بازار وکیل در شیراز؛ نگینی درخشان بر سینه گردشگری ایران

به گزارش تور تایلند ارزان، شهر قدیمی و پر قدمت شیراز در جنوب غربی ایران با مساحت 1267 کیلومترمربع واقع شده و بدلیل جاذبه های متعدد توریستی، مذهبی، تاریخی، موزه و نمایشگاه های متعدد به همراه فضاهای سبز دیدنی، سالانه هزاران توریست علاقمند را به سوی خود جذب می کند. یکی از دیدنی های این شهر، بازار وکیل در شیراز بوده که عاشقان توریستی را شیفته خود کرده است. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را با پلان بازار وکیل شیراز و تاریخچه اش آشنا کنیم و همچنین، شماره تلفن بازار وکیل شیراز را نیز برایتان بازگو نماییم.

بازار وکیل در شیراز؛ نگینی درخشان بر سینه گردشگری ایران

فهرست مطالب

اضلاع بازارمعماریکالاها و سوغاتراستا و امکانات

اضلاع بازار

بازار وکیل در شیراز دارای دو ضلع است؛ راسته بزازان در ضلع شمال به جنوب واقع شده که محل اسکان بزازان و پارچه فروش ها جهت خرید و فروش پارچه های متنوع از هر رنگ، نوع و جنسی هست. در شمال شرقی این ضلع چندین و چند مهمانسرای قدیمی وجود دارند که از داخل بازار میتوان وارد آنها شد.

ضلع دیگر، یعنی ضلع شرق به غرب این بازار خود به چندین بخش تبدیل شده و برای خرید عالی است. بخش اول، بخش شمشیرگرها بوده که از 22 مغازه تشکیل شده و برای ورود به آن میتوان از در جلوی مسجد وکیل استفاده کرد. بخش دوم، بخش ترکش دوزها بوده که در بخش باختری واقع است. این بخش عنوان مرکز فروش فرشهای ایرانی را با 10 جفت مغازه یدک می کشد. بخش سوم، بخش علاقه بندان بوده که در 19 جفت مغازه آن عطاری های متعددی یافت می شوند.

معماری

آهک، آجر و مخلوطهایی از گچ، مواد سازنده پلان بازار وکیل شیراز هستند. دلیل زیبایی این بازار، سقف چهار سوق بوده که رابط بین دو ضلع ذکر شده است و با معماریش دل می برد. این بازار از سه فضا و بخش جداگانه تشکیل شده است. چهار سوق که در تقاطع ضلعهای صلیبی بوده و دارای طاقهای x و محکمی هستند، در پایینشان چندین ترنج کاری برجسته دیده شده که بر روی هشتی ها ساخته شده اند. همچنین، درون این هشتی ها مغازه هایی وجود دارند. مغازه ها در دو طبقه به همراه پستو بوده که ارتفاع موجود در پای مغازه ها، بدلیل ممانعت از آسیب نم و رطوبت زمین به آنهاست.

همچنین، در جلوی سکوی مغازه ها نیز ترنج کاری هایی تعبیه شده اند. برگردیم به چهار سوق بازار وکیل در شیراز؛ در پایین آنها حوضچه مرمری کوچکی وجود دارد که تغذیه اش از آبراهی از جنس ساروج و آجر است. این آبراه از زیر بازار ترکش دوزها گذر می کند. چندین و چند دریچه در زیر سقفهای محیط بازار وکیل آرامیده اند. این دریچه ها که بعد از دوباره سازی از بین رفته اند، وظیفه رساندن نور و هوای کافی به داخل سوقها را داشته اند.

کالاها و سوغات

این محل قلب اقتصاد بوده و در آن محصولاتی نه تنها از شیراز، بلکه از فارس گرفته تا کرمان قابل دسترسی هستند. بهار نارنج نیز یکی از محصولات خوب و پرفروش این بازار بوده که نباید آن را از دست بدهید. بطور کلی، این بازار همیشه رونق دارد و بیشتر مردم برای رسیدن به یک خرید خوب و راضی کننده راهی این مکان می شوند.

راستا و امکانات

این بازار از 10 صبح تا 17 در روزهای معمولی سال قابل دسترسی بوده و در ایام نوروز می توانید از محصولات بازار وکیل تا آخر شب استفاده کنید. بازار در قسمت مرکزی شیراز، جنب مسجد وکیل هست، اما اگر به دوازه اصفهان نزدیکتر هستید، می توانید از این راه نیز برای دسترسی به بازار وکیل استفاده کنید، زیرا از این طریق نیز قابل دسترسی است. نزدیکترین آثار تاریخی به بازار وکیل عبارتند از: سرای مشیر، مسجد وکیل و حمام وکیل که بعد از یک ساعت بازدید از بازار، بدک نیست سری نیز به این آثار بزنید. لازم هست بدانید که این بازار دارای امکاناتی مانند وسایل نقلیه، دستشویی، اقامتگاه، رستوران، بوفه و پوشش شبکه است.

شماره تلفن بازار وکیل شیراز: 071322224381

بیشتر بخوانیدسرای مشیر در شیراز؛ دیدنی حیرت انگیز و تاریخیمسجد وکیل شیراز، تلفیقی چشم نواز از هنر و معماری اصیل ایرانیحمام وکیل شیراز | حمامی با سقفی به زیبایی رنگین کمان و شکوه تاریخمنبع: همگردی
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1369

به "بازار وکیل در شیراز؛ نگینی درخشان بر سینه گردشگری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار وکیل در شیراز؛ نگینی درخشان بر سینه گردشگری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید