فیلم هایی که از دل بازی های ویدئویی بیرون آمدند

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرگزاری صبا: اگر تاحالا همواره در ذهنتان بعضی فیلم های محبوب سینما مترادف با بازیهایشان بوده اند، این بار قضیه کمی متفاوت است و سراغ بازی هایی رفته ایم که به علت استقبال تبدیل به فیلم سینمایی شده اند.

فیلم هایی که از دل بازی های ویدئویی بیرون آمدند

معمولا وقتی فیلمی در سینمای غرب محبوب تماشاگران می گردد بالافصله محصوئلاتن جانبی ْآن وارد بازار می گردد و یکی از این محصولات ساخت بازی براساس آن فیلم ها است. اما اینبار قضیه کمی فرق دارد و در گزارشی به معرفی 10 فیلم برتر که بر اساس بازی های ویدئویی ساخته شده اند پرداخته ایم.

Doom

تاریخ اکران: 2005

بودجه ساخت: 60 میلیون دلار

میزان فروش: 56 میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 34/100

فیلم Doom حتی با وجود بازیگرانی مانند کارل اربن و راک، باز هم نتوانست گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و از پتانسیل های مجموعه خارق العاده Doom نهایت استفاده را ببرد. ناگفته نماند بخش اعظم عدم پیروزیت این فیلم، دست به دست شدن آن بین کمپانی های بزرگ فیلمسازی بود که در نهایتid Software آن را به دست سه کمپانی فیلمسازی در چهار کشور جهان سپرد تا آش شله قلم کار شورمزه ای به نام Doom را تحویل ما بدهند. جان ولز، تهیه نماینده Doom قبل از این که مراحل ساخت فیلم آغاز گردد، وعده ها و قول های بسیاری را داده بود که این فیلم می تواند به تابوی فیلم های ناپیروز بر اساس بازی خاتمه دهد و تبدیل به یک اثر در خور توجه گردد. او در اظهارات خودش یکی از دلایل ناپیروز بودن فیلم هایی را که از روی نسخه بازی ساخته می شوند؛ ساخت فیلم بر اساس بازی هایی است که برای درجه سنی 13 سال بوده اند. فیلم Doom با درجه بندی سنی بزرگسال ساخته شد تا بتواند همانند بازی خود، صحنه های خشن و ترسناک را به خوبی نشان دهد.

پس از سه سال زمزمه و طی کردن راستا پر فراز و نشیب دست به دست شدن لایسنس ساخت فیلم Doom در نهایت این فیلم با بودجه 60 میلیون دلاری ساخته شد. داستان فیلم در خصوص مرکزی تحقیقاتی در سیاره مریخ در سال 2046 میلادی بود که توسط نیروهای ناشناخته ای مورد حمله قرار می گیرد. به دنبال این قضیه، تیم نجاتی متشکل از چندین سرباز زبده که یکی از آن ها جان ریپر گریم نام دارد به این محل اعزام می شوند. جان ریپر را می توان همانDoom Guy معروف بازی های Doom دانست که البته در بازی ها نام اصلیش تعیین نشد.

Silent Hill:Revelation 3D

تاریخ اکران: 2012

بودجه ساخت: 20 میلیون دلار

میزان فروش: 52 میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 15/100

هر چقدر فیلم اول سایلنت هیل خوب ظاهر شد و توانست یک آبروی دست و پا شکسته ای برای فیلم های براساس بازی جور کند، فیلم دوم این مجموعه با نام مکاشفه همه را به باد داد. روند ساخت ادامه سایلنت هیل قرار بود توسط کریستوف گنز، کارگردان قسمت اول و تیمش ادامه پیدا کند ولی ظاهرا شانس با آن ها یار نبود. گنز که بعد از اکران قسمت اول، وعده ساخت قسمت دوم را داده بود، پس از مدتی خود را به خاطر پروژه فیلم اونیموشا کنار کشید. البته تا به این لحظه هم خبری از فیلم اونیموشا نشد و کاش گنز به همان سایلنت هیل وفادار می ماند. راجر اوری، که برنده جایزه اسکار برای فیلم پالپ فیکشن بوده و فیلمنامه قسمت اول سایلنت هیل را نوشته بود، قصد بازگشت به پروژه قسمت دوم فیلم را داشت اما به اتهام قتل در اثر سانحه رانندگی یک سال به زندان افتاد و از آن پس هم در هیچ اثر سینمایی یا تلویزیونی حضور پیدا نکرد.

در نهایت مایکل جی.باست که کارگردان خوش نامی هم نیست، وظیفه سکانداری پروژه را فقط با 20 میلیون دلار بودجه بر عهده گرفت. فیلم به صورت سه بعدی با دوربین های 3D Red Epic فیلمبرداری شد. داستان فیلم ادامه ای مستقیم بر قسمت قبل بود و بازیگرانی همچون شین بین که در قسمت قبل، نقش کمی داشتند در این فیلم باز هم به ایفا نقش پرداختند اما حضور و بازی ضعیفی را ارائه دادند. روند فیلم اقتباس مستقیمی از قسمت سوم سری بازی های سایلنت هیل بود اما همانند بسیاری از فیلمهای بر اساس بازی، تناقضات بسیاری به خود دید. سایلنت هیل؛ مکاشفه در اکتبر سال 2012 اکران شد و توانست 52 میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد. واکنش منتقدان نسبت به فیلم فوق العاده شدید و بد بود به طوری که اغلب مراجع معتبر امتیازات یک یا دو را روانه تیم سازنده می کردند

Silent hill

تاریخ اکران: 2006

بودجه ساخت: 50 میلیون دلار

میزان فروش: 100 میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 30/100

سایلنت هیل یکی از مجمو عه بازی های پرطرفدار ژانر وحشت است که طرفداران بی شماری هم دارد. کونامی همچون بعضی دیگر از کمپانی های برجسته دیگر، تصمیم به ساخت اقتباس سینمایی از بازی پیروز خود گرفت که نتیجه کار به فیلمی متوسط و تا حدی خوب منتج شد. زمزمه های ساخت فیلم سینمایی بر اساس مجموعه بازی های سایلنت هیل از اوایل دهه 2000 میلادی آغاز شد. کریستوفر گنز، شخصی که نهایتا سکان داری فیلم سایلت هیل را برعهده گرفت و در کارنامه خود فیلم خوش ساخت Brotherhood of the Wolf را داشت و ویدئویی برای کونامی فرستاد تا طرح خود را برای ساخت فیلم سایلنت هیل بازگو کند. کونامی از ایده های گنز استقبال کرد و چراغ سبز ساخت فیلم را به وی داد.

اولین فیلم بر اساس مجموعه سایلنت هیل، مخلوطی از المان های چهار قسمت اول را در اختیار داشت و بودجه ای 50 میلیون دلاری هم برای توسعه این پروژه درنظر گرفته شد. روایت فیلم در خصوص مادری به نام رز است که دخترش، شارون مبتلا به نوعی بیماری خواب گردی بوده و رویاهایی در خصوص شهر سایلنت هیل می دیده است. این جریانات در نهایت رز و شارون را مجبور می نماید به این شهر بروند. در نزدیکی شهر حادثه رانندگی برای این دو رخ می دهد که سبب می گردد شارون مفقود گردد و مادرش برای پیدا کردن دخترش، راهی شهر متروکه سایلنت هیل گردد.فیلم سایلنت هیل تا حد زیادی به بازی های مجموعه وفادار بود و بیشتر به خاطر فضاسازی گیرا، صحنه سازی قوی و جلوه های ویژه حرفه ای مورد تحسین نهاده شد.

-MaxPayne7

تاریخ اکران: 2008

بودجه ساخت: 35 میلیون دلار

میزان فروش: 85 میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 16/100

واقعا یکی از آرزوهای طرفداران مجموعه مکس پین، به تصویر کشیده شدن این شخصیت دوست داشتنی در قالب سینمایی آن هم به صورت حرفه ای و گیرا بود. تقریبا زمزمه های ساخت فیلم بر اساس بازی های مکس پین از سال 2001 به گوش می رسید و حتی صحبت هایی با بعضی کمپانی ها و کارگردانان راجع به این قضیه از سوی رمدی، خالق مجموعه شده بود. در نهایت لایسنس ساخت فیلم مکس پین به کمپانی فاکس سپرده شد و جان مور که فیلم هایی همچون پشت خطوط دشمن و طالع نحس را در کارنامه خود داشت، سکان داری فیلم مکس پین را برعهده گرفت. مارک والبرگ که از بازیگران مطرح هالیوودی است، ایفای نقش مکس پین را عهده دار شد تا طرفداران امیدوار شوند فیلم با تیمی نسبتا قوی می تواند نام و نشانی همچون بازی اش پیدا کند. .مور برای بعضی از صحنه های فیلم از تکنیک های CG بهره برد. برای مثال، صحنه باند هلیکوپتر به خاطر این که مکانی شبیه چیزی که در داستان فیلم بود، در منطقه فیلمبرداری وجود نداشت به صورت پرده سبز گرفته شد. یکی از معروف ترین لحظات فیلم، صحنه اسلوموشن و اکشنی است که توسط دوربین سرعت بالای Boom Vision فیلمبرداری شد. این دوربین قادر است تا 1000 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند که به خلق صحنه های با دقت بالا و صحنه آهسته یاری شایانی می نماید.

فیلم مکس پین با بودجه 35 میلیون دلاری خود، در سال 2008 میلادی اکران شد و توانست 85 میلیون دلار در گیشه ها کسب کند. بازخوردها نسبت به فیلم منفی بود و برخلاف انتظارات، مارک والبرگ بازی بسیار ضعیفی را ارائه داد به طوری که از وی به عنوان بدترین بازیگر سال به خاطر دو فیلم Happening و Max Payne یاد کردند.

Hitman

تاریخ اکران: 2007

بودجه ساخت: 24 میلیون دلار

میزان فروش: 150 میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 14/100

قاتل کچل و خونسرد جهانی بازی های ویدئویی، آن قدر محبوب و دوست داشتنی بود که بتوانیم او را در قالب سینمایی و زنده مشاهده کنیم. شرکت ایداس و استودیو IO Intractive اولین کوشش های خود را در سال 2003 میلادی برای ساخت فیلم از مامور 47 فیلم هیت من آغاز کردند که می توان این فیلم را یکی از بهترین اقتباس های سینمایی از جهانی بازی های ویدئویی دانست چرا که سازندگان تا حد زیادی به بازی اصلی وفادار بودند و از طرفی شیوه فیلمسازی و خروجی نهایی، محصول بی کیفیت با بازیگرانی خشک و بی روح نبود. البته با تمام این اوصاف، فیلم به هیچ وجه مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و حتی مجله تایم هم هیت من را در لیست بدترین فیلم های بر اساس بازی های ویدئویی خود قرار داد. مامور 47 در گیشه توانست پیروزیت بزرگی کسب کند و از 27 میلیون دلار بودجه ای که برای ساختش خرج شد، 150 میلیون دلار به جیب زد.

Need for Speed

تاریخ اکران: 2014

بودجه ساخت: 66 میلیون دلار

میزان فروش: 203 میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 39/100

کمتر پیش می آید که شرکت بازیساز هم به طور دقیق روی پروژه ساخت فیلم از محصولش نظارت داشته باشند اما الکترونیک آرتز برای اقتباس سینمایی فیلمNeed for Speed خود در کنار دیگر کمپانی های فیلمسازی دخیل در این پروژه نهاده شد. شاید تا قبل از ساخت این فیلم، هیچ کس ذهنیت دقیقی از شیوه روایت داستان در این اثر سینمایی نداشت اما به محض رونمایی از آن و خاتمه اکرانش، با چیزی شبیه به فیلم های سریع و آتشین رو به رو شدیم. البته نا گفته نماند که داستان فیلم تا حد زیادی شبیه به بازی Need for Speed Run بود که البته جزو بازی های ضعیف مجموعه محسوب می گردد.

اولین زمزمه ها برای ساخت فیلم Need for Speed در جولای سال 2012 میلادی شنیده شد و کمپانی دریم ورکس توانست حق ساخت این فیلم را از الکترونیک آرتز دریافت کند. عدم استفاده ازجلوه های ویژه کامپیوتری یکی از نکات جالب فیلم Need for Speed بود که بازیگران را مجاب به گذراندن دوره های حرفه ای رانندگی کرد. صحنه های پر زد و خورد و تصادف های سنگین اتومبیل ها هم همگی به شکل واقعی فیلمبرداری شد.

Need for Speed به خاطر بازاریابی خوب الکترونیک آرتز و کمپانی های دخیل در فراوری فیلم، توانست در گیشه پیروز ظاهر گردد و با بودجه 66 میلیون دلاری، به رقم 203 میلیون دلار در سینماهای سراسر جهان دست پیدا کند. بزرگ ترین بازار این فیلم در کشور چین بود که حتی بیشتر از آمریکای شمالی توانست فروش کند. با وجود تمام این پیروزیت ها، منتقدان هم چنان در مقابل فیلم های بر اساس بازی خم به ابرو دارند و این فیلم هم نتوانست از هجوم نمرات پایین در امان باشد.

Tomb Raider

تاریخ اکران: 2001

بودجه ساخت: 115 میلیون دلار

میزان فروش: 275میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 33/100

قسمت اول از اقتباس سینمایی Tomb Raider را می توان یکی از پیروز ترین فیلم های براساس بازی و حتی بیشتر از این محدوده دانست. با داشتن آنجلینا جولی در نقش لارا کرافت، این فیلم توجه بسیاری را به خود جلب کرد به طوری که یک پیروزیت تجاری کم نظیر در زمان خود رقم زد. مانند بسیاری از فیلم های مطرح دیگر، حق ساخت فیلم و فیلمنامه نویسی آن بین چندین کمپانی و نویسنده دست به دست شد که نهایتا فیلمنامه توسط پنج نویسنده به همراه کارگردان اصلی، سیمون وست به نگارش درآمد.

انتخاب آنجلینا جولی برای ایفای نقش لارا کرافت بحث های زیادی را بین طرفداران مجموعه بازی های Tomb Raider ایجاد کرد اما نهایتا تعیین شد که این انتخاب بهترین تصمیم بود. فیزیک بدنی جولی و بیش از همه، چهره او بسیار شبیه به لارا کرافت در بازی های ویدئویی بود و حتی در بازی های آینده این سری، مقداری از چهره جولی برای طراحی شخصیت اصلی الهام گرفته شد. در کنار آنجلینا جولی، جان ویت، پدر آنجلینا در این فیلم حضور داشت. دنیل کریگ در جیمزباند و ایان گلن در رزیدنت ایول و بازی تاج و تخت از بازیگران مطرحی بودند که در پیروزیت بیش از انتظار تومب ریدر تاثیر به سزایی داشتند. با این که تومب ریدر از دید منتقدین یک فیلم ضعیف تعبیر شد و نقدهای خوبی را دریافت نکرد اما لارا کرافت توانست فاتح سینماهای آن موقع گردد و در هفته اول اکران به صدر جدول باکس آفیس تکیه بزند.

Mortal Kombat

تاریخ اکران: 1995

بودجه ساخت: 18 میلیون دلار

میزان فروش: 122 میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 58/100

مورتال کامبتی که این روزها در جدیدترین قسمت خود در کنسول های نسل هشتمی حسابی گرد و خاک به راه انداخته، صاحب یک اقتباس سینمایی قابل احترام و با کیفیت در دهه 90 میلادی است که حسابی هم غوغا کرد. هم زمان با پیروزیت نسخه های اولیه بازی مورتال کامبت روی کنسول های سگا، سازندگان بازی به فکر ساخت اقتباس سینمایی و تکرار پیروزیت ها در گیشه بودند. کمپانی New Line Cinema وظیفه ساخت و توسعه فیلم را برعهده گرفت و پل دبلیو. اس. اندرسون که بیشتر او را به خاطر سری فیلم های رزیدنت ایول می شناسیم، کارگردانی فیلم مورتال کامبت را بر عهده گرفت. این در واقع اولین تجربه حرفه ای و پیروز فیلمسازی اندرسون بود که باعث شد اسم وی بر سر زبان ها بیفتد و آینده شغلی اش را درخشان کند. از بازیگران مطرحی که در فیلم حضور داشتند می توان به کریستوفر لامبرت اشاره داشت که به نوعی ستاره فیلم های علمی-تخیلی دهه های 80 و 90 میلادی بود.

فیلم سینمایی مورتال کامبت در آگوست 1995 اکران شد و توانست تا سه هفته در صدر جدول باکس آفیس قرار بگیرد. افتتاحیه فیلم بسیار طوفانی بود و 2/23 میلیون دلار را به جیب زد. این رقم در آن موقع بسیار زیاد محسوب می شد. در نهایت مورتال کامبت توانست 122 میلیون دلار بفروشد و پس از فیلم های تومب ریدر، شاهزاده پارسی و پوکمون در مقام چهارم پرفروش ترین فیلم اقتباسی بر اساس بازی های ویدئویی قرار بگیرد.

Resident Evil Afterlife

تاریخ اکران: 2010

بودجه ساخت: 60 میلیون دلار

میزان فروش: 296میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 37/100

سری فیلم های رزیدنت ایول شاید به اندازه بازی های این مجموعه، محبوب و دوست داشتنی نباشند اما نباید انکار کرد که از نظر کیفیت بصری و تکنولوژی های به کار رفته در سطح بالایی قرار دارند که این امر سبب شده تا علاقه مندان سبک علمی-تخیلی را جدا از نام و نشان رزیدنت ایول به سمت سینماها بکشاند. پل دبلیو. اس. اندرسون که سابقه کارگردانی قسمت اول فیلم پیروز مورتال کامبت را برعهده داشت، کارگردانی، تهیه نمایندگی و نویسندگی سری فیلم های رزیدنت ایول را برعهده گرفت و روایت جداگانه خود را از این جهانی معروف به نمایش گذاشت. از همان روزهای اول اکران قسمت اول رزیدنت ایول انتقادهایی به وی وارد شد که چرا همان خط داستانی جذاب و دوست داشتنی بازی ها را دنبال نکرده است. با تمام این بحث ها، اندرسون توانست آمار فروش فیلم های این مجموعه را یکی پس از دیگری بالا ببرد و در قسمت چهارم این سری به نامAfterlife رکورد بیشترین فروش و سود را به نام خود ثبت کند.

Afterlife Resident Evil: Afterlife با هزینه ای بالغ بر 60 میلیون دلار ساخته شد و توانست با رقم 296 میلیون دلار در سینماهای سراسر جهان به کار خود خاتمه دهد. این فیلم لقب پرفروش ترین اثر سینمایی تاریخ کانادا را یدک می کشد و تا قبل از اکران فیلم شاهزاده پارسی به عنوان پرفروش ترین فیلم براساس بازی های ویدئویی شناخته می شد.

Prince of Persia: The Sands of Time

تاریخ اکران: 2010

بودجه ساخت: 200 میلیون دلار

میزان فروش: 336 میلیون دلار

امتیاز در متاکریتیک: 50/100

فیلم سینمایی شاهزاده پارسی شاید مهم ترین و بیش ترین آرزویی بود که ما دوست داشتیم به حقیقت بپیوندد. سری بازی های شاهزاده ایرانی هم در جهان و به طور ویژه ای نزد ما ایرانی ها از محبوبیت خاصی برخوردار است و به همین خاطر برای ساخت فیلمی براساس این بازی ها لحظه شماری می کردیم؛ خوشبختانه امتیاز ساخت اثر سینمایی از این مجموعه به دست شرکت نام آشنای والت دیزنی افتاد و در آن موقع مطمئن شدیم که این شرکت می تواند فیلمی قابل قبول و زیبا از داستان پر پتانسیل شاهزاده پارسی بیرون بکشد.

مانند هر فیلم دیگری که از روی باز ی ها ساخته شد، سازندگان فیلم شاهزاده پارسی هم سعی داشتند تا ایده های خود را هم وارد خط داستانی نمایند و مقداری تغییر رویه نسبت به بازی اصلی را اعمال نمایند. این تغییرات مقداری در پیچش داستانی، رابطه وزیر و دستان(شاهزاده پارسی) و همچنین ادغام بعضی المان های قسمت دوم و سوم بازی در فیلم اول بود. تیم سازنده فیلم شاهزاده پارسی: شن های زمان همان تیمی بودند که مجموعه فیلم های مطرح دزدان دریای کارائیب را به پرده سینماها آوردند و به خاطر همین قضیه، جلوه های بصری و سطح فیلمبرداری محصول جدید این تیم قابل قبول بود و کمترین نقص را به دنبال داشت. یکی از اهدافی که تیم سازنده در پی آن بودند، پایه ریزی یک مجموعه بزرگ هم سطح دزدان دریای کارائیب بود تا بتوانند پیروز ترین فیلم بر اساس بازی را ارائه دهند که تا حدی هم پیروز بودند.

سرمایه گذاری دویست میلیون دلاری والت دیزنی برای این فیلم براساس بازی، نشان دهنده عظم استوار این کمپانی بزرگ برای هرچه بهتر کردن فیلم بود اما در زمان اکران، شاهزاده پارسی: شن های زمان نتوانست آن طور که باید و شاید انتظارات سران والت دیزنی را برآورده کند. اکران این فیلم 116 دقیقه ای در می 2010، نهایتا توانست بودجه ساخت را جبران کند و رقم 336 میلیون دلار را به حساب والت دیزنی واریز کند. در گزارش ها آمده بود که والت دیزنی حداقل فروشی معادل هشتصد تا نهصد میلیون دلار یا نهایتا ششصد میلیون دلار را از شاهزاده ایرانی انتظار داشت اما نتوانست به این مهم دست پیدا کند

منبع: برترین ها
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 23 آذر 1398 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 676

به "فیلم هایی که از دل بازی های ویدئویی بیرون آمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم هایی که از دل بازی های ویدئویی بیرون آمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید