ماجرای افزایش قیمت خودرو، بدون سود مشارکت چیست؟
به گزارش تور تایلند ارزان، به گزارش خبرنگاران، افزایش قیمت محصولات خودروسازان، هنوز هم حاشیه ساز است.
در این میان، بعضی از افراد مدعی اقدامات عجیب شرکت های خودروسازی هستند.
برای مثال ثبت نام خودروی شاهین در سال 99 به وسیله شرکت خودروسازی سایپا با موعد تحویل آذر 1400 انجام شد. این ثبت نام بدون سود مشارکت در نظر گرفته شده بود.
در پی افزایش قیمت در اردیبهشت سال جاری، شورای رقابت بیان کرد که این موضوع تنها شامل کسانی می گردد که دارای سود مشارکت هستند.
اما شرکت سایپا برای کسانی که سود نداشتند نیز سود مشارکت در نظر گرفت.
در نتیجه در حالی که سایپا حدود 7 میلیون تومان سود پرداخت کرد، قیمت این خودرو را 30 میلیون تومان گران کرد.
اقدام سایپا قانونی است؟
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با خبرنگاران شرح داد: اگر این شرکت خودروسازی قرارداد تعیین و امضا شده ای در دست مردم داشته که در آن ذکر شده باشد، قیمت ثابت و بدون سود مشارکت است، این اقدام را می توان بر خلاف قرارداد و قانون تلقی کرد. در این قرارداد بدون سود باید قیمت محصولات نیز ذکر شده باشد.
او اضافه نمود: البته در کل، بحث قیمت گذاری دستوری خلاف قانون تفسیر قانون های کشور است. اما مجموعه شورای رقابت و مجلس ارزشی برای آزادی فردی و آزادی در کسب وکار قائل نیستند که این با قانون اساسی کشور در تناقض است.
این کارشناس اضافه نمود: قاعدتا نمی توان کسی را مجبور کرد که کالا و محصول خود را به قیمت تعیینی به فروش برساند.
زاوه ادامه داد: باید دید که قراردادهای شرکت های خودروسازی مطابق قانون قراردادهای مدنی بوده است یا خبر. سپس می توان گفت که اقدام خودروسازها در مقابل مردم مطابق قرارداد است یا نه.
قیمت گذاری دستوری قانونی نیست
او با اشاره به اینکه تورم با قیمت گذاری دستوری کنترل نمی گردد گفت: اقدامات شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری دستوری غیرقانونی است.
به گفته زاوه، میلیاردها تومان در حق همه مردم ایران در پی تصمیمات شورای رقابت اجحاف شده و این بی عدالتی است.
آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو خبرنگاران بخوانید.
منبع: تجارت نیوز