30 درصد مشترکان برق، پرمصرف هستند، اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف

به گزارش تور تایلند ارزان، به گزارش خبرنگاران، بر اساس آنالیز مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بیش از 50 درصد از مصرف برق در زمان اوج بار، مربوط به بخش خانگی است که می توان این بخش را موثرترین مولفه در شکل گیری افزایش مصرف برق دانست.

30 درصد مشترکان برق، پرمصرف هستند، اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف

بر اساس نتایج این گزارش، در فهرست مصرف نمایندگان برق به ترتیب بخش های مختلف، بخش خانگی 50.8 درصد، صنعت 18.6 درصد، تجاری 12.5 درصد، کشاورزی 7.6 درصد و سایر بخش ها 10.5 درصد را شامل می شوند.

بر اساس آمار ارائه گردیده از سوی وزارت نیرو، 20 درصد از مشترکین خانگی (دو دهک بالای درآمدی) نزدیک به 30 درصد از مصرف برق را به خود اختصاص داده اند که 50 درصد بیشتر از میانگین مردم برق مصرف می نمایند. به عبارت دیگر با توجه به مصرف 57 هزار مگاواتی در تابستان سال جاری و مصرف تقریباً 50 درصدی بخش خانگی، این مشترکین بیش از 8 هزار مگاوات از مصرف برق را به خود اختصاص دادند.

عامل اصلی که باعث گردیده مشترکین پرمصرف تمایلی به کنترل مصرف برق خود نداشته باشند، ارزان بودن قیمت برق در پله های بالای مصرف است، بنابراین اتخاذ سیاست مناسب در قیمت گذاری و اصلاح تعرفه برق، اقدامی است که طبق تجربیات جهانی می تواند در کاهش مصرف بخش خانگی اثرگذار باشد.این سیاست علاوه بر سوق دادن مصرف نمایندگان به کنترل مصرف خود، منجر به کاهش زیان های فراوری برق بیش از حد برای صنعت برق کشور و اقتصادی شدن فراوری برق در گام بعدی خواهد شد.

در این راستا، مشترکین پرمصرف خانگی به دلیل سهم بالایی که از مصرف برق در ساعات اوج بار دارند، اصلی ترین گزینه برای اصلاح تعرفه برق بوده و در نتیجه لازم نیست قیمت برق برای همه مردم افزایش پیدا کند.

طبق این گزارش، در حال حاضر فراوری برق به طور متوسط حدود 105 تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای وزارت نیرو هزینه دارد و فروش آن به دلیل اعطای یارانه دولتی به قیمت 65 تومان به طور متوسط انجام می گردد.

این زیان 40 تومانی به ازای هر کیلووات ساعت به رغم وجود قوانین، در بودجه سالیانه پیش بینی نگردیده و هر روز صنعت برق کشور را با مشکلاتی روبرو می نماید.

از طرف دیگر مصرف برق کشور بیش از حد متعارف است و اعطای یارانه غیرهوشمندانه و ناکارآمد به تمام مشترکین، اعم از کم مصرف و پرمصرف به این مسئله دامن زده است که این مصرف باعث گردیده در اوقاتی از سال به ویژه تابستان، کشور با بحران خاموشی روبرو گردد، بحرانی که علاوه بر مردم، فراورینمایندگان و کارگاه های فراوریی را تحت تاثیرات منفی خود قرار می دهد.

در این شرایط، اصلاح تعرفه برق به منظور اصلاح الگوی مصرف یک اقدام اجتناب ناپذیر است و زمینه را برای حل بحران خاموشی و بهبود وضعیت اقتصاد صنعت برق فراهم می نماید.

طبق آنالیز های کارشناسی، مطالعات آماری، اظهارات مسئولان و تجربیات جهانی می توان بدون افزایش قیمت برق برای همه اقشار و با جلوگیری از وارد آمدن فشار به عموم جامعه و همچنین فراورینمایندگان که متضرر اصلی بحران خاموشی برق هستند، برای اصلاح تعرفه برق اقدام گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 134

به "30 درصد مشترکان برق، پرمصرف هستند، اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 درصد مشترکان برق، پرمصرف هستند، اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید