراسم رسمی به دست گرفت.

تیراندازی عناصر نفوذی به سمت تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی

یک منبع عراقی از تیراندازی عناصر نفوذی به نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان در شمال استان ذی قار خبر داد.

این منبع امنیتی گفت عناصر نفوذی با گلوله جنگی ، تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی را در شهر الشطره در استان ذی قار هدف قرار داده اند. فرماندهی پلیس استان المثنی هم پیشتر از وجود عناصر نفوذی خبر داد که با هدف ایجاد فتنه با گلوله جنگی تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی را هدف قرار دادند.

گسترش نفوذ عناصر خرابکار در میان تظاهرات کنندگان

سعد الخزعلی کننده ائتلاف الفتح در مجلس عراق درباره افزایش عناصر نفوذی در میان تظاهرات کنندگان مسالمت جو هشدار داد. وی خاطر نشان کرد هدف عناصر نفوذی، به تعطیلی کشاندن روند سیاسی و به آتش کشیدن نهادهای دولتی و خصوصی است.

الخزعلی به العهد گفت ما در عین حالی که خواستار تحقق خواسته های مشروع تظاهرات کنندگان هستیم، اعلام می کنیم که کسانی هستند که به دنبال شکست این خواسته ها و منحرف کردن تظاهرات مسالمت آمیز از راستا قانونی و مسالمت آمیز هستند.

وی افزود ائتلاف الفتح درباره افزایش عناصر نفوذی و تلاش آنها برای منحرف کردن تظاهرات از راستا مسالمت آمیز هشدار داد و گفت هدف این افراد برای همه شناخته شده است، آنها به دنبال تخریب و از بین بردن نهادها و موسسات دولتی هستند.

بیانیه مهم کمیته تعدیل قانون اساسی عراق

خبر دیگراینکه کمیته موقت اجرای پیشنهادهای تعدیل قانون اساسی بر ادامه حرکت در راستا تحقق اصلاح قانون اساسی بر اساس جدول زمان بندی مشخص تاکید کرد و افزود یک پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی ایجاد شده که از طریق آن نظرات تمام طیف ها و قشرهای جامعه عراق از جمله کنندگان تظاهرات کنندگان دریافت می شود تا نظر آنها درباره اصلاح و تغییرات در قانون اساسی دریافت شود.

این بیانیه آورده است در لحظه ای سرنوشت ساز و حساس از تاریخ عراق و مرحله جدیدی از صفحات دموکراسی که طی آن اراده آگاه مردمی به نمایش درآمده و با ایمان به ضرورت پاسخگویی به خواسته های برحق ملی قشرهای مختلف مردم و همراهی با نیازهای پیشرفت کشور و ارتقای سطح پاسخگویی قانون اساسی به نیازهای حال و آینده طیف ها و قشرهای مختلف مردم در سرتاسر کشور و با استناد به مصوبه شماره 221 مجلس عراق در سوم نوامبر 2019 که بر تشکیل کمیته موقت از سوی مجلس با هدف اجرای پیشنهادهای مربوط به تغییرات در قانون اساسی با استناد به ماده 142 قانون اساسی تصریح می کند، کمیته مجلسی اولین نشست خود را به ریاست محمد الحلبوسی رئیس مجلس و حسن الکعبی معاون اول وی برگزار کرد.

این بیانیه آورده است این کمیته تصمیم گرفت کمیته داورانی را که مرجعیت دینی خواستار تشکیل آن در بررسی های کمیته قانون اساسی شده، مشارکت دهد تا ایده ها و پیشنهادهایی را درباره تغییرات و اصلاحات در قانون اساسی ارائه کنند، همچنین تصمیم گرفته شد از کارشناسان و اساتید حوزه قانون اساسی در دانشگاه های عراق در تهیه چارچوب های لازم برای انجام تغییرات در قانون اساسی کمک گرفته شود.

این بیانیه به دعوت از سازمان های جامعه مدنی و سندیکاها و اتحادیه های تخصصی با هدف ارائه نظرات و پیشنهادهایشان درباره اصلاح قانون اساسی اشاره کرد. این بیانیه همچنین بر کمک دریافت از تجارب سازمان ملل متحد از طریق دفتر کنندگی آن در عراق و دعوت از مقامات قضایی و اجرایی برای اعزام کنندگانشان با هدف شنیدن دیدگاه های آنها درباره اصلاح قانون اساسی و پیشبرد این مسئله بر اساس زمان بندی مشخص شده از سوی قانون تاکید کرد.

بیانیه کمیته تعدیل قانون اساسی آورده است همچنین تصمیم گرفته شد تا نشست ها و دیدارها برای انجام اصلاحات لازم در قانون اساسی در اسرع وقت، ادامه یابد که متناسب با نیازهای واقعی برای پایه های دولت سازی بر اساس چارچوب های قانون اساسی باشد.

الفرات گزارش داد شهروندان عراقی از اوایل ماه گذشته میلادی(اکتبر)، به خیابان ها ریختند که شعارهای آنها در ابتدا مخالفت با فساد و درخواست برای اصلاح و فراهم شدن فرصت های شغلی بود اما سقف خواسته ها روز به روز افزایش یافت تا به حد درخواست برای سرنگونی دولت رسید.

در اوایل هفته گذشته کمیته ای برای تعدیل قانون اساسی با حضور 18 نفر تشکیل شده که این کمیته باید گزارشی را در مدتی که از چهار ماه فراتر نرود، به مجلس ارائه کند که شامل توصیه درباره اصلاحات ضروری در قانون اساسی است و اینکه اصلاحات پیشنهادی از سوی کمیته برای رای گیری به مجلس ارائه شده و آنگاه مواد اصلاح شده قانون اساسی از سوی مجلس برای همه پرسی مردمی در مدتی که از دو ماه فراتر نرود، ارائه شود.

اقدام نیروهای امنیتی در باز کردن یک پل در بغداد

السومریه گزارش داد عملیات بغداد، پلی را که تظاهرات کنندگان در بغداد بسته بودند، باز کرد که در جریان آن شماری بازداشت شدند.

اظهارات یک عضو ائتلاف النصر

فالح الزیادی از اعضای ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی تاکید کرد رهبران گروه ها و فراکسیون های سیاسی تاکنون درباره برکناری یا استعفای نخست وزیر به توافق دست نیافته اند. به گزارش السومریه، وی افزود نشست های متعددی میان رهبران سیاسی در بغداد برگزار شده، اما نبود عنصر دیگر یعنی مردم و عدم اطلاع ا زنظر یا موضع آن در قبال هر توافقی، دستیابی به توافق را سخت کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 710

به "عراق، تیراندازی عناصر نفوذی به سمت مردم و نیروهای امنیتی، ابتکار نوری المالکی و بیانیه کمیته تعدیل قانون اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، تیراندازی عناصر نفوذی به سمت مردم و نیروهای امنیتی، ابتکار نوری المالکی و بیانیه کمیته تعدیل قانون اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید