قهرمان پور: اروپا برای حل مساله برجام در شرایط فعلی کار سختی دارد

به گزارش تور تایلند ارزان، یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: برداشتن گام چهارم از طرف ایران شرایط را حتما پیچیده تر می نماید اما میزان آن به اقدام فنی ایران گره خورده است.

قهرمان پور: اروپا برای حل مساله برجام در شرایط فعلی کار سختی دارد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

رحمان قهرمان پور در گفت وگو با خبرنگاران درباره گام چهارم ایران و این که با برداشتن این گام از سوی ایران شاهد چه تحولاتی خواهیم بود؟ گفت: خط قرمز اروپا عبور از غنی سازی 5 درصدی است، اگر ایران وارد غنی سازی 20 درصدی در این گام نگردد، ممکن است اروپا اقدام فنی ایران را تحمل کند و به مکانیسم ماشه روی نیاورد.

وی ادامه داد: اگر هم اقدام ایران مبتنی بر گسترش سانتریفیوژها باشد، باید دید در چه سطح و میزانی انجام می گردد چرا که مسایل فنی در این بحث بسیار مهم است؛ اگر صرفا در سطح تست سانتریفیوژها باشد اروپا تحمل می نماید اما اگر ایران بخواهد سانتریفیوژهای پیشرفته را در زنجیره ها افزایش دهد یا ذخایر خود را ناگهان افزایش دهد می تواند واکنش متفاوتی را از سوی اروپا ایجاد کند.

این کارشناس مسایل بین الملل اعلام کرد: برآورد اروپا این است که گام های برداشته شده فعلی ایران هنوز عبور از خط قرمز آنها نیست از این رو باید منتظر باشیم و ببینیم در گام چهارم چه اقدامی در دستور کار ایران قرار می گیرد.

قهرمان پور در پاسخ به این پرسش که ایران از اردیبهشت امسال با این هدف که رفتار طرف مقابل به ویژه اروپا را تغییر دهد و آنها را به اجرای تعهداتشان بازگرداند سیاست کاهش تعهدات برجامی را در پیش گرفت اکنون در آستانه گام چهارم فکر می کنید این سیاست با این هدف پیروز بوده است؟ اظهار کرد: من فکر می کنم ایران گزینه دیگری نداشت. آمریکا ایران را به شرایط سخت و سختی وادار نموده بود. قرار دریافت ایران در گوشه انزوا به نفع آمریکا و ضرر ایران بود و ایران برای خروج از این وضعیت انفعال چاره ای جز این نداشت که از بن بست استراتژیک خارج گردد، هر چند این تصمیم به این معنا نیست که اکنون در موازنه با آمریکا دست برتر را دارد یا اروپا را وادار به تحرک نموده است اما نفس اقدام ایران در آن مقطع لازم و درست بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با سخت تر شدن مواضع و شرایط امکان برون رفت مسالمت آمیز از شرایط فعلی در رابطه با برجام از سوی ایران و 1+4 وجود دارد؟ گفت: تردیدی نیست که ما با شرایط سختی روبرو هستیم، اما سخت تر از شرایط ما، شرایط اروپا در حفظ برجام است و اگر آنها نتوانند ابتکار عملی را برای حفظ برجام عرضه نمایند، با توجه به این که در مجمع عمومی دیدیم آنها توان این کار را به لحاظ دیپلماتیک و عملی ندارند، باید گفت اروپا برای حل مساله برجام در شرایط فعلی کار سختی دارد.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: اروپایی ها با موضوعات مختلفی از جمله بحران سوریه، جنگ ترکیه با نمودهای یگان های خلق مدافع، نگرانی از ورود مهاجران، بحران راست افراطی و برگزیت روبرو هستند و اگر برجام هم به مسائل آنها اضافه گردد قاعدتا شرایط برای اروپا به مراتب سختتر خواهد بود. البته ناتوانی اروپا از ارایه راه چاره برای حفظ برجام به این معنا نیست که به ما ضرری نمی رسد. در هر بازی برد و باخت وجود دارد. آمریکا هم در این بازی چیزهایی را از دست می دهد. ترامپ می توانست با ماندن در برجام راه چاره بهتری برای تعامل با ایران انتخاب کند اما به دلیل وعده ای که داده بود از برجام خارج شد و شرایط را هم برای اروپا، ایران و خودش بد کرد. در هر حال معتقدم شرایط امروز نسبت به دو سال پیش بسیار سختتر است.

قهرمان پور توضیح داد: بخش مهمی از شرایط فعلی اروپا به خاطر انفعال اروپاست و بخشی سیاست ورزی خاص ترامپ است که می خواهد در همه چیز برنده باشد و حاضر به تقسیم سهم در مسایل نیست و معتقد است باید در بازی هایی که وارد می گردد مطلقا برنده باشد. از این رو در بحث ایران و برجام هم همین روند را در پیش گرفته است و به دنبال آن است که اگر توافقی می گردد باید بیش ترین منفعت آن نصیب آمریکا گردد.

وی اعلام کرد: در عین حال نظام تصمیم گیری در ایران باید در این شرایط و برداشتن گام هایش همه گزینه ها را آنالیز کند و در چانه زنی ها و گفت وگوهای محرمانه ای که با متحدانش به ویژه چین و روسیه انجام می دهد و پیغام هایی که دریافت می نماید تصمیم بگیرد.

وی تاکید نمود: کار برای تصمیم گیران در ایران سخت است و باید مثل تصمیم برای کاهش تعهدات برجامی تصمیم جدی بگیرد، هر چند این تصمیم جدی برای آزمودن اروپا نخواهد بود چون به نظر می رسد مقامات خوشبینی مثل آقای ظریف هم از آزمودن دوباره اراده اروپا برای نجات برجام تا حد زیادی ناامید شده اند و حرکت جدید باید مبتنی بر آمریکا و ارسال پیغام جدی به او باشد که از مواضع گذشته خود برای آغاز مذاکره کوتاه بیاید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 622

به "قهرمان پور: اروپا برای حل مساله برجام در شرایط فعلی کار سختی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان پور: اروپا برای حل مساله برجام در شرایط فعلی کار سختی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید