منصور اوجی خود شیراز بود

به گزارش تور تایلند ارزان، تهران (پانا) - ایرج زبردست می گوید اوجی شبیه شعرش بود، اوجی خود شیراز بود، و خوشا او که چون گلی شکفت و چون گلی رفت... با هفت هزارسالگان سر به سر شد و در ابدیت جاری شد...بعد از مرگ شاعر زیباتر می شود.

منصور اوجی خود شیراز بود

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش ایسنا، این شاعر رباعی سرا در پی درگذشت منصور اوجی در یادداشتی با عنوان در شدنِ شاعر اردیبهشت و صبح منصور اوجی که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است:

....ای تو، ای کلمه، ای کتاب

می گذاریم تان و می گذریم

همچنانی که زندگانی را....

و همیشه می گفت با همان لحن پایدار صمیمی از صبح و از اردیبهشت و گنجشک هایی که در باغ آرام روز بال می زدند. می گفت از رد زمان و کوزه گری پیر که جام های جان را یکی یکی بر زمین می زند و آدمی فقط می نگرد پُر از سوال اما لال. می گفت: وَ برف پیری می برد ما را به غربت سرد خاک، و بعد از این برف، پرندگانی می آیند تا در آفتاب بخوانند. گل زیباست، و زیباتر از آن مرگ، آری مرگ هر روز در چهره صبح گل می پاشد با عطر نرگس و محبوبه و مریم و شب بو ....فصل دیگری ست بعد از مرگ، خاک و خاک و خاک... تا چه سرکشد بعد از ما؟ می گفت آدمی خاک می شود، می شود سبز و می دمد از خاک، و تو آن روز می شوی یک گل سرخ، و من شاید خوشه انگوری باشم بر تاکی رویان... آن گاه ما را به نیکی یاد آرید ما رفتگانیم.

من خسته ام ای درخت، کی می روم به خاک؟ کی سبز می شوم از خواب؟ کی تکرار می رسد از راه؟ کی در بهار گل می دهم کی؟ کجا؟ می دانست این آینه دیگر به سنگ آمده است. و در آینه، آن سایه مدام را می دید: در آینه می بینمت، در آیینه می بینمت ای مرگ...

منصور اوجی را از سال 1372 می شناختم از آن زمان که خانه اش در خیابان ارم شیراز حیاطی پر از درخت و گل داشت، و گنجشک ها برایش از اردیبهشت و بهارنارنج و صبح می خواندند. مثل آفتاب در سرزمین درهم سایه ها رفتاری از جنس نور و نظم داشت. سرشار از سلام لحظه ها بود و هرگز به یاد ندارم و ندیدم دهان به غیبت کسی آلوده کند. این اواخر حالش را از داماد شریفش دوست ارجمندم جناب دکتر نصرالله خلیلی زیاد می پرسیدم اما هر بار خبر تلخ تر از زهر در خواب ثانیه ها بال می زد. شخصیت اوجی را دوست داشتم و از او بسیار آموختم.... اوجی شبیه شعرش بود، اوجی خود شیراز بود، و خوشا او که چون گلی شکفت و چون گلی رفت... با هفت هزارسالگان سر به سر شد و در ابدیت جاری شد...بعد از مرگ شاعر زیباتر می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1779

به "منصور اوجی خود شیراز بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منصور اوجی خود شیراز بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید