لذت مواجهه با هذیان های روزانه، وقتی متن و تصویر پیوند می خورد

به گزارش تور تایلند ارزان، به گزارش خبرنگاران، مراسم رونمایی از کتاب هذیان های روزانه یک مرد خفته نوشته حامد سلیمان زاده نویسنده و پژوهشگر سینما با حضور مجید برزگر کارگردان سینما عصر دیروز دوشنبه 14 آبان ماه در شهرکتاب ابن سینا برگزار گردید.

لذت مواجهه با هذیان های روزانه، وقتی متن و تصویر پیوند می خورد

مجید برزگر در این مراسم سخنان خود را با تمرکز بر ادبیات آغاز کرد و گفت: در داستان نویسی مدرن دو شاخه ادبیات داستانی داریم؛ یکی داستان محض که با راهنمایی آغاز می گردد و دیگری ادبیات عامه پسند که اسماعیل فصیح را می توان نماینده آن دانست.

وی با اشاره با اینکه سینمای ما نتوانسته جریان مداوم فیلم اقتباسی مانند اروپا داشته باشد و هیچ وقت ادبیات جدی نمایشی نداشته ایم گفت: در هذیان های روزانه یک مرد خفته نویسنده سعی نموده فرهیختگی در نوشتار را رعایت کند و در عین حال در نوشته هایش یک سادگی وجود دارد که مخاطب عام تر هم بتواند آن را دنبال کند. داستانک هایی که طنز هم در آن هست و ارجاعاتی هم به سینما، ادبیات و روانشناسی دارند برایم جالب بود.

این کارگردان سینما ادامه داد: سنت نامه نگاری که از گذشته داشته ایم در بخش هایی از این کتاب احیا شده است. لایه های پنهای زیرمتن هم می گوید که این ها صرفا یادداشت روزانه نیستند و دچار ویرایشی به نفع قصه شده اند. همین موارد هم باعث شد که در مجموع کتاب شیرینی باشد که وقتی دست می گیری تا آخرش نتوانی آن را زمین بگذاری.

بزرگر معتقد است: این متن ها یاری می نماید به افکار راوی کتاب نزدیک شویم و اسامی کتاب ها و فیلم هایی که نویسنده با مخاطب به اشتراک گذاشته به گونه ای است که کنجکاو شویم و سراغ آن ها برویم.

در ادامه این نشست، حامد سلیمان زاده نویسنده هذیان های روزانه یک مرد خفته گفت: باید از نشر دیبایه تشکر کنم که به این نوشته اعتماد و کتاب اول مرا منتشر کردند. این اعتماد در شرایط نامناسب بازار کاغذ و نشر اهمیت بسیاری برای من دارد.

وی سپس با سپاس از همراهی مجید برزگر و شهرام مکری به عنوان دو فیلمساز مطرح در عرصه سینمای نو با این کتاب، ادامه داد: من اول قصدم نوشتن یادداشت هایی روزانه بود؛ کاری که خیلی ها تا به امروز انجام داده اند ولی مهم تر از آن برایم تبدیل کردن این نوشته ها به چیزی بود که بتواند مخاطب گسترده تری داشته باشد و قابلیت انتشار پیدا کند. دقت کردم برای انتشار اولین کتابم با سینماگران و ادبیان مشورت کنم. اینکه شهرام مکری به این متن ها عنوان داستان کوتاه کوتاه را اطلاق نموده برایم جالب بود زیر او در برخی از این نوشته ها روایت را پیدا نموده است. او این نوشته ها را به دنیای سینمای پیوند زده و نشانه های سینمایی از دل آن ها بیرون کشیده است.

این مدرس سینما اضافه کرد: همه این نوشته ها براساس یک اتفاق واقعی رقم خورده اند و اتفاقات روزمره منشأ اصلی فراوری این متن ها بوده است. در دنیا اطراف ما هر فرد داستان منحصر به فرد خود را دارد که می تواند سرمنشأ نوشتارهایی از این دست باشد. زنده یاد کیارستمی سعی می کرد آنچه را از دنیا دریافت می نماید با دیگران به اشتراک بگذارد و کوشش من هم در نگارش این کتاب به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی ام با دیگران بود.

نویسنده هذیان های روزانه یک مرد خفته از همراهی حاجیان تصویرگر کتاب و شاملو طراح اولیه جلد سپاسگزاری کرد.

در ادامه مجید برزگر، هذیان های روزانه یک مرد خفته را محصول روایت صادقانه یک نویسنده از پرسه زدن های روزانه خود توصیف کرد و اضافه کرد: گرچه نویسنده گاهی مجذوب یک اتفاق و یا تصویر شده اما روایت را فراموش ننموده و نمی دانم این متن ها داستان است یا به تعبیر شهرام مکری داستان کوتاه کوتاه ولی به نظر خودم بیشتر داستان هستند.

برزگر در سرانجام صحبت های خود پیشنهادهایی را برای گرافیک بهتر و صفحه آرایی کتاب در چاپ های بعدی ارایه کرد.

سلیمانزاده هم در سرانجام با اشاره به اینکه در هذیان های روزانه یک مرد خفته 98 یادداشت گردآوری شده، به بازخوانی چند داستانک کتاب پرداخت.

مهدیزاده مدیر نشر دیبایه نیز در این نشست حضور داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 176

به "لذت مواجهه با هذیان های روزانه، وقتی متن و تصویر پیوند می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لذت مواجهه با هذیان های روزانه، وقتی متن و تصویر پیوند می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید