کمبود گاز زمستان در دولت سیزدهم چگونه مدیریت شد؟

به گزارش تور تایلند ارزان، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از دلایلی که باعث شد زمستان 1400، شاهد قطعی گاز در مصارف خانگی نباشیم، اجرای طرح پلکانی گاز بود. اجرای طرح تعرفه گذاری پر مصرف ها یاری کرد که به مقدار یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی داشته باشیم.

کمبود گاز زمستان در دولت سیزدهم چگونه مدیریت شد؟

گروه مالی خبرنگاران، به طور میانگین روزانه 260 میلیون مترمکعب مصرف گاز در کشور داریم، اما این مقدار در فصل زمستان تا 650 میلیون مترمکعب نیز افزایش می یابد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که تقریباً هفت سالی می شود که در میدان پارس جنوبی فراوریات گاز نداشته و به شدت دچار کسری و کمبود بوده ایم. دولت سیزدهم هم در شرایطی شروع به کار کرد که روزانه با 250 میلیون متر مکعب کسری گاز روبرو بود. با توجه به این موضوعات انتظار می رفت که در زمستان 1400، شاهد افت فشار و قطعی گاز در منطقه ها مختلف کشور به خصوص در منطقه ها شمالی باشیم، اما خوشبختانه با مدیریت و اقدامات ابتکارانه وزارت نفت و دولت سیزدهم این امر محقق نگردید.

در همین رابطه حسین حسین زاده؛ نماینده مردم لارستان در تبادل نظر با دانشجو درباره مشکل و کسری گاز در کشور گفت: زمستان 1400 مانند سال های گذشته با بحران کمبود گاز در کشور روبه رو بودیم. این کمبود به نسبت سال گذشته بهتر مدیریت شد چرا که به نسبت زمستان 1399، فراوری گاز ما تغییری ننموده و مصرف هم افزایش پیدا نموده بود، اما تحلیل صحیح و دقیق، برنامه ریزی درست، مصرف نفت کوره در زمان مناسب و تعطیلی واحد های صنعتی در حداقل زمان، یاری کرد که ما شاهد کسری و قطعی گاز در زمستان 1400 نباشیم.

وی به موضوع اصلاح الگوی مصرف و افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف اشاره و اضافه کرد: قطعاً عوامل زیادی دست به دست دادند که گاز در منطقه ها مختلف کشور افت فشار پیدا نکند و یا قطع نشود. اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها از جمله عواملی بود که باعث شد به مقدار یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشیم.

حسین زاده به ابتکار وزارت نفت در جهت امضا قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و بهینه کردن روابط با همسایگان به وسیله فعالسازی دیپلماسی مالی اشاره و توضیح داد: قرارداد سوآپ گازی به عدم قطعی گاز در کشور یاری کرد. احیای روابط مالی با کشور ترکمنستان، گام مهمی بود که برداشته شد چرا که چند سالی است که این قرارداد لغو شده بود. این قرارداد می تواند زمینه ساز قرارداد های بعدی باشد تا ان شاءالله در حوزه گاز دیپلماسی فعال تری حاصل شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: با توجه به این که ما در زمستان 1400، شاهد قطعی گاز در کشور نبودیم، اما قطعاً در این حوزه با چالش رو به رو و شاهد کمبود گاز هستیم. ما باید در مقابل افزایش سالانه مصرف، فراوریات گاز را نیز افزایش دهیم و در کنار آن مصرف بهینه داشته باشیم تا دچار بحران نشویم. به عنوان مثال در حوزه جمع آوری گاز های فلر، سرمایه گذاری خوبی اجرا شده و حدود 16 میلیارد دلار برای آن سرمایه گذاری شده است.

بنابه گفته نماینده لارستان، جایگزین کردن سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه ها از عوامل تأثیرگذار در عدم قطعی گاز در مصارف خانگی بود. او مدیریت مصرف گاز و اجرای این اقدامات به وسیله وزارت نفت و دولت سیزدهم را مثبت ارزیابی کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در سرانجام به کمبود فراوری برق و قطعی برق در تابستان 1400 اشاره و گفت: متاسفانه ناترازی بین مصرف و فراوری و سرمایه گذاری باعث شد که ما در تابستان 1400 شاهد کمبود برق باشیم. در اثر این کمبود، برق بعضی صنایع قطع شد. ان شاءالله با افزایش صرفه جویی مردم که از اجرای طرح پلکانی حاصل می شود و بعلاوه موظف کردن صنایع برای تامین برق مورد نیازشان و تبدیل نیروگاه ها به سیکل ترکیبی، شاهد بهبود شرایط برق، نسبت به سال گذشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2212

به "کمبود گاز زمستان در دولت سیزدهم چگونه مدیریت شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود گاز زمستان در دولت سیزدهم چگونه مدیریت شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید