5 نشانه هشداردهنده نارسایی کبدی

به گزارش تور تایلند ارزان، از فراوری صفرا برای هضم غذا گرفته تا حذف سموم از خون، از جمله وظایف حساس و حیاتی کبد در بدن است.

5 نشانه هشداردهنده نارسایی کبدی

به گزارش ایسنا، این عضو بسیار مهم و حیاتی بعلاوه نقش فعالی در عملنمودهای متابولیکی بدن ایفا می نماید. بنابراین، هرگونه تغییر در عملکرد آن می تواند منجر به اختلال در کارکرد کل بدن گردد و علائم آن به روش های مختلف قابل مشاهده است.

اگر اختلال در عملکرد کبد مورد توجه قرار نگیرد، می تواند منجر به نارسایی کبد و در نتیجه احتیاج به پیوند عضو یا حتی مرگ گردد. از این رو شناسایی علائم اختلال عملکرد کبد در مراحل اولیه برای بهره گیری از روش های درمانی مناسب و به موقع، امری ضروریست.

روزنامه تایمزآو ایندیا در مطلبی تازه به پنج علامت هشداردهنده که نشان می دهد کبد به درستی کار نمی نماید، اشاره نموده که به توضیح زیر است:

زردی: زردی حالتی است که در آن پوست و قسمت سفید چشم ها رنگ زردی پیدا می نماید. حتی ادرار نیز زرد تیره به نظر می رسد. اینها نشانه های آشکار آسیب کبدی و اشاره ای از سایر بیماری های زمینه ای به شمار میرود. زردی ممکن است زمانی رخ دهد که کبد نتواند گلبول های قرمز را به طور موثر پردازش کند و در نتیجه نوعی رنگدانه موسوم به بیلی روبین تشکیل گردد. کبد سالم بیلی روبین را جذب نموده و آن را به صفرا تبدیل می نماید که در فرآیند هضم نقش دارد و به جای مانده آن به وسیله مدفوع دفع می گردد.

خارش پوست: هر گونه مشکل در عملکرد طبیعی کبد منجر به تجمع سطوح بالای نمک صفراوی زیر پوست می گردد. این در نهایت منجر به خارش و پوسته پوسته شدن پوست می گردد. مسائل پوستی که به طور اتفاقی ایجاد می شوند، بیشتر به علت مسائل کبدی ایجاد می شوند و اولین علائم و نشانه های این بیماری هستند. با این حال، همه افرادی که از مشکل خارش پوست رنج می برند، سطح صفرای بالایی ندارند.

کاهش اشتها: یکی از عملنمودهای ماده صفراوی فراوری شده در کبد یاری به هضم غذا است. به طور طبیعی، زمانی که کبد به درستی کار نمی نماید، عملکرد کبد مختل و منجر به از دست دادن اشتها می گردد. در نتیجه کاهش وزن، درد شکم و حالت تهوع را به همراه دارد.

خونریزی و کبودی مکرر: اگر بدن به راحتی کبود یا فرایند بهبود زخم زمان بر گردد ضروری است با پزشک مشورت گردد تا اطمینان پیدا کرد که کبد عملکرد خوب خود را دارد. خونریزی یا کبودی پس از آسیب دیدگی ناشی از کمبود پروتئین های خاص مورد احتیاج برای لخته شدن است. کبد این پروتئینها را فراوری می نماید که می تواند به علت بیماری زمینه ای کبد مختل گردد. در بعضی موارد، افراد هنگام ابتلا به مسائل کبدی حتی خون بالا می آورند یا متوجه خون در مدفوع می شوند.

عدم تمرکز: هنگامیکه کبد نتواند خون را از سموم پاک کند، دیگر عملنمودهای بدن نیز مختل می گردد. نشانه های انباشت سم می تواند در حافظه و سلامت روان فرد نیز آشکار گردد. عدم تمرکز، احساس گیجی، از دست دادن حافظه، نوسانات خلقی و تغییرات شخصیتی همگی نشانه ای از مسائل اساسی در کبد هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2206

به "5 نشانه هشداردهنده نارسایی کبدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نشانه هشداردهنده نارسایی کبدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید