شب ناآرام بیروت (عکس)

به گزارش تور تایلند ارزان، لبنان بار دیگر شب ناآرامی را سپری کرد و اعترضات به درگیری معترضان با نیروهای امنیتی انجامید و افراد مهاجم با سوء استفاده از فضای موجود به چندین وزارتخانه و نهادهای دولتی حمله کردند.

شب ناآرام بیروت (عکس)

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، تظاهرات در لبنان دیشب و بامداد امروز از سرگرفته شد و معترضین در مقابل برخی از وزرتخانه از جمله ساختمان مجلس لبنان تجمع کردند.

عده ای از معترضین لبنان دیشب با تجمع در مقابل مجلس این کشور، خواستار محاکمه مقصران انفجار بیروت شدند.

تمام ورودی های اصلی و غیر اصلی منتهی به ساختمان مجلس لبنان در مرکز بیروت از سمت میدان الشهداء، خیابان شهرداری و میدان ریاض الصلح شاهد درگیری و تلاش های معترضان برای ورود به این مکان بود.

نیروهای امنیتی لبنان نیز با ایجاد موانع امنیتی در ورودی های ساختمان مجلس لبنان تلاش کردند که مانع از ورود معترضان به ساختمان اصلی مجلس شوند.برخی از معترضان در تلاش برای ورود به ساختمان مجلس بودند و با مأموران درگیر شدند.

این اعتراضات بعد از چند ساعت از شکل مسالمت آمیز خود خارج شد و برخی از گروهها از این فرصت استفاده کرده و به تخریب اماکن و نهادهای دولتی پرداختند .افراد مهاجم همزمان با ورود به ساختمان وزارت خارجه، ساختمان های وزارت اقتصاد و وزارت محیط زیست در بیروت را نیز مورد حمله قرار داده اند و به آن خسارت وارد کردند.

این گروهها همچنین با حمله به وزارتخانه های اقتصاد و محیط زیست، اسناد و پرونده ها را از بین بردند. منابع شبکه المیادین گفتند طرحی برای حمله به چندین وزارتخانه برای از بین بردن اسناد و پرونده های مرتبط با فساد از سال 1992 وجود داشته است.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که معترضان، اقدام به آتش زدن هتل لی گرای و یکی از دفاتر آن در ساختمان العازاریه در مرکز بیروت کردند.برخی منابع هم از کشته شدن یک نیروی امنیتی در خلال انجام ماموریت حفظ امنیت و نظم خبر داد. این نیروی امنیتی که همراه نیروهای دیگر برای کمک به افراد محاصره شده در هتل لی گرای وارد عمل شده بود، مورد حمله یکی از عناصر آشوب طلب قرار گرفت که جان خود را از دست داد.

اتاق عملیات اورژانس و امداد لبنان گفت که 490 تن در جریان برخورد بین نیروهای امنیتی و معترضان در مرکز بیروت زخمی شدند.

ارتش: معترضان از بستن راه ها و تعدی به اموال عمومی و خصوصی اجتناب کنند

در پی این درگیری نیروهای ارتش خواستار آرامش معترضان و خودداری آنها از حمله و آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی شده اند.

فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه ای از معترضان خواست به مسالمت آمیز بودن فعالیت خود پایبند بوده و از بستن راه ها و تعدی به اموال عمومی و خصوصی اجتناب کنند.

فرماندهی ارتش لبنان در این بیانیه گفت ضمن درک عمق درد و مصیبتی که دلهای لبنانی ها را فرا گرفته و نیز درک دشواری اوضاعی که وطن ما در آن به سر می برد، از معترضان می خواهد به مسالمت آمیز تحرکات خود پایبند بوده و از بستن راهها و تعدی به اموال عمومی و خصوصی اجتناب کنند.

فرماندهی ارتش لبنان یادآور شد که ارتش هم شهدایی در نتیجه انفجار رخ داده اخیر در اسکله بیروت دارد.

واکنش نیروهای امنیتی لبنان

نیروهای امنیتی لبنان هم در بیانیه ای در صفحه خود در توئیتر گفتند ضمن درک خشم تظاهرات کنندگان در عین حال آنها را به خویشتن داری و بیان مسالمت آمیز نظرات به دور از تمام اشکال خشونت و تعدی به اموال عمومی و خصوصی و نیروهایی که به وظیفه خود در حفظ امنیت عمل می کنند، فرا می خواند.

نیروهای امنیتی لبنان تاکید کردند با توجه به تجاوزات مکرر به نیروهای امنیتی که در معرض انواع حملات قرار دارند، از تظاهرات کنندگان مسالمت جو می خواهد برای حفظ سلامت خود از اماکنی که این تجاوزات صورت می گیرد، خارج شوند. نیروهای امنیتی تاکید کردند هرگز تعدی به این نیروها را به ویژه باتوجه به زخمی شدن شمار زیادی از آنها نمی پذیرد.

سخنان غیرمنتظره دیاب

در این میان حسان دیاب نخست وزیر لبنان امشب طی سخنانی غیرمنتظره از برگزاری انتخابات زودهنگام حرف زد و برگزاری انتخابات را تنها راه خروج از بحران فعلی کشور دانست.

نخست وزیر لبنان همچنین گفت در نشست آینده کابینه در روز دوشنبه پیش نویس قانون برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام را مطرح خواهد کرد.

وی بار دیگر بر محاکمه عاملان و مسئولان حادثه انفجار بیروت تاکید کرد و گفت: تا دو ماه دیگر مسئولیت دولت را برعهده خواهم داشت و طی این مدت باید جریان های سیاسی برای برون رفت از بحران اخیر به توافق برسند.

حمایت آشکار آمریکا از تحرکات ساختارشکنانه در لبنان

سفارت آمریکا در بیروت بدون توجه به فاجعه بزرگ انفجار در اسکله بیروت و جان باختن دهها نفر و زخمی شدن هزاران نفر ژست طرفداری از مردم لبنان گرفته و از برگزاری تجمعات و تظاهرات در این شرایط بسیار سخت و خطرناک حمایت کرد.

این سفارت با صدور بیانیه ای درباره اعتراضات و حمله مهاجمان به نهادهای و مراکز دولتی در بیروت ادعا کرد که آمریکا حق ملت لبنان برای تظاهرات مسالمت آمیز را به رسمیت می شناسد و از همه می خواهد که از خشونت دوری کنند.

سفارت آمریکا مدعی شد ملت لبنان خیلی رنج کشیده و شایستگی رهبرانی را دارد که اجازه مطالبه شفاف سازی و بازخواست را بدهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1295

به "شب ناآرام بیروت (عکس)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب ناآرام بیروت (عکس)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید