دم نموده های گیاهی

به گزارش تور تایلند ارزان، چه قدر اهل نوشیدنی هستید؟ آب و آبمیوه را می پسندید یا از دم نموده های گیاهی لذت می برید؟ مصاحبه ی زیر با دکتر صالحی سورمقی، استاد دانشکده داروسازی تهران در خصوص خواص دم نموده هایی است که امروزه به شکل تی بگ یا چای کیسه ای یا نوشیدنی های خنک آماده، به فروش می رسند.

دم نموده های گیاهی

دم نموده های گیاهی

چه قدر اهل نوشیدنی هستید؟ آب و آبمیوه را می پسندید یا از دم نموده های گیاهی لذت می برید؟ مصاحبه ی زیر با دکتر صالحی سورمقی، استاد دانشکده داروسازی تهران در خصوص خواص دم نموده هایی است که امروزه به شکل تی بگ یا چای کیسه ای یا نوشیدنی های خنک آماده، به فروش می رسند.

آقای دکتر! اگر موافق باشید، بحث را از خواص دم نموده ها آغاز کنیم.

گیاهان دارویی می توانند به اشکال مختلف به صورت فرمولاسیون های دارویی تبدیل شده و مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این اشکال دارویی به نوع گیاه، نوع ماده موثر، مقاومت مواد در اثر اندازه حرارت، حلالیت، پایداری در اثر گذشت زمان و عوامل دیگر بستگی دارد. مثلا برای استفاده از اثری معین حتما باید از دم نموده گیاه استفاده کرد، در حالی که برای اثری متفاوت از همان گیاه ممکن است از جوشانده آن استفاده کرد. این مساله به این معنی است که گاه در دم نموده گیاه یک دسته مواد خاص وارد می شوند و بر اثر حرارت بیشتر و جوشاندن مواد دیگر و در نتیجه خواص این دو محصول با هم متفاوت خواهد بود. به نام نمونه ای مشهور می توان تفاوت چای دم نموده و جوشانده را مقایسه کرد.

چای دم نموده دارای عطر و طعم دلنشین بوده و دارای خاصیت برطرف خستگی است، در حالی که چای جوشیده دارای رنگ سیاه، بو و مزه نامطبوع و خاصیت یبوست آور است چون با جوشیدن چای اندازه زیادی مواد قابض(مواد تاننی) وارد چای شده و ظاهر و باطن آن را تغییر می دهد لذا در استفاده از گیاهان دارویی باید دقت کرد که کدام شکل آن باید تهیه و مورد استفاده قرار گیرد.

برای دم کردن صحیح چه باید کرد؟

اگر قسمت مورد استفاده خرد یا نرم باشد، نیاز به تغییر شکل ندارد ولی اگر سفت و سخت باشد حتما باید خرد، له و یا پودر گردد، سپس به اندازه معینی برداشته و روی آن آب در حال جوش ریخته گردد. در ظرف را بسته و به مدت 20 تا 30 دقیقه می گذاریم تا دم بکشد. برای تسریع در این عمل و استخراج بهتر مواد بهتر است ظرف محتوی گیاه و آب جوش را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی بخار(روی کتری یا سماور) قرار دهیم، آنگاه صاف نموده و آن را میل کنیم. اندازه مصرف گیاه و آب جوش در خصوص هر گیاه ممکن است متفاوت باشد.

در بازار چای های کیسه ای، با اسانس و رنگ انواع میوه ها مثل آلبالو وجود دارد. مصرف این چای های کیسه ای اشکالی ندارد؟

در رابطه با این موضوع نمی توانم به طور قاطع پاسخ دهم. این نوع از چای های کیسه ای را شرکت های مختلف فراوری می نمایند. بعضی از آن ها ممکن است طعم یا رنگ مصنوعی داشته باشند. نمونه هایی را باید به آزمایشگاه ارسال کرد، ببینیم طعم و رنگ طبیعی است یا شیمیایی. در صورت استفاده از افزودنی های طبیعی مصرف شان مانعی ندارد.

به طور کلی، شما مصرف چای کیسه ای را توصیه می کنید یا چای خشک را ؟

متاسفانه باید گفت بیشتر چای های کیسه ای در بازار دارای مواد مصنوعی هستند. شما وقتی یک تی بگ را در آب جوش می اندازید و کمتر از 30 ثانیه رنگ می دهد و بوی چای دارد نمی تواند چای معمولی، طبیعی و خالص باشد.

به طور قطع به آن مواد مصنوعی اضافه شده است، به ویژه چای های کیسه ای خارجی خیلی سریع رنگ می دهد و هر چه چای کیسه ای بیشتر در آب جوش قرار می گیرد، رنگ غلیظ تری ایجاد می کند. چای معمولی ایرانی را اگر در کیسه بریزید و در یک لیوان قرار دهید، 10 دقیقه طول می کشد تا رنگ زرد مایل به نارنجی ایجاد کند.

این موضوع در رابطه با سایر گیاهان دارویی مثل تی بگ نعناع هم صادق است؟

به طور کل در تی بگ ها، گیاه به صورت پودر درمی آید و زمان دم کشیدن آن کوتاه تر می گردد. من شکل سنتی را بیشتر توصیه می کنم. بسیاری از مردم هنوز هم دوست دارند دم نموده ها را به شکل سنتی مصرف نمایند. مثلا دم نموده گل گاوزبان که به همراه لیموعمانی دارای خاصیت آرام بخش، مقوی قلب و مسکن سرماخوردگی است، بیشترا به صورت سنتی مورد مصرف قرار می گیرد.

خیلی از ما از یک تی بگ برای 2 فنجان استفاده می کنیم. آیا این کار درست است یا نه؟

استفاده از یک تی بگ برای دو فنجان ایرادی ندارد، فقط ممکن است ترکیبات در فنجان دوم کمی رقیق تر باشد.

اخیرا گروهی از دم نموده ها وارد بازار شده اند که شبیه به بسته بندی آب میوه ها به شکل خنک عرضه می گردد. نظرتان در رابطه با آن ها چیست؟

ابتدا باید دید ساختار آن ها چیست و برای نگهداری آیا به آن ها افزودنی اضافه شده است یا خیر. دم نموده همان طور که از نام آن پیداست، یعنی روی گیاهی آب جوش بریزیم و به مدت نیم ساعت در ظرف را بگذاریم یا برای تسریع فرایند آن را روی بخار ملایم آب قرار دهیم تا گرمایی که به آن می دهد مانع از سرد شدن آن طی این مدت گردد، بعد آن را مصرف کنیم. اگر ما دم نموده ها را نگه داریم تا سرد شوند، اندازهی رسوب در آن ها ایجاد می گردد. نام این نوشیدنی خنک شده دیگر دم نموده نیست و خواص دم نموده ها را ندارد. اگر در بازار موادی با این نام فروخته می گردد که رسوب هم ندارد باید نام آن را عصاره یا نوشیدنی گذاشت. به طور حتم مواد نگه دارنده شیمیایی هم دارند. دم نموده ها را باید پس از تهیه آنی خورد. اگر سرد شد و مواد آن رسوب کرد، دیگر ممکن است فایده ای نداشته باشد.

در خاتمه، لطفا چند نوع دم نموده مفید به ما معرفی کنید تا در برنامه نوشیدنی های روزانه مان بگنجانیم؟

از دم نموده های پُرمصرف دیگر می توان به گیاه ختمی و گل پنیرک اشاره نمود که در سرماخوردگی به نام ضد سرفه، خلط آور و صاف نماینده صدا قابل مصرف است.

بعلاوه دم نموده برگ نعناع از مصرف زیادی برخوردار است. این فرآورده به نام مسکن و ضد نفخ و اسپنام می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر دم نموده های پرمصرف چای سبز است که مصرف آن در ژاپن، چین و ترکمن صحرای ایران بالا است.

نحوه دم کردن آن کاملا شبیه چای و دارای اثرات مشابه بوده با این تفاوت که اثرات ضد سرطانی، آنتی اکسیدان، کاهندگی چربی و کلسترول آن بیشتر از چای سیاه است. لازم به یادآوری است که گیاه چای سیاه (چای معمولی) و چای سبز یکی بوده و فقط تفاوت آن ها در نحوه به عمل آوردن شان است، به این صورت که اگر به محض چیدن برگ چای تازه آن را خشک کنیم، چای سبز تهیه می گردد ولی اگر پس از چیدن برگ تازه چای، عمل تخمیر(پلاسیده شدن) روی آن انجام گردد به چای سیاه تبدیل می گردد.

ارسالی از طرف کاربر محترم : kdavoodk

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1946

به "دم نموده های گیاهی" امتیاز دهید

863 کاربر به "دم نموده های گیاهی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دم نموده های گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید