جشنی برای کدو در مازندران

به گزارش تور تایلند ارزان، هزاران نفر در یک روستای وسطی کلای قائم شهر جمع شدند تا با هم برای کدو جشن بگیرند.

جشنی برای کدو در مازندران

این جشنواره برای نخستین بار در مازندران و در روستای وسطی کلای قائمشهر برگزار گردید. در شروع این مراسم، کارناوال موسیقی سنتی از ورودی محل جشنواره با اجرای موسیقی سنتی از میان مردم به روی سن رفت.

در حاشیه این جشنواره، خوردن نان محلی به همراه شیر، کره ، پنیر، عسل، سرشیر و انواع غذاهای محلی به دست آمده از کدو مانند کدو پلودر محیطی آرام و دل انگیز، خاطره ای خوش و به یادماندنی را در ذهن گردشگران و شرکت کنندگان این مراسم ایجاد کرد.کدو ماست، کیک، بورانی، کلوچه، خورشت و دلمه کدو از دیگر غذاهای دیگر برگرفته از کدوست.

مهدی محمدی، فرماندار قایمشهر در حاشیه جشنواره کدو در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه این جشنواره ها علاوه بر توسعه فرهنگی، توسعه گردشگری را نیز به دنبال دارد، اظهار کرد: توسعه فرهنگی با اجرای این گونه مراسم ها مانند جشنواره کدو در استان که نخستین بار است که برگزاری می گردد محقق می گردد.

وی با اشاره به اینکه با یادآوری غذاها، آهنگ ها و آیین محلی سنتی می توان در اشاعه فرهنگ تاثیر داشت، در مورد نقش این گونه جشنواره ها در اقتصاد مقاومتی توضیح داد: گردشگری و بوم گردی فرصتی طلایی برای رونق و توسعه پایدار در روستاهاست و این جشنواره ها می تواند در پیشبرد اقتصاد مقاومتی تاثیر ویژه ای داشته باشد.

فرماندار قایمشهر گفت: رشد گردشگران علاقه مند به بوم گردی، مزایای اقتصادی، توسعه پایدار گردشگری و حمایت های دولتی سبب افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی گردیده است.

محمدی از جمله مزایای اجرای طرح بوم گردی را تثبیت جمعیت روستاهای استان و همچنین توسعه گردشگری در منطقه دانست و اضافه نمود: حفظ و گسترش مشاغل در روستاها، ایجاد کسب و کارهای جدید، فرصت های جدید برای جوان ترها و پایداری محیط زیست از دیگر مزایای این طرح است. با برگزاری این جشنواره ها بی شک، احتیاج به ایجاد مراکز تفرجگاهی هم در اطراف شهرها وجود دارد و با رشد گردشگری چه از طریق بوم گردی و یا برپایی جشنواره های این چنینی، می توان به جذب گردشگر به این مناطق پرداخت و با خرید محصولات و فراوریات روستاییان، رونق اشتغال و درآمد زایی از طریق صنایع دستی و فراوریات روستایی ایجاد کرد.

جشنواره های بومی محلی به مازندران هویت می بخشد

علی حسن نژاد، فعال حوزه گردشگری، سال جاری را سال جشنواره ها نامید و گفت: این جشنواره با شعار رشد و شکوفایی فرهنگی همدلی، مهر و مهربانی بوده و به نام یک محصول بومی خاص برگزار می گردد که باید به یک خروجی مناسب برسد.

وی اضافه نمود: جشنواره کدو شاید به نوعی نماد و سمبل مازندران به حساب می آید؛ باید خدا را شاکر بود که محصولات مازندران علاوه بر برون رفت فرهنگی به عنوان یک داده اقتصادی نیز تعریف می گردد، اگرچه این سال ها اقتصاد روستاها کم رونق گردیده است، ولی باید به این جا برسد که پس از جشنواره شاهد شکوفایی همان محصول باشیم و به شکل بسته بندی های کنسروی و یا فرآورده های فرآوی گردیده ببینیم و اگر غیر از این باشد به یقین این جشنواره ها نقطه سرانجامی نخواهد داشت.

عضو ستاد اجرایی جشنواره کدو با ابراز امیدواری رونق اقتصادی فرهنگی از طریق این جشنواره ها گفت: جشنواره کدو در دنیا، کشور و مازندران سابقه دارد؛ در سال اقتصاد ملی باید آنچه که احتیاج داریم در روستا و محل زندگی خود فراوری کنیم.

حسن نژاد اضافه نمود: چنین جشنواره هایی به مازندرانی هویت جدیدی می بخشد، به طوری که اگر موضوعی معروف نباشد همه گیر نخواهد شد و نامیدن مازندرانی ها به نام کئی یا کدو، طنزی است که در بین مازندرانی ها و یا در ایران نیز رواج یافته و برگزاری این دست جشنواره ها هنجار شکنی مثبتی را رقم خواهد زد.

وی توضیح داد: کدو محصولی پرخاصیت است که مصرف آن انسان را از انواع داروها و فرآورده های خاصی که احتیاج بدن است، بی احتیاج می نماید، باید از این پس به میوه کدو شخصیتی ویژه بدهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 123

به "جشنی برای کدو در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنی برای کدو در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید