طرز تهیه فسنجون (فسنجان) با گوشت قلقلی مجلسی

به گزارش تور تایلند ارزان، خورشت فسنجون یکی از خورشت های اصیل ایرانی است که نه تنها مورد علاقه ایرانیان است بلکه گردشگر هایی که در سفر به ایران این غذا را چشیده اند، علاقه زیادی به آن نشان داده اند. کسانی که می گویند فسنجون دوست ندارند، احتمالا تا به حال خورشت فسنجانی که مطابق با ذائقه شان باشد را امتحان نکرده اند. این خورشت در منطقه ها مختلف کشور به طرق گوناگون و با مزه های متفاوتی درست می گردد. به طور مثال در بخش های شمالی کشور، فسنجون ها بیشتر ترش مزه اند در حالی که جنوبی ها تمایل بیشتری به میل کردن فسنجان شیرین دارند. پر طرفدارترین نوع فسنجون، ملس است که در ادامه قصد داریم طرز تهیه آن را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه فسنجون (فسنجان) با گوشت قلقلی مجلسی

به طور کلی فسنجون با مرغ و گوشت درست می گردد که در این مقاله قصد داریم طرز تهیه آن با گوشت های قلقلی را به شما عزیزان آموزش دهیم. خورشت فسنجون ازجمله غذاهای پرکالری است.به خصوص اگر در آن از گوشت قرمز استفاده گردد. اصلی ترین ماده مورد استفاده در این خورشت، گردوی آسیاب شده است و همه ما تقریباً با ارزش غذایی گردو که منبعی غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن است، آشنا هستیم. گردو سرشار از استرول های گیاهی است و می تواند مقدار کلسترول بد خون را کاهش دهد. زمانی که کلسترول بد خون کاهش پیدا کند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز کاهش می یابد.

به شما پیشنهاد می کنم این غذای سنتی را حتما در جشن شب یلدا برای خانواده درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

خورشت فسنجون، به علت وجود گردو، پیاز و ادویه جات طبع گرمی دارد و ممکن است پیشنهاد خوبی برای افراد گرم مزاج و یا مصرف در فصول گرم سال نباشد. به همین علت برای معتدل کردن طبع آن از رب شاتوت یاری می گیریم. استفاده از رب شاتوت در کنار رب انار، علاوه بر ایجاد اعتدال در طبع فسنجون مزه بسیار متفاوتی هم در طعم غذا ایجاد می نماید.

ویدئوی آموزشی این روش پخت خورشت فسنجون و در ادامه آن آموزش متنی این غذای لذیذ در ادامه قابل مشاهده است. این دستور پخت، یک خورشت فسنجون جا افتاده در حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت به شما تحویل می دهد.

[aparat id=JC8KH]

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجون با گوشت قلقلی

برای خرید همه مواد اولیه با تخفیف از اپلیکیشن خبرنگاران، کلیک کنید.

  • گردو: 500 گرم
  • گوشت چرخ نموده: 300 گرم
  • پیاز میانه: 1 عدد
  • رب انار: 3تا 5 قاشق غذاخوری
  • رب شاتوت: 3 تا 5 قاشق غذاخوری
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن و نمک و فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • آب: 4-5 لیوان

طرز تهیه خورشت فسنجون با گوشت قلقلی و رب شاتوت

  • گردو را با چرخ گوشت چندبار چرخ کنید. (می توانید از غذاساز و یا آسیاب هم بهره ببرید.) سپس گردوهای چرخ شده را در قابلمه بریزید و روی شعله کم هم بزنید. هم زدن را تا زمانی ادامه دهید که گردوهای آسیاب شده کمی گرم شوند. می توانید با پشت دست خود دمای آن ها را بسنجید.
  • سپس آب سرد را به گردوهای گرم شده اضافه می کنیم. هرگز اجازه ندهید گردوها خیلی داغ شوند. چون در این صورت امکان دارد مزه آن رو به تلخی برود.

علت اضافه کردن آب سرد این است که به گردوهای گرم، شک وارد گردد و تمام روغن گردوها خارج شوند و لعاب و مزه بهتری به خورشت فسنجون بدهند.

  • رب انار و رب شاتوت را به مخلوط گردوها و آب اضافه می کنیم و کمی هم میزنیم. آن را روی درجه حرارت ملایم قرار می دهیم و چند دقیقه یک بار به آن سر میزنیم.
  • گوشت های چرخ شده را به همراه پیاز و ادویه جات کامل ورز می دهیم و آن ها را به صورت قلقلی در میاوریم و توی قابلمه قرار می دهیم تا آب آن ها کمی گرفته گردد و سپس روغن را اضافه می کنیم. حرارت را تند میکنیم تا گوشت ها خود را بگیرند و به هم نچسبند. بعد از اینکه گوشت ها کاملا خودشان را گرفتند، شعله را کم می کنیم و اجازه می دهیم تا تفت بخورند.
  • مخلوط گردوها و رب انار و رب شاتوت را که 30 دقیقه روی شعله قرار داشت، هر 10 دقیقه یک بار هم میزنیم.

بهتر است هم زدن را به صورت رفت و برگشت انجام دهید چون فسنجون خیلی زود ته می گیرد.

  • در یک ربع آخری که خورشت در حال جوشیدن است، گوشت ها را به آن اضافه می کنیم. در این مرحله پیاز داغ و شکر را نیز اضافه می کنیم.

حتی اگر دوست ندارید خورشت فسنجون شما شیرین گردد:

در این مرحله حتما کمی شکر اضافه کنید زیرا برق خاصی به غذای شما می دهد. نکته مهم دیگر این است که از مزه کردن غذا برای معین مقدار شیرینی در این مرحله اجتناب کنید چون شکر هنوز به خورد غذا نرفته است و ممکن است با اضافه کردن میزان زیادی شکر، باعث شیرینی بیش از حد این غذا شوید.

ممکن است که شما تمایل به پخت خورشت فسنجون سنتی و در مدت زمان طولانی تری داشته باشید. در ادامه روش پخت را برای شما عزیزان شرح می دهیم. در این روش دیگر از رب شاتوت استفاده نمی گردد ولی بقیه مواد لازم یکسان هستند.

  1. گردو را با چرخ گوشت چرخ کنید.
  2. یک پیاز میانه را با رنده درشت رنده کنید و درون قابلمه با میزانی روغن تفت دهید تا طلایی گردد. سپس گردوها رو به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز در حال تفت اضافه کنید و مدام هم بزنید. همین طور به هم زدن ادامه دهید تا کمی گردوها تفت بخورند. سپس به این مخلوط آب اضافه کنید.
  3. بعد از جوش آمدن بگذارید تا با حرارت ملایم سه تا چهار ساعت روی گاز بپزد.
  4. وقتی مایع کرم رنگ شد، در این مرحله رب انار را اضافه کنید و اجازه دهید رنگ بیندازد. آب را آرام روی مواد ریخته و هم بزنید تا مواد در آب حل شوند و شعله را زیاد کنید تا بجوش بیاد. بعد از اینکه به جوش آمد، شعله را کم کنید، در قابلمه را بگذارید تا خورشت روغن بیندازد.
  5. گوشت چرخ نموده را هم با یک پیاز میانه رنده شده و نمک و فلفل خوب ورز دهید. از مواد گوشتی به مقدار یک گردو در دست گرد نموده و در میزانی روغن تفت دهید (فقط در حدی که اطراف گوشت طلایی گردد) سپس گوشت های قلقلی را به خورشت اضافه کنید تا در آن به آرامی و تا حدود دو ساعت بپزد و کاملاً جا بیفتد و روغن بیندازد.

خورشت فسنجون ما آماده شده و می توانید آن را با همراه با برنج میل کنید.

امیدوارم از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید. البته برای خوشمزه تر شدن آن به نکات زیر دفت کنید:

نکته اول: در صورت تمایل می توانید برای یکنواخت شدن خورشت فسنجون، پیاز را از رنده ریز عبور دهید.

نکته دوم: در تهیه خورشت فسنجون بهتر است به جای استفاده از زرد چوبه، زعفران را جایگزین آن کنید. در این صورت علاوه بر رنگ موردنظر، عطر مطبوعی به خورشت اضافه خواهد شد. بعلاوه می توانید از یک قاشق چای خوری دارچین برای عطر خورشت بهره ببرید که کاملاً سلیقه ای است.

در صورتی که می خواهید دستور پخت غذاهای خوشمزه دیگری را نیز مشاهده کنید، به بخش آموزش آشپزی خبرنگاران مراجعه کنید.

عکس اول مقاله از صفحه اینستاگرامی itsmommyfood گرفته شده است.

منبع: اُکالا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2047

به "طرز تهیه فسنجون (فسنجان) با گوشت قلقلی مجلسی" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه فسنجون (فسنجان) با گوشت قلقلی مجلسی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فسنجون (فسنجان) با گوشت قلقلی مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید