ایرانی ها 4900 ساعت بیشتر از دانش آموزان سایر کشورها درس می خوانند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال تدوین پیش نویس قانون اداری اقتصادی خاص برای آموزش و پرورش هستیم گفت: برنامه هایی در جهت سیاست های مدرسه محوری و توزیع نیروی انسانی متناسب با سازمان مدرسه در حال اجراست.

ایرانی ها 4900 ساعت بیشتر از دانش آموزان سایر کشورها درس می خوانند

به گزارش ایسنا، علی الهیار ترکمن درباره اقتصاد آموزش و پرورش و در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش فقیر است؟ گفت: این سوال سهل و ممتنع است. با عبارت فقیر بودن، موافق نیستم، بلکه بحث اصلی این است که چرا از منابع به درستی استفاده نمی گردد.

وی اضافه نمود: علم اقتصاد، علم مدیریت منابع کمیاب است. اگر منابع را به درستی مدیریت نکنیم، قطعاً با مشکل روبرو می شویم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بسیاری سیاستگذاری ها در آموزش و پرورش با عدم اشراف کامل نسبت به عوامل قبلی بوجود آورنده آن روبرو بوده و لازم است که این عوامل را شناسایی و تحلیل نموده و اثرات آن را بر تصمیمات آینده بسنجیم اظهار کرد: در چهار دهه گذشته اتفاقاتی اتفاق افتاده و مشکلاتی را در درون آموزش و پرورش ایجاد نموده است.

الهیار ادامه داد: آموزش و پرورش به استناد قانون اساسی رایگان است، اما الزامات آن فراهم نشده است. از سوی دیگر آموزش و پرورش تحت سیطره تقاضاهاست. اغلب مردم مدرسه را پله اول ورود به دانشگاه و آموزش عالی می دانند که هیمن نگرش موجب شکل گیری مدارس غیردولتی خاص و آکادمی های خاص شده است و مدارس دولتی صرف را نیز متاثر نموده است. همچنین رشد جمعیت سالانه 3.5 درصدی دانش آموزی در چند دهه گذشته مشکلاتی در مدیریت منابع به وجود آورد که اگر آن را به موقع حل نکنیم در آینده نیز چالش آفرین خواهد بود.

وی اضافه نمود: یک مشکل دیگر دخالت های بیرونی است که اجازه نمی دهد به سمت و سوی اجرای مدل بهینه مدیریت برویم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره حقوق و دریافتی پایین معلمان گفت: حقوق معلمان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص می گردد و ما نقشی در بالا و پایین کردن آن نداریم. یکی دیگر از چالش های ما همین تبعیت از قوانین عام و مشخص حقوق معلمان مانند سایر کارمندان دولت است.

الهیار اضافه نمود: وزارت علوم هم شرایط مشابه ما را داشت، اما از زمانی که دارای قانون خاص شد به وضعیت بهتری رسیدند که ما اکنون با آن فاصله داریم. قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه اعمال مدرک دوم، متناسب سازی ساعت کار معلمان و مانند آن را نمی دهد و هرکدام احتیاج به مصوباتی دارد. احتیاجمند یک عزم ملی هستیم که قوانین خاص اداری اقتصادی برای ما هم در نظر گرفته گردد. قوانین ما شاغل محور است، اما باید مثل وزارت نفت و هواپیمایی شغل محور باشیم.

وی با بیان اینکه با حجم بالای آموزش روبرویم، گفت: دانش آموزان در ایران 13 هزار و 900 ساعت درس می گذرانند در حالی که این عدد در دنیا کمتر از 9000 ساعت است و همین امر روی ساماندهی منابع اثر می گذارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و دیگر نهادها بر آموزش و پرورش نظارت دارند. البته آغاز کار و اعمال بعضی اصلاحات بر عهده ماست اما حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم می خواهیم. ما با توزیع نامتعادل منابع در آموزش و پرورش نیز روبرویم. نسبت توزیع معلم به دانش آموز در مناطق مختلف نامتوازن است، در بعضی مناطق یک به 43 است. یکجا یک به پنج است و مدارسی با یک دانش آموز هم داریم.

الهیار درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر نصف شدن تعداد نیروها، دوبرابر شدن حقوق آنها و بهره وری سه برابر و اینکه تا چه حد عملیاتی است؟ گفت: این موضوع به هیچ وجه در دستورکار فعلی ما نیست و کوشش ما رعایت عدالت کامل حقوق معلمین است.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: در حال تدوین پیش نویس قانون اداری اقتصادی خاص هستیم و سیاست های مدرسه محوری و توزیع نیروی انسانی متناسب با سازمان مدرسه در حال اجرا است.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایرانی ها 4900 ساعت بیشتر از دانش آموزان سایر کشورها درس می خوانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها 4900 ساعت بیشتر از دانش آموزان سایر کشورها درس می خوانند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید