بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن سینا تا عطار

به گزارش تور تایلند ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا، نهمین و دهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره بوعلی سینا در روزهای چهارشنبه هشتم و پانزدهم اردیبهشت ساعت 11 صبح باعنوان بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن سینا تا عطار به سخنرانی دکتر مهدی محبتی اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن سینا تا عطار

هدف این درس گفتارها تبیین و تحلیل تطبیقی پیدایش زمینه ها، انگیزه ها و شیوه کار ابن سینا و برادران غزالی و عطار برای رسیدن به رستگاری و نجات از گرفتاری های وجودی و اجتماعی و سیاسی است و به کارکرد و معنا و انگیزه های پیدایش پرنده نامه ها در فرهنگ و ادب اسلامی-ایرانی نگره های مختلف و بعضا متعارضی موجود پرداخته خواهد شد.

برخی اساسا قائل به یک سنت رساله الطیر نویسی هستند و همان را اصل می دانند و گروهی دیگر با توجه به زمینه ها و اهداف و رویکردهای روشیِ متفاوتِ پدیدآورندگان، وجود چند سنت در این ساحت را مقرون به صواب می دانند.

بوعلی سینا به عنوان مهم ترین شخصیتی که این نوع ادبی- تمثیلی را با توجه به برخی کوشش های پراکنده گذشتگان، بنیاد نهاد و گسترش داد؛ نقشی بسیار مهم در تاریخ تفکر سیاسی و اجتماعی ما داشته است و علیرغم پاره ای مخالفت ها، تاثیری عظیم بر همه کسانی که در این نوع تمثیلی- ادبی قدم نهادند و قلم برداشتند گذاشت از جمله برادران غزالی و پیر فرزانه نیشابور...

علاقه مندان می توانند این درس گفتارها را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه مرکز فرهنگی شهر کتاب در سایت آپارات پیگیری کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1778

به "بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن سینا تا عطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن سینا تا عطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید