آزادسازی 16 میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی

به گزارش تور تایلند ارزان، طبق آخرین داده های اطلاعاتی صندوق توسعه ملی، از ابتدای تاسیس این صندوق تا به امروز نزدیک به 16 میلیارد دلار از منابع که در حساب های صندوق بلوکه و مسدود شده بود، آزاد شده و برای تامین اقتصادی طرح های نو در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

آزادسازی 16 میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی در سال 1390 با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت وگاز و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز تاسیس شد.

این صندوق موظف به تامین اقتصادی طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش های غیردولتی و سرمایه گذاری در بازارهای پولی و اقتصادی خارجی است.

براساس اعلام صندوق توسعه ملی، با ابطال مسدودی طرح های غیبرطرفال و کاهش مسدودی طرح هایی که به دلایل مختلف امکان بهره گیری از کل منابع درخواستی را نداشته اند، اکنون امکان بهره برداری این منابع به وسیله سایر متقاضیان فراهم شده است.

از آثار مثبت این اقدام می توان به شفافیت اندازه تعهدات ارزی صندوق توسعه ملی به متقاضیان و بعلاوه امکان تامین منابع طرح های نو واجد شرایط اشاره نمود که تا حد زیادی از بلاتکلیف ماندن منابع ارزی کشور جلوگیری می نماید.

براساس گزارش صندوق توسعه ملی، نزدیک به 77 درصد از کل منابع ارزی آزاد شده مربوط به طرح هایی است که از زمان تاسیس تا سرانجام سال 1395 برای آنها مسدودی صادر شده اما به دلایل مختلف امکان استفاده از این منابع را نداشته اند.

از مبلغ 16 میلیارد دلار مذکور، بیش از هفت میلیارد و 200 میلیون دلار آن در سال های 98 و 99 برطرف مسدودی شده و به چرخه تأمین اقتصادی طرح های متقاضی تسهیلات از صندوق توسعه ملی بازگشته است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1907

به "آزادسازی 16 میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادسازی 16 میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید