6 قابلیت مخفی ویندوز که باید امتحان کنید

به گزارش تور تایلند ارزان، سیستم عامل ویندوز از هزاران قابلیت بهره می برد که بسیاری از آن ها چندان شناخته شده نیستند. در این مطلب سراغ 6 مورد از این قابلیت های کمتر شناخته شده رفته ایم که توصیه می کنیم آن ها را امتحان کنید.

6 قابلیت مخفی ویندوز که باید امتحان کنید

تنظیم بلندی صدا برای برنامه های مختلف

ویندوز به شما امکان می دهد تا حجم صدای برنامه های مختلف را تنظیم کنید؛ ویژگی ای که بسیاری از کاربران برای آن به برنامه های شخص ثالث مانند EarTrumpet متکی هستند. شما می توانید بلندی صدای برنامه های مختلف را با باز کردن Volume Mixer از تسک بار یا به وسیله Settings مدیریت کنید.

برای دسترسی به Volume Mixer، روی آیکون بلندگو در تسک بار راست کلیک نموده و گزینه Open Volume Mixer را انتخاب کنید. این کار تنظیمات Volume Mixer را در برنامه Settings باز می نماید.

بعلاوه می توانید روی دکمه صدا در تسک بار کلیک نموده و سپس روی دکمه Select a Sound Output کلیک کنید.

در پنجره بعدی، به پایین بروید تا Volume Mixer را پیدا کنید.

بعلاوه می توانید با استفاده از میانبر کلیدی Win+Ctrl+V مستقیماً این پنجره را باز کنید. سپس، به پایین بروید تا حجم صدای برنامه های مختلف را تنظیم کنید.

برای باز کردن مستقیم Volume Mixer از برنامه Settings، ابتدا Settings را باز نموده، به System > Sound بروید و روی Volume Mixer کلیک کنید. در Volume Mixer، اسلایدرهایی برای تنظیم حجم هر برنامه باز که صدا فراوری می نماید، مشاهده خواهید کرد. می توانید این اسلایدرها را به راست یا چپ حرکت دهید تا حجم صدا را تنظیم کنید یا با کلیک روی آیکون بلندگو در کنار هر اسلایدر، برنامه های مختلف را بی صدا کنید.

کاهش نور آبی مانیتور

آیا تا به امروز متوجه شده اید که پس از استفاده از لپ تاپ در شب، خوابیدن برایتان دشوارتر می گردد؟ این اتفاق به علت انتشار نور آبی از صفحه نمایش رخ می دهد که فراوری ملاتونین، هورمونی که باعث خواب آلودگی می گردد، را سرکوب می نماید. ویندوز با ویژگی Night Light راه حلی برای این مشکل ارائه می دهد که مقدار انتشار نور آبی را کاهش می دهد و نمایشگر را برای چشمان شما راحت تر می نماید.

برای فعال کردن این ویژگی، Settings را باز کنید، به System > Display بروید و کلید کنار Night Light را روشن کنید. برای تنظیم شدت کاهش نور آبی، روی Night Light کلیک نموده و اسلایدر را تنظیم کنید. بعلاوه می توانید این ویژگی را طوری تنظیم کنید که به طور اتوماتیک هنگام غروب آفتاب روشن و هنگام طلوع آفتاب یا در ساعات معین خاموش گردد.

برای تنظیم برنامه، کلید کنار Schedule Night Light را فعال نموده و ساعات دلخواه خود را تنظیم کنید.

قفل اتوماتیک لپ تاپ در صورت دور شدن از آن

اگر در محیط اداری کار می کنید و اغلب لپ تاپ خود را بدون مراقبت رها می کنید، ویژگی قفل دینامیک را دوست خواهید داشت. این ویژگی گوشی هوشمند شما را با لپ تاپ سینک می نماید و هر زمان که گوشی موردنظر شما خارج از برد نهاده شد، لپ تاپ متوجه شده و صفحه نمایش شما را در کمتر از 30 ثانیه قفل می نماید.

برای استفاده از این ویژگی، ابتدا گوشی هوشمند خود را با لپ تاپ سینک کنید. برنامه Settings را باز کنید، به Bluetooth and Devices > Devices بروید و کلید Bluetooth را روشن کنید. سپس، بلوتوث را روی گوشی خود روشن نموده و روی Add Device در لپ تاپ خود کلیک کنید. گوشی هوشمند خود را از فهرست دستگاه های موجود انتخاب نموده و مراحل روی صفحه را برای تکمیل فرآیند سینک کردن دنبال کنید.

پس از سینک شدن، تب Accounts را در سمت چپ انتخاب کنید، به Sign-In Options بروید، بخش Dynamic Lock را باز کنید و کادر کنار Allow Windows to lock your device automatically when youre away را علامت بزنید. اکنون، هر زمان که گوشی هوشمند شما خارج از برد نهاده شد (معمولاً حدود 9 متر)، لپ تاپ شما به طور اتوماتیک قفل می گردد.

اتوماتیک کردن وظایف مختلف با Task Scheduler

Task Scheduler ابزاری مفید اما اغلب نادیده گرفته شده در ویندوز است. این ابزار به شما امکان می دهد تا وظایف مختلف را به صورت اتوماتیک در زمان های معین یا در پاسخ به رویدادهای خاص اجرا کنید. با استفاده از این ابزار می توانید کارهای تکراری را اتوماتیکسازی نموده، بهره وری را افزایش داده و در زمان صرفه جویی کنید. شما می توانید یک یا چند محرک (trigger) تعریف نموده و عملی را معین کنید که ویندوز هنگام فعال شدن محرک ها باید انجام دهد. بعلاوه، می توانید شرایطی را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل گردد که وظایف اتوماتیک در ساعات کاری اجرا نشده و جریان کار شما را مختل ننمایند.

برای استفاده از این ابزار، عبارت Task Scheduler را در جستجوی ویندوز تایپ نموده و این ابزار را باز کنید. در بخش اقدامات (Actions) در سمت راست، روی Create Task کلیک کنید. برای وظیفه، یک نام و توصیف اضافه کنید. به تب Triggers بروید، روی New کلیک کنید تا یک محرک انتخاب کنید و زمان شروع و سایر تنظیمات را تنظیم نمایید.

پس از آن، به تب Actions بروید، روی New کلیک کنید، عملی مانند Start a Program را تعریف نموده و برای وظایف پیشرفته هرگونه متغیر اضافی را اضافه کنید. سپس به تب Conditions رفته و شرایطی را برای زمانی که نباید وظیفه اجرا گردد، تعریف کنید. پس از پیکربندی صحیح وظیفه، روی OK کلیک کنید.

اشتراک گذاری محتوا بین دو کامپیوتر ویندوزی

اگرچه معمولاً گزینه های مختلفی برای اشتراک گذاری فایل بین یک رایانه شخصی و یک گوشی هوشمند وجود دارد، اما اشتراک گذاری محتوا بین دو رایانه شخصی کمی پیچیده تر است. اگر هر دو رایانه از ویندوز استفاده می نمایند و هر دو دارای اتصال بلوتوث و وای فای هستند، می توانید از ویژگی Nearby Sharing برای انتقال بی دردسر فایل ها استفاده کنید. برای استفاده از این ویژگی، آن را روی هر دو رایانه فعال نموده و اطمینان حاصل کنید که به اینترنت متصل هستند.

برای انجام این کار، Settings را در ویندوز باز کنید و سپس راهی تب System شوید. در این بخش روی گزینه Nearby Sharing کلیک نموده و Everyone Nearby یا My Devices Only را انتخاب کنید که با این کار، بلوتوث در هر دو لپ تاپ فعال می گردد.

حالا که Nearby Sharing فعال شده، روی فایل موردنظر که می خواهید انتقال دهید، راست کلیک کنید و سپس Share را انتخاب کنید. در پنجره Nearby Sharing لپ تاپ مقصد را معین کنید و در لپ تاپ موردنظر یک نوتیفیکیشن برای قبول کردن فایل نمایش داده می گردد. بعد از قبول کردن نوتیفیکیشن، فرایند ارسال فایل شروع می گردد.

استفاده از Game Bar برای ثبت اسکرین شات و ضبط ویدیو از نمایشگر

اگر برای ثبت اسکرین شات یا ویدیو از نمایشگر از ابزارهای ثالث استفاده می کنید، پس احتمالا با ابزار Game Bar ویندوز آشنایی ندارید. با وجود اینکه هدف اصلی این ابزار برای بازی ها است، اما در سایر شرایط هم می توانید از آن استفاده کنید.

یکی از مزایای این ابزار، پشتیبانی آن از میان برهای صفحه کلید است که استفاده از آن را بسیار ساده تر و سریع تر می نماید. برای باز کردن Game Bar کافی است کلیدهای Windows+G را فشار دهید و بعد از شروع ضبط ویدیو، به منظور فعال یا غیرفعال کردن میکروفون کافی است کلیدهای Windows+Alt+M و Windows+Alt+R را فشار دهید. با کلیدهای Windows+Alt+Prtscn هم قادر به ثبت اسکرین شات هستید.

در این مطلب به فقط تعدادی از ابزارهای کمتر شناخته شده ویندوز پرداختیم و در این سیستم عامل ابزارهای مفید بسیار بیشتری هم وجود دارد که با کمی جستجو می توانید آن ها را پیدا نموده و از این معینه ها بهره مند شوید. در نهایت باید بگوییم که برای خرید لپ تاپ ویندوزی کافی است به سایت خبرنگاران سر بزنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 مرداد 1403 بروزرسانی: 12 مرداد 1403 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2460

به "6 قابلیت مخفی ویندوز که باید امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 قابلیت مخفی ویندوز که باید امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید