آذربایجان؛ دهلیز رخنه آمریکا به حوزه خزر

به گزارش تور تایلند ارزان، وزارت دفاع آمریکا با صدور اطلاعیه ای از تخصیص یاری 10.1 میلیون دلاری در قالب ارسال تجهیزات نظامی جهت جمع آوری اطلاعات و مبارزه با تروریسم در حوزه خزر اطلاع داد.

آذربایجان؛ دهلیز رخنه آمریکا به حوزه خزر

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای فارس در دوشنبه، وزارت دفاع آمریکا با صدور اطلاعیه ای از تخصیص یاری 10.1 میلیون دلاری در قالب ارسال تجهیزات نظامی جهت جمع آوری اطلاعات و مبارزه با تروریسم در حوزه خزر اطلاع داد.

در این اطلاعیه آمده است: شرکت VSE CORP از شهر الکساندریا ایالت ویرجینیا قرارداد عرضه تجهیزات اطلاعاتی و ضد تروریستی و همچنین آموزش های مربوطه در چارچوب برنامه تامین امنیت دریایی آذربایجان در خزر به ارزش 10.1 میلیون دلار را به دست آورد.

در این سند آمده است این قرارداد در چارچوب برنامه فروش تجهیزات نظامی آمریکا به خارج منعقد شده و به نفع آذربایجان می باشد.

88 درصد خدمات مربوط به اجرای قرارداد در آمریکا و 12 درصد از آن در آذربایجان انجام خواهد شد.

این قرارداد در ماه سپتامبر سال 2020 به انتها خواهد رسید.

در بیشتر موارد در چارچوب این قرارداد فروش محصولات دارای پیچیده ترین تکنولوژی انجام می گردد.

مهم ترین مزیت این برنامه برای خریداران در آن است که تجهیزات مورد احتیاج را می توانند با قیمت های داخلی آمریکا دریافت نمایند.

همانگونه که قبلا رسانه های گروهی اطلاع داده بودند واشنگتن به منظور بهبود سیستم امنیتی آذربایجان در دریای خزر بیش از 100 میلیون دلار اختصاص داده است.

در این میان یاری اقتصادی وزارت دفاع آمریکا برای خدمات مرزبانی و گمرکی آذربایجان در سال 2018 مبلغ 58.6 میلیون دلار و در سال 2019 مبلغ 42.9 میلیون دلار عنوان شده است.

اما تخصیص بیش از 100 میلیون دلار جهت دریافت تجهیزات نظامی مورد احتیاج آذربایجان در دریای خزر بالاترین رقم در رابطه با یاری های مربوط آمریکا به کشورهای این حوزه بوده و همزمان این واقعیت را تائید می نماید که واشنگتن از این طریق به دنبال نفوذ امنیتی در حوزه خزر می باشد.

بنابر اعلام پنتاگون، بسته جدید یاری های اقتصادی به آذربایجان با هدف مقابله با تهدیدات فراملی و یاری به ثبات آذربایجان به وسیله حمایت نیروهای امنیتی آن در جهت توسعه ظرفیت ها برای تأمین امنیت مرزها، شناسایی و جلوگیری از اقدامات تروریستی و مقابله با گسترش سلاح های کشتار جمعی و واکنش در برابر بحران ها انجام می گردد.

این یاری ها از جمله تهیه وسایل نقلیه از جمله 15 عدد قایق تندرو، 14 عدد سیستم شناسایی اهداف زیر آب، 25 دستگاه وانت و 34 دستگاه وسیله نقلیه (قابل استفاده در محیط کوهستانی، کویری و...) را در نظر دارد.

بسته یاری های آمریکا همچنین شامل تجهیزات مخابراتی و از جمله رادیو، رادارهای دریایی و فرستنده های سیستم شناسایی اتوماتیک (سیستم ردیابی کشتی ها) خواهد بود.

گفته می گردد که آموزش کنترل زیر دریایی نیز از دیگر بخش های برنامه یاری های پنتاگون برای آذربایجان می باشد.

همانگونه که اشاره شد آمریکا از سر خیرخواهی یاری های تجهیزاتی به آذربایجان انجام نمی دهد.

برای آمریکا حوزه دریای خزر به دلیل قرار داشتن ایران و روسیه در آن از اهمیت و صندلی استراتژیک برخوردار است.

واشنگتن ضمن تجهیز نظامی باکو به بهانه یاری به بالا بردن توان آذربایجان برای دفاع از منافع خود در دریای خزر در اصل به دنبال تقویت نفوذ نظامی و امنیتی خود در این حوزه می باشد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 506

به "آذربایجان؛ دهلیز رخنه آمریکا به حوزه خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان؛ دهلیز رخنه آمریکا به حوزه خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید