درخشش شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری های همگرا

به گزارش تور تایلند ارزان، فناوری های همگرا، به مجموعه 4 فناوری اطلاعات، زیستی، شناختی و نانو گفته می شود که در هم افزایی و یکپارچگی با هم می توانند به نیازهایی از انسان پاسخ گویند که تا به امروز فناوری های دیگر قادر به آن نبوده اند.

درخشش شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری های همگرا

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این قابلیت بی بدیل فناوری های همگرا، نتیجه ویژگی های ممتاز این فناوری ها و قابلیت همگرایی آن ها است. از ابتدای هزار سوم میلادی فناوری های همگرا مورد توجه خاص قرار گرفته اند. انتظار می رود این فناوری ها، بنیان یک ابرفناوری را بگذارند که تمدن آدمی را به کلی تحت تأثیر خود قرار خواهند داد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم توجه بسیار ویژهای به فناوری های همگرا دارد و از این رو از ایجاد مرکز راهبردی فناوری های همگرا حمایت کرده است. شرکت های دانش بنیان ایرانی تا کنون دهها محصول در حوزه فناوری های همگرا تولید کرده اند.

دستگاه پلی سومنوگرافی

یکی از این محصولات تولید شده در کشور دستگاه پلی سومنوگرافی است. این دستگاه با کمک فناوری های همگرا تولید و به بازار عرضه شده است. این دستگاه برای بهبود خواب و رصد شرایط حیاتی بدن در حین خواب قابل استفاده است. دستگاه پلی سومنوگرافی یک تست چند پارامتری است که عملکرد تعدادی از ارگان ها و سیستم های بدن انسان را در خواب ضبط می کند.

EEGنوار مغز، ECG نوار قلب، EMG نوار عضله، EOGنوار چشم، جریان هوای تنفسی، تلاش تنفسی، درصد اشباع اکسیژن خون از اجزای پلی سومنوگرافی محسوب می شوند. . پلی سومنوگرافی متداول ترین تستی است که در مراکز اختالات خواب انجام می شود.

دستگاه نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی

شرکت های دانش بنیان قابل توجهی در کشور دستگاه های مانند دستگاه نوار مغز را تولید می کنند. دستگاه نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی نوار مغز موارد غیرطبیعی را در امواج مغزی یا فعالیت الکتریکی این عضو آشکار می سازد. این نوع تجهیزات هم یکی دیگر از مثال های حوزه فناوری های همگرا محسوب می شوند. روش الکتروانسفالوگرافی معمولاً از طریق یک متخصص کاملاً آموزش دیده به نام نوروفیزیولوژیست انجام می شود.

ابداع فناوری پوشیدنی

فناوری های پوشیدنی در جهان مدت زیادی نیست که رایج شده اند، ایران هم یکی از محدود کشورهای است که در این زمینه توانسته محصولات مختلفی را تولید کند، یکی از این محولات که از طریق یک شرکت دانش بنیان تولید شده است، از توانایی شمارش ضربان قلب برخوردار است و قابل نصب روی لباس یا دوچرخه است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد تا در سال 1400 حمایت از محصولات همگرا را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

محصولاتی که عمدتاً به نقاط همگرایی نظیر رابط مغز و رایانه (BCI)، چاپ زیستی سه بعدی (3D Bio Print)، نسل تازه توالی یابی ژنتیکی (NGS)، زیست مهندسی (EB) یا زیست شناسی مصنوعی (SB)، همگرایی زیست فناوری و الکترونیک و همگرایی فناوری نانو و زیستی مربوط هستند از جمله محصولات مورد حمایت در این حوزه هستند.

شرکت های دانش بنیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سامانه اینترنتی مرکز راهبردی فناوری های همگرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1878

به "درخشش شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری های همگرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری های همگرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید