نقش روابط عمومی ها در مدیریت بحران واحدهای گردشگری

به گزارش تور تایلند ارزان، بحران می تواند هر واحد و مجموعه ای را با تغییر ناگهانی و غیرقابل پیش بینی روبرو کند، تغییری که اثرات منفی آن پاینده و افزاینده خواهد بود، مگر آنکه تاکتیک های مقابله با آن به کار گرفته گردد که در این بین روابط عمومی ها نقشی اساسی دارند.

نقش روابط عمومی ها در مدیریت بحران واحدهای گردشگری

بهترین تجربه سفر را به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

در عصر حاضر که سرعت تغییر و تحولات آن به اندازه ای است که گاهی شاید تجربه و علم بشری برای تطبیق خود با شرایط جدید، چند گام عقب بماند، وقوع بحران نیز امری اجتناب ناپذیر است و هر واحد و مجموعه ای در طول حیات خود ممکن است بارها و بارها با انواع مختلفی از بحران ها روبرو گردد.

پدیداری بحران از مؤلفه های گوناگونی نشأت می گیرد که عوامل برون سازمانی و محیطی یکی از این مؤلفه ها است، همانند بحرانی که امروز با شیوع ویروس کرونا با آن روبرو هستیم و فراگیری آن به حدی رسیده که کسب وکارهای دنیاِ به هم پیوسته و متحول امروز ازجمله کسب وکارهای حوزه گردشگری را زمین گیر نموده است.

در چنین شرایطی دوام این کسب وکارها و حیات مالی آن ها مرهون اتخاذ استراتژی های مؤثر و تاکتیک های مناسب و سازگار با شرایط محیطی است که در این بین روابط عمومی ها نقشی اساسی ایفا می نمایند.

تصور اینکه یک سازمان و مجموعه ای همواره ایمن و بی خطر به راه خود ادامه می دهد، تصوری نادرست است، بنابراین در نظر دریافت مدل و الگوی روبروه با بحران امری ضروری برای روابط عمومی است، اگرچه به دلیل ماهیت غیرقابل پیش بینی بودن بحران، ایجاد راه حل و الگوی کارآمد برای مقابله با آن نیز امر دشواری است.

روابط عمومی هوشمند نیازمند تعریف این چارچوب و الگوی راهبردی است و باید در فرآیند و روش های کار خود، شرایط اضطراری و بحث بحران را نیز در نظر بگیرد تا از دامنه دار شدن اثرات منفی و آسیب های بیشتر جلوگیری کند.

جمع آوری دقیق اطلاعات از شرایط حاضر و سپس تشریح، انتقال و راهنمایی آن به سطوح تصمیم گیری و نیز افکار عمومی که هر یک هنر و ابزار خاص خودش را دارد، یکی از نقش های مهم روابط عمومی در زمان بحران است، نقشی که اگر با تعریف دقیق مسئله، شناخت جامع از راه حلها و استفاده از مدل های علمی تصمیم گیری همراه گردد، می تواند یک سازمان و مجموعه را در هنگام بحران یاری کند.

بنابراین روابط عمومی وظایفی برای قبل، حین و بعد از بحران دارد که در شرایط امروز این رسالت سنگین تر هم شده است چراکه اگر نتوانیم امروز در روبروه با بحران کرونا به موقع و به درستی عمل کنیم، پس ازآن بحران های مالی و... را خواهیم داشت که سخت تر هم خواهد بود.

این روبروه نیازمند توجه خاص به چارچوب های ارتباطی و تعریف الگوی فعالیت در بحران برای روابط عمومی ها است تا بتوان از این مرحله با حداقل آسیب ها و پیامدهای ممکن عبور کرد و به خاطر داشته باشیم حتی در شرایط بحران نیز با یاری روابط عمومی ها، سالم ترین فرآیند تصمیم گیری می تواند شکل بگیرد.

* کارشناس ارشد علوم ارتباطات و فعال روابط عمومی

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1144

به "نقش روابط عمومی ها در مدیریت بحران واحدهای گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش روابط عمومی ها در مدیریت بحران واحدهای گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید