کشف آثار دوران اسلامی در تپه قمی آباد

به گزارش تور تایلند ارزان، گمانه زنی اضطراری در اراضی قمی آباد منجر به کشف آثاری شد که به احتمال فراوان به دوران اوایل اسلامی خصوصا عصر سلجوقیان می رسد.

کشف آثار دوران اسلامی در تپه قمی آباد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، میثم علیئی سرپرست کاوش در منطقه روستای قمی آباد امروز دوشنبه 14 آبان با اعلام این خبر گفت: این تپه کوچک در یک ملک خصوصی، کنار تپه اصلی نهاده شده است و با توجه به ساخت و سازهای صورت گرفته در داخل ملک، کاوش اضطراری در این تپه در دستور کار نهاده شد.

او اضافه کرد: بخش های قابل توجهی از تپه تخریب شده و فضای باقی مانده چندان وسعتی نداشت به همین دلیل، با توجه به شرایط تپه و جدا افتادن آن از بخش اصلی، چند گمانه بر روی آن زده شد.

به گفته این باستان شناس، کاوش در تپه یاد شده منجر به کشف آثاری – به احتمال فراوان – از دوران اوایل اسلامی، خصوصا عصر سلجوقیان شد.

او توضیح داد: با گمانه زنی های ایجاد شده در محل، آثار سفالی شاخص و اشیاء شیشه ای، همچنین آثاری به شکل آوار به دست آمد.

سرپرست هیئت باستان شناسی با اشاره به آثار به دست آمده از این تپه گفت: این بخش از تپه، مربوط به اوایل دوران اسلامی است، هرچند در آنالیز های سطحی تپه اصلی روستا که در بیرون از اراضی خصوصی نهاده شده است، آثاری از دوران قبل از اسلام نیز به دست آمد.

او در خاتمه با اشاره به قرار داشتن روستای قمی آباد بین شهرستان ری و قرچک توضیح داد: با توجه به قرار دریافت تپه اصلی قمی آباد در کنار این محوطه، کاوش در تپه اصلی و نیز تبیین کارکرد آن، همچنین مشخص حریم و فراهم آوری شرایط مناسب برای حفظ هر دو تپه، لازم است.

گمانه زنی اضطراری در اراضی قمی آباد با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 174

به "کشف آثار دوران اسلامی در تپه قمی آباد" امتیاز دهید

2 کاربر به "کشف آثار دوران اسلامی در تپه قمی آباد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار دوران اسلامی در تپه قمی آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید