داروی ساخته شده از کرفس به بهبود سکته مغزی یاری می نماید

به گزارش تور تایلند ارزان، نتایج یک آنالیز نو نشان می دهد داروی ساخته شده از دانه های کرفس ممکن است شانس بهبودی پس از سکته مغزی را افزایش دهد.

داروی ساخته شده از کرفس به بهبود سکته مغزی یاری می نماید

براساس این پژوهش، دارو هایی که با استفاده از بوتیل فتالید ساخته می شوند، شانس بهبودی فرد را پس از سکته مغزی افزایش می دهند؛ این ماده شیمیایی به طور طبیعی در دانه های کرفس وجود دارد.

به گفته کارشناسان، بیمارانی که این دارو را دریافت کردند علائم عصبی کمتری داشتند و مهارت های ذهنی بهتری نسبت به همسالانی که دارونما دریافت کردند، بروز دادند.

Baixue Jia از مرکز ملی تحقیقات بالینی چین گفت: این نخستین آزمایشی است که مزایای استفاده از دارویی را نشان می دهد که از مغز در برابر آسیب های ناشی از کمبود اکسیژن به بافت مغز محافظت می نماید. داروی مذکور به بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد داده شد که برای بازگرداندن جریان خون به مغز نیز تحت درمان بودند.

بوتیل فتالید یکی از ترکیبات شیمیایی کرفس است که مسئول عطر و طعم آن است؛ به طورکلی فتالید ها توانایی تنظیم هورمون های شرکت نماینده در کنترل فشارخون را دارند. مطالعاتی که بر روی مبتلایان به فشارخون بالا اجرا شده نشان می دهد درمان با عضاره کرفسی که حاوی فتالید فعال است به کاهش شدت اختلالات هورمونی در بیشتر افراد یاری می نماید.

در آزمایشاتی که موش ها تحت برسی قرار داشتند نشان داده شده بود که این ماده از مغز در برابر آسیب سکته مغزی محافظت می نماید. در چین، بوتیل فتالید برای استفاده در درمان سکته های مغزی ایسکمیک ناشی از انسداد عروق مجوز دارد. این دارو به وسیله تزریق یا قرص تجویز می گردد، اما در حال حاضر در ایالات متحده و انگلیس تایید نشده است.

محقق ارشد این مطالعه و همکارانش نتایج 90 روزه را در 1216 قربانی سکته مغزی مطالعه کردند؛ شرکت نمایندگان بین سال های 2018 تا 2022 در یکی از 59 مرکز پزشکی در چین تحت درمان قرار گرفتند. افرادی که حداقل علائم سکته مغزی را در معاینه اولیه خود داشتند از این مطالعه حذف شدند.

شرکت نمایندگان به طور تصادفی انتخاب شدند تا بوتیل فتالید یا دارونمای مشابه را که با تزریق روزانه داخل وریدی برای 14 روز اول و سپس 76 روز کپسول خوراکی تجویز می شد، دریافت نمایند. بیماران به طور تصادفی در گروه درمان بوتیل فتالید (607 بزرگسال) یا گروه دارونما (609 بزرگسال) قرار گرفتند و بیماران و تیم تحقیقاتی نمی دانستند کدام شرکت نماینده برای کدام درمان معین شده است. درنهایت معین شد، شرکت نمایندگان در گروه بوتیل فتالید 70 درصد بیشتر احتمال داشت که نتیجه مطلوبی دریافت نمایند و بهبود ناشی از بیماری را تجربه نمایند.

جیا از مرکز ملی تحقیقات بالینی چین گفت: بیمارانی که بوتیل فتالید دریافت کردند علائم عصبی کمتری داشتند و شرایط زندگی بهتری در 90 روز پس از سکته در مقایسه با بیمارانی که دارونما دریافت کردند، داشتند. اگر نتایج در کارآزمایی های دیگر تأیید گردد، ممکن است گزینه های بیشتری برای درمان سکته های مغزی ناشی از لخته ها شکل بگیرد و گام بعدی باید آنالیز مکانیسم های دقیق بوتیل فتالید در انسان باشد.

براساس آمارها، سکته مغزی سالانه حدود صدهزار انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد. دانیل لاکلند، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: در حالی که داده های به دست آمده نتایج جالبی هستند، این تنها یک مطالعه نسبتا کوچک بر روی یک جمعیت نسبتاً منتخب در چین است. بوتیل فتالید، دارویی که در ابتدا از دانه کرفس ترکیب شد، برای استفاده در درمان استاندارد سکته مغزی آماده نیست. با این حال، این نتایج مستلزم آنالیز بیشتر مطالعه است و باتوجه به اینکه داروی مورد استفاده در این مطالعه با مکمل های دانه کرفس یا عصاره دانه کرفس یکسان نیست بازماندگان سکته همواره باید با متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود در خصوص رژیم غذایی بعد از سکته مشورت نمایند.

منبع: آنا

منبع: فرارو
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2353

به "داروی ساخته شده از کرفس به بهبود سکته مغزی یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی ساخته شده از کرفس به بهبود سکته مغزی یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید