دانشگاه های کشور باید با یاری مراکز تحقیقاتی به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کند

به گزارش تور تایلند ارزان، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: یکی از اولویت های مهم برای دانشگاه های کشور این است که با یاری مراکز تحقیقاتی به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کند.

دانشگاه های کشور باید با یاری مراکز تحقیقاتی به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم افتتاحیه سی و یکمین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه های سراسر کشور که صبح امروز در تالار اجتماعات این دانشگاه برگزار گردید، گفت: نزدیک به 15 سال است که حوزه کار من همواره در بحث پژوهش و فناوری بوده است، به طوری که بیش از یک دهه در وزارت علوم سابقه فعالیت دارم. به عقیده من یکی از مهم ترین اقدامات در حوزه آموزش عالی، تبدیل دانشگاه های کشور به سمت دانشگاه های نسل سوم است.

وی اضافه نمود : در حال حاضر دانشگاه های ما هنوز همانند نسل یک به فعالیت های آموزش محور می پردازند که این موضوع به چرخه مالی کشور هیچ کمکی نمی کند ، در واقع دانشگاه های ما باید اقتصاد کشور را مورد توجه قرار داده و با تبدیل شدن به دانشگاه نسل 3 مسائل کشور را برطرف نمایند.

معتمدی اضافه نمود: این موضوع که در دانشگاه ها پروژه ای را برای دانشگاه تعریف می کنیم، کار خوبی است ولی در سطح کلان مشکل گشا نیست؛ به این معنی که ما باید با صنعت نه تنها قرارداد بسته و همکاری کنیم، بلکه باید به برطرف مسائل مختلف کشور توسط دانشجویان، اساتید و نخبگان بپردازیم، این در حالی است که هر گوشه از جهان را که نگاه می کنیم، دانشگاه ها از نظر آموزشی با کشور ما بسیار تفاوت دارند به طوری که آنها دانشگاه هایشان را بر اساس نیازهای کشور هدفمند نموده و همکاری آنها با بخش صنعت بسیار پررنگ است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر توضیح داد: دانشگاه های ما نمی توانند از دانشگاه های کشورهای دیگر کپی برداری نمایند، چون شرایط کشور ما فرق دارد. تنها راه حلی که می توان برای دانشگاه ها پیشنهاد داد، رسیدن به دانشگاه نسل سوم است.

وی ادامه داد: دانشگاه های ما باید در مقررات و برنامه های آموزشی بازنگری و باید با کار پژوهشی هم راستا شوند که البته در این مورد این کار را ما در قالب اولین فاز از مقطع کارشناسی در این دانشگاه آغاز نموده ایم. من معتقدم دروس تئوری باید در کنار آزمایشگاه ها یکی گردد. در واقع باید به صورت کاربردی این اتفاق بیفتد. از طرفی باید بگویم؛ یکی دیگر از مهم ترین برنامه ها، برنامه های مهارت افزایی است که متأسفانه امروز در دانشگاه های کشور کمتر دیده شده که باید به مقوله مهارت افزایی نگاه ویژه ای کرد و این مقوله در کنار دروس دانشجویان دیده گردد.

معتمدی با اشاره به این که کارآفرینی از اهمیت به سزایی در فعالیت های دانشگاهی برخوردار است، اعلام کرد: یکی از رموز موفقیت دانشگاه ها که جزو اولویت های دانشگاه امیرکبیر است، مقوله کارآفرینی بوده که باید از سه بخش پیش رشد، رشد و شرکت دانش بنیان آغاز گردد که این کار می تواند نتایج خوبی را به وجود آورد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: کارآفرینی جزو بخش هایی است که نه تنها در نتیجه عملکرد خوبی خواهد داشت، بلکه به اعتقاد من می تواند محور اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان باشد. در واقع باید همه اساتید تشویق شوند که محصول و خروجی آنها دانشجویان کارآفرین و مهارتی باشد.

وی اضافه نمود: داشتن تخصص و نبودن شغل امروز برای دانشگاه های خوب کشور هم به وجود آمده است که باید برای برون رفت از این مشکل به مقوله های مهارت افزایی، کارآفرینی و به معنای کلی به دانشگاه نسل سوم تبدیل شویم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 290

به "دانشگاه های کشور باید با یاری مراکز تحقیقاتی به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه های کشور باید با یاری مراکز تحقیقاتی به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید