کرونا و تاثیر آن بر روابط روسیه و چین

به گزارش تور تایلند ارزان، کارشناس سیاسی قزاق گفت: زمانی که چین در شهر ووهان با کرونا دست و پنجه نرم می کرد، روسیه جزء نخستین کشورهایی بود که اقدام به ارسال یاری به این کشور کرد و حالا پکن درصدد جبران این یاری است.

کرونا و تاثیر آن بر روابط روسیه و چین

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

عادل کائوکن اف کارشناس مسائل سیاسی منطقه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران دیدگاه های خود در را خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روابط روسیه و چین بیان نمود.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا و ابتلای بالای 2 میلیون نفر به آن، دنیا را با واقعیت کاملا جدیدی رو به رو نموده که رکود سریع مالی و چشم انداز کاملا مبهم وجه ممیزه آن می باشد.

علاوه بر پیغامدهای مالی، کرونا روابط سیاسی میان کشورها را هم تحت تاثر قرار داده است. بارزترین آن در طرح اتهام فراوری این ویروس از سوی آمریکا و چین علیه یکدیگر به نظر رسید.

کائوکن اف توضیح داد: روسیه و چین با وجود مسائل متعدد مالی و تجاری مرتبط با شیوع کرونا، سعی می نمایند بر همکاری های استراتژیک خود پایبند بمانند.

کارشناس قزاق ادامه داد: زمانی که چین در شهر ووهان با کرونا دست و پنجه نرم می کرد، روسیه جزء نخستین کشورهایی بود که اقدام به ارسال کمک به این کشور کرد و حالا پکن به سوی مسکو دست کمک دراز نموده است.

وی با اشاره به صندلی چین در روابط مالی روسیه با دنیا خارج، گفت: پکن شریک شماره اول تجاری روسیه بوده و با توجه به برنامه های همکاری 2 کشور، این شرایط در میان مدت حفظ خواهد شد اما روسیه در تجارت خارجی چین از موقعیت مشابهی برخوردار نمی باشد.

بر اساس نتایج سال 2018، روسیه حتی در ردیف 10 شریک عمده تجاری چین هم قرار ندارد.

کائوکن اف ادامه داد: در حالی که بیش از 70 درصد صادرات روسیه به چین را نفت و فرآورده های نفتی تشکیل می دهد، صادرات چین به روسیه از تنوع بالایی برخوردار بوده و بخش قابل توجهی از آن محصولاتی است که با استفاده از فناوری های پیشرفته فراوری شده است.

کارشناس قزاق ادامه داد: مشکل کرونا به روابط تجاری میان 2 کشور که طی 3 سال اخیر از رشد باثباتی برخوردار بوده، تاثیر جدی خواهد گذاشت.

این موضوع با یک سری از مسائل از جمله بحث انرژی ارتباط دارد. کاهش مصرف انرژی در چین باعث بروز اختلافاتی در سازمان اوپک شد که روسیه و عربستان سعودی را در رابطه به بحث دامپینگ قیمت نفت درگیر کرد.

وی با بیان اینکه چنین شرایطی برای پکن دارای جوانب مثبتی است، گفت: افت قیمت انرژی کاهش هزینه های فراوری را در پی داشته و برای چین برای خروج از شرایط مالی مربوط به کرونا کمک خواهد نمود اما پیغامدهای این بحران برای روسیه سنگین تر خواهد بود و کاهش درآمدهای مردم و وخامت نسبی شرایط اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

کائوکن اف گفت: چنین شرایطی در روسیه برای چین فرصت هایی را فراهم می نماید، زیرا با کاهش قدرت خرید مردم روسیه، احتیاج آنها به کالاهای خارجی ارزان قیمت افزایش خواهد یافت در این شرایط است که چین در بازار روسیه حرف اول را خواهد زد.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه نمود: بخش گردشگری روسیه نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، زیرا طی سال های اخیر سفر گردشگران چینی به روسیه رو به افزایش یافته بود از سوی دیگر شیوع کرونا به فراوریات مشترک 2 کشور نیز آسیب خواهد زد، چرا که بسکمک از فراوری نمایندگان روسی فرآورده ها را یا به صورت آماده یا نیمه آماده از چین وارد می نمایند و به عنوان محصولات فراوری روسیه به ثبت می رسانند. همچنین بابت فراوریات جایگزین واردات تسهیلاتی هم کسب می نمایند.

شرکت های روسی به ویژه در زمینه فراوری وسایل الکترونیکی خانگی عملا به جز چین گزینه دیگری ندارند اما کرونا مانع تعامل و همکاری های دو کشور در این بخش شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو، بیان نمود: این نکته برای کرملین ناخوشایند این است که شرکت های چینی به همکاری با شرکت های روسی که در لیست تحریم های آمریکا قرار دارند، متمایل نمی باشند. در چند سال پیش در پی الحاق کریمه به روسیه و اعمال تحریم های آمریکا، شرکت ها و بانک های مهم چینی از همکاری با طرف های روسی خود منصرف شده بودند.

به عنوان مثال در حال حاضر شرکت دولتی نفت چین با توجه به تهدیدهای آمریکا برای اعمال تحریم علیه شرکت نفت و گاز روسیه، نسبت به همکاری با این شرکت محتاط شده است.

کارشناس قزاق ادامه داد: احتمالا طرف های ذی نفع هر 2 جانب در آینده راه های دور زدن تحریم ها را پیدا نمایند ولی با حجم و میزان قبل از تحریم ها قابل قیاس نخواهد بود، بنابراین اقتصاد روسیه بیش از گذشته وابسته همکاری با چین خواهد شد.

کائوکن اف در بخش پایانی اعلام کرد: کووید - 19 باعث پیچیده تر شدن روابط بین پکن و واشنگتن شد که انگیزه جدیدی برای تقویت همکاری های نظامی و سیاسی میان چین و روسیه را فراهم خواهد نمود، از آنجایی که آمریکا برای نرمش در سیاست های خود نسبت به روسیه و چین آمادگی ندارد، مسکو و پکن علی رغم بعضی بی اعتمادی ها احتیاجمند قرار دریافت در کنار یکدیگر خواهند بود.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1081

به "کرونا و تاثیر آن بر روابط روسیه و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و تاثیر آن بر روابط روسیه و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید