در زندگی کارمندی ات هم کارآفرین باش

به گزارش تور تایلند ارزان، شناسایی کارآفرینان درون سازمانی اغلب سخت است. این نوع کارکنان عموما خودراه انداز، بلندپرواز و هدفمند هستند. این افراد در بیشتر اوقات قادر به حل مسائل شان هستند و پیشنهادهایی برای بهبود فرآیندها عرضه می نمایند.

در زندگی کارمندی ات هم کارآفرین باش

مفهوم فرایند کارآفرینی به روشی گفته می گردد که به کارکنان اجازه می دهد در سازمان یا شرکت خود همانند یک کارآفرین عمل نمایند. کارآفرینان درون سازمانی افراد باانگیزه، فعال و عملگرا هستند که ابتکار عمل درباره یک محصول یا خدمت نوآورانه را در دست می گیرند.

در همین حال کارآفرینان درون سازمانی می دانند که ناکامی در پیگیری فعالیتی که به آن مشغول هستند، مانند یک کارآفرین به معنای پرداخت زیان شخصی نیست و سازمان/شرکت شان این نوع زیان را برعهده می گیرد.

بنابراین ویژگی های کلیدی این نوع افراد را می توان به این ترتیب خلاصه کرد:

  • کارآفرینان درون سازمانی در داخل سازمان رفتاری همانند یک کارآفرین دارند.
  • داشتن انگیزه، عملگرا و فعال بودن از ویژگی های کارآفرینان درون سازمانی است و برخورداری از توانایی رهبری و نگاهی فراتر از چارچوب ها این افراد را متمایز می نماید.
  • کارآفرینی درون سازمانی یک گام به سمت کارآفرین شدن است، این افراد می توانند آموخته های خود از چنین فعالیت هایی در داخل سازمان را برای توسعه گروه و کسب وکار خودشان به کار گیرند.

شناخت کارآفرینی درون سازمانی

یک کارآفرین درون سازمانی فضا و محیط فعالیت را برای کارکنان به گونه ای فراهم می سازد که از مهارت های کارآفرینی شان استفاده نمایند تا هم سازمان و هم خودشان از منافع این فعالیت بهره مند شوند. این اقدام به کارکنان آزادی عمل کافی برای تجربه کردن و کسب توانایی رشد در داخل سازمان را می دهد.

کارآفرینی درون سازمانی در شرایطی که در کوشش برای یافتن بهترین راهکارها هستیم، موجب رشد ویژگی خودگردانی و خودکفایی می گردد. به عنوان نمونه، شاید لازم باشد یکی از کارکنان درباره موضوعی پژوهشی را انجام داده و راهکاری را پیشنهاد دهد، تا فرایند کاری سازمان درباره مشتریان را کارآمدتر سازد یا منافعی در زمینه فرهنگ سازمان ایجاد کند.

شناسایی کارکنانی با قابلیت کارآفرینی توسط کارفرمایان اهمیت زیادی دارد. ترویج نکردن ویژگی کارآفرینی یا به رسمیت نشناختن کارمندانی که این روحیه ذاتی را نشان می دهند، برای سازمان زیانبار است. کارفرمایانی که صاحبان این روحیه را تشویق می نمایند، امکان بهره مندی از این امکان را برای آن بخش یا کل سازمان خود فراهم می نمایند.

حفظ موقعیت چنین کارکنانی موجب بروز نوآوری یا رشد می گردد و سازمان هایی که به این موضوع توجه ننمایند، خود را از ثمرات کارآفرینی محروم نموده و ممکن است که راستا ناکامی شرکت/سازمان را هموار سازند.

کارآفرینان درون سازمانی قادر به حل مسائل معینی از قبیل افزایش بهره وری یا کاهش هزینه هستند. این نوع کارها نیازمند مهارت های سطح بالاست از جمله توانایی رهبری و تفکر خارج از چارچوب که به طور معین مربوط به وظایف آنها می گردد

شناسایی کارآفرینان درون سازمانی اغلب سخت است. این نوع کارکنان عموما خودراه انداز، بلندپرواز و هدفمند هستند. این افراد در بیشتر اوقات قادر به حل مسائل شان هستند و پیشنهادهایی برای بهبود فرآیندها عرضه می نمایند.

از طرفی چنین افرادی ممکن است مخاطره پذیرش چند وظیفه همزمان را بپذیرند که حتی احتمالا از انجام بعضی از آنها راضی نیستند، اما در این راستا به دنبال درگیری در چالش های جدید هستند؛ اما یکی از تفاوت های آنان با کارآفرینان آن است که چنین افرادی برای پیشبرد برنامه کارآفرینی شان منابع سازمان را درگیر می نمایند در حالی که کارآفرینان برای پیگیری برنامه شان منابع شخصی را به کار می گیرند.

ملاحظات ویژه

کارآفرینی درون سازمانی گامی به سوی کارآفرینی است. کارآفرینان درون سازمانی می توانند خلاقیت خود را توسعه داده و در خدمت بهبود خدمات یا محصولات در حوزه کسب وکارشان درآورند و این کار را بدون درگیر شدن در مخاطراتی انجام می دهند که به طور معمول همراه با کارآفرینی است.

به کار بستن چنین مهارت هایی به عنوان بخشی از یک گروه اجازه می دهد تا آنها نظریات و راهبردهایشان را در بوته آزمون قرار دهند تا روشن گردد کدام یک بیشترین کارایی را در حل مسائل دارد. همچنین ممکن است این افراد بخشی از یافته هایشان را به شکلی به کار گیرند که موجب خلق کسب وکار خودشان گردد و به جای بهره مند کردن سازمان، به سمت بهره برداری از منافع کوشش خود بربیایند.

انواع و ویژگی های کارآفرینان درون سازمانی

با ملاحظه کارکنان در همه گروه های سنی که در پی حل مسائل برمی آیند، راهکار های گوناگونی با سودمندی بیشتر پیشنهاد می گردد که برای هر کس در سازمان منافعی دارد. کارآفرینان درون سازمانی به دنبال خلاقیت، استقلال و معنادار کردن کارشان هستند.

نسل جدید هزاره مایل هستند طرح های خودشان را برای بهبود و پیشرفت کار سازمان ارائه نمایند. کارآفرینان درون سازمانی قادر به حل مسائل معینی از قبیل افزایش بهره وری یا کاهش هزینه هستند. این نوع کارها نیازمند مهارت های سطح بالاست از جمله توانایی رهبری و تفکر خارج از چارچوب که به طور معین مربوط به وظایف آنها می گردد.

آنها همچنین مخاطره انجام کارها را می پذیرند و راستا خلاقیت در یک کسب وکار را دنبال می نمایند تا به هدف بهبود خدمات یا محصول دست یابند. کارآفرینان درون سازمانی پیروز تا زمان آزمودن طرح هایشان و رسیدن به نتیجه مطلوب، احساس راحتی نمی نمایند.

آنها قادر به درک تمایلات عمومی بازار و تطابق آن با نیازهای شرکت برای حفظ آن در خط مقدم رقابت هستند. ویژگی کارآفرینی سازمانی بخشی از استخوان بندی سازمان و نیروی پیش برنده آن به سمت آینده است.

نمونه های کارآفرینی درون سازمانی

رمزی هایداموس، رئیس فناوری های نوکیا را معمولا به خاطر ابتکاراتش به عنوان نمونه یک کارآفرین درون سازمانی معرفی می نمایند. یکی از کارهایش این بود که تصمیم گرفت در نخستین سه ماه آغاز کارش در این صندلی شغلی در سال2014، دفاتر مجزا را از بین ببرد.

او معتقد بود که فضای کاری باز به تشریک دیدگاه ها یاری نموده و ارزش های جدیدی را برای سازمان خلق می نماید. همچنین او با بیش از 100 مهندس به صورت انفرادی مصاحبه کرد تا معین کند چه فناوری هایی امکان بیشتری برای پیروزیت در بازار را در آن موقع برای شرکت فراهم می نماید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 936

به "در زندگی کارمندی ات هم کارآفرین باش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در زندگی کارمندی ات هم کارآفرین باش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید