ارزش بازار این شرکت دو تریلیون دلاری شد، راز ثروت افسانه ای این شرکت چه بود؟

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرنگاران : شرکت فناوری اپل چهارشنبه هفته جاری به نخستین شرکت آمریکایی تبدیل شد که ارزش بازارش به دو تریلیون دلار رسید.

ارزش بازار این شرکت دو تریلیون دلاری شد، راز ثروت افسانه ای این شرکت چه بود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، برای شرکت فناوری اپل 42 سال طول کشید تا به ارزش بازار یک تریلیون دلار دست پیدا کند اما تنها دو سال کشید تا به مرز دو تریلیون دلار برسد. این حقیقت مبهوت کننده است که یک تریلیون دلار دوم اپل در 21 هفته گذشته و در شرایطی حاصل شد که اقتصاد دنیای در بحبوحه شیوع ویروس کرونا سریعتر از قبل کوچک شد.

ارزش سهام اپل در معاملات صبح روز چهارشنبه بازار آمریکا 1.2 درصد افزایش یافت و به 467.78 دلار رسید. اپل که سازنده آیفون، رایانه های مک و اپل واچ است، عنوان ارزشمندترین شرکت سهامی عام دنیا را تحکیم کرد و نشان داد چگونه پاندمی کووید 19 برای غولهای فناوری سودآور بوده است.

ارزش سهام اپل تا اواسط مارس و پس از ریزش بازار سهام به دلیل واهمه از ویروس کرونا پایین یک تریلیون دلار بود اما در 23 مارس پس از این که بانک مرکزی آمریکا با اعلام تدابیر محرک اقتصادی جدید، سرمایه گذاران را آرام کرد، بازار سهام و به خصوص سهام اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت و فیس بوک جهش چشمگیری پیدا نموده اند و شاخص اس اند پی 500 روز سه شنبه به رکورد بالای جدیدی رسید.

سرمایه گذاران روی این حساب که غولهای فناوری با توجه به عظمت و قدرتشان می توانند پناه خوبی در برابر رکود ناشی از پاندمی باشند، میلیاردها دلار را به سوی آنها سرازیر نموده اند و ارزش این پنج شرکت از 23 مارس مجموعا سه تریلیون دلار افزایش یافته است که تقریبا با مجموع 50 شرکت ارزشمند بعدی شاخص اس اند پی 500 برابر شده است. ارزش سهام اپل روزانه 6.8 میلیارد دلار افزایش یافت که بیشتر از ارزش امریکن ایرلاینز بود.

لوکا مائستری، مدیر اقتصادی اپل ماه گذشته در مصاحبه ای گفت: محصولات و خدمات ما بسیار متناسب زندگی مشتریانمان و در بعضی موارد حتی در دوران شیوع کرونا بیش از همواره مرتبط بوده است. با این حال وی قبول نکرد که کرونا برای کسب و کار این شرکت خوب بوده و گفت: اگر کرونا نبود اپل میلیاردها دلار درآمد بیشتری فراوری می کرد.

افزایش بازخرید سهام

اپل همچنین به وسیله بازخرید سهام به تقویت ارزش بازار خود یاری نموده است. این شرکت از زمانی که به ارزش یک تریلیون دلار رسید، 175.6 میلیارد دلار را به سهامدارانش بازگرداند که شامل 141 میلیارد دلار بازخرید سهام بود. اپل بیش از 360 میلیارد دلار از سهامش را از سال 2012 بازخریداری نموده که بیشترین میزان بازخرید در میان شرکت ها بوده و اعلام نموده است میخواهد حداقل دهها میلیارد دلار دیگر روی سهام خود هزینه کند.

اپل از زمانی که از قانون اقتصادیاتی 2017 دولت ترامپ برای بازگرداندن عمده 252 میلیارد دلاری که در خارج نگه داشته بود، استفاده کرد بازخرید سهام را افزایش داده است. بازخرید سهام معمولا قیمت سهام یک شرکت را افزایش می دهد زیرا شمار سهمهایی که برای فروش وجود دارند کاهش پیدا می نماید.

منتقدان می گویند این اقدام باعث پولدار شدن سرمایه گذاران ثروتمند و مدیران خود شرکت می گردد که اغلب سهامداران عظیم هستند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اپل دومین شرکت سهامی عامل است که ارزش بازارش به دو تریلیون دلار صعود کرد. پیش از این شرکت نفتی آرامکوی سعودی برای مدت کوتاهی از مرز دو تریلیون دلار عبور کرد و تا ماه گذشته که این عنوان را به اپل واگذار کرد، ارزشمندترین شرکت دنیا بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1318

به "ارزش بازار این شرکت دو تریلیون دلاری شد، راز ثروت افسانه ای این شرکت چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش بازار این شرکت دو تریلیون دلاری شد، راز ثروت افسانه ای این شرکت چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید