ابزار هنر را در توانبخشی اجتماعی استفاده می کنیم

به گزارش تور تایلند ارزان، به گزارش خبرنگاران، فاطمه فخری صبح شنبه در حاشیه برگزاری هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین خلیج فارس گفت: یکی از اهداف بهزیستی سپردن کار به خود توانخواهان است و ما به عنوان کمک گر در کنار آنها هستیم.

ابزار هنر را در توانبخشی اجتماعی استفاده می کنیم

وی اضافه نمود: این مجموعه یعنی خود افراد دارای معلولیت باید کار را مدیریت نمایند چون کار از آن خود اینها است و بهتر از هر کس دیگری ساختار را می شناسند بنابراین معتقدیم، زمانی که کار به اجتماع مرتبط خود برگردد پیروز تر خواهد بود.

فخری گفت: از آنجایی که جشنواره قبلی استانی برگزار گردید و آقای فیاض بخش هم به خوبی از عهده مدیریت جشنواره برآمدند چون در این زمینه تحصیل نموده و متخصص هستند و و هم پیشینه دارند و توانستند به خوبی جشنواره استانی را مدیریت نمایند.

وی یادآور شد: از آنجایی که گروه های بسیار فعالی در استان بوشهر فعالیت می نمایند و بوشهر از جمله استان های بسیار فعال در بحث تئاتر معلولین است بنابراین دبیری این دوره از جشنواره منطقه ای به آقای فیاض بخش واگذار شد.

فخری گفت: طی صحبتی که با گروه های شرکت نماینده در این جشنواره داشتم، آنها از کیفیت جشنواره احساس رضایتمندی می کردند و فکر می کنم که به خاطر اینکه کار به خودشان واگذار شده است، بهتر توانستنه اند ارتباط را برقرار نمایند.

وی تاکید نمود: این روند نه تنها در استان بوشهر بلکه در استان های دیگر هم قطعا ادامه خواهد داشت و این مژده را به تمام توانیابانی که در این موضوع کار می نمایند داده ایم که هرچه تخصص و توانمندی خود را بالا ببرند، کارهای بیشتری در حوزه جشنواره تئاتر معلولین به آنان سپرده می گردد.

وی دربار تحقق اهداف مورد نظر این جشنواره نیز گفت: یکی از اهدافی که ما در بحث توانیابان دنبال می کنیم اهداف اجتماعی و مسائلی است که در اجتماع توانیابان با آن روبه رو هستند.

بنیانگذار جشنواره معلولین کشور در ادامه اضافه نمود: در حوزه توانبخشی دو راستا را طی می کنیم یکی توانبخشی فردی و دیگر، توانبخشی اجتماعی است که ما در توانبخشی اجتماعی از ابزار هنر استفاده می کنیم و اینکه چقدر در این زمینه پیروز بودیم و آیا به آن هدفی که می خواستیم رسیدیم، منوط به آنالیز میزان توانمندسازی بچه های توانخواه، شامل مطلع سازی و مشارکت اجتماعی آنان است.

فخری در ادامه اضافه نمود: سال ها پیش که این کار را آغاز کردیم آثار شرکت نماینده ابتدایی تر بود و توانیابان تجربه خاصی نداشتند اما به مرور توانمندتر شدند و کارهای بهتر و تخصصی تری انجام دادند.

وی گفت: در حال حاضر ما توانیابانی را داریم که دارای معلولیت هستند ولی در رشته تئاتر هم در حال تحصیل و حتی بعضی از آنها فارغ التحصیل شده یا فوق لیسانس کارگردانی دارند، بازیگری و نمایشنامه نویسی و...خوانده اند و اینها همه منجر به این شده است که آثار کیفیت خوبی پیدا نمایند.

فخری توضیح داد: ما در این جشنواره محدودیت موضوع ایجاد نکردیم و موضوع را آزاد گذاشتیم و بر توانمندی بچه ها و اینکه کارها به سمتی حرکت کند که توانمندی را در توانیابان بیشتر کنیم متمرکز شدیم تا در این جشنواره کار حرفه ای را به تماشاگر و بیننده خود ارائه بدهند اما در کنار آن تاثیرات درمانی و درمانگری نیز برای خود آنها داشته باشد.

وی گفت: این فعالیت ها باعث می گردد تا اختلالات حرکتی و رفتاری توانیابان درمان گرددو کوشش آنها یک اجرای خوب را به دنبال خواهد داشت، وقتی که این اجرا درست باشد و به صورت صحیح با مخاطب و با جامعه هدف خود که همان مخاطبان هستند ارتباط برقرار نمایند، آن موقع است که ما به آن هدفی که در ابتدای پایه گذاری جشنواره متمرکز شده بودیم، یعنی همان تغییر نگرش و مشارکت اجتماعی دست یافته ایم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 248

به "ابزار هنر را در توانبخشی اجتماعی استفاده می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار هنر را در توانبخشی اجتماعی استفاده می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید