از علت تا درمان پرکاری پاراتیروئید

به گزارش تور تایلند ارزان، پرکاری پاراتیروئید در نتیجه فعالیت بیش از حد غده تیروئید که هورمون های مترشحه از آن در تنظیم تمام فعالیت های بدن نقش دارند، ایجاد می شود. در نتیجه تولید هورمون های تیروئید بیش از حد افزایش می یابد. پرکاری تیروئید بزرگسالان 20 تا 50 ساله و عمدتاً زنان را گرفتار می کند.

از علت تا درمان پرکاری پاراتیروئید

غده پاراتیروئید چیست؟

غدد پاراتیروئید چهار غده بیضی شکل و مجزا هستند که در قسمت پشت غده تیروئید قرار دارند. این چهار غده در قسمت های بالا و پایین لوب های راست و چپ تیروئید و در سطح خلفی آن قرار گرفته اند. در حالت عادی غدد پاراتیروئید به شکل دانه های برنج و به همان میزان هستند.

جالب است بدانید با وجود نزدیکی بیش از حد این دو غده درون ریز (منظور تیروئید و پاراتیروئید) به یکدیگر، هم از نظر عملکردی و فیزیولوژی و هم به لحاظ بافت شناسی دو غده کاملا مجزا محسوب می شوند.1

پرکاری غده پاراتیروئید چیست؟

شایع ترین بیماری غده پاراتیروئید، مشکل پرکاری است که با توجه به تعریفی که بالاتر ارائه کردیم؛ در این حالت میزان هورمون های پاراتیروئیدی ترشح شده بیش از میزان ضروری است. به این حالت پاتولوژیک، هیپرپاراتیروئیدیسم یا پرکاری پاراتیروئید گفته می شود. غده پاراتیروئید فرد مبتلا به پرکاری پاراتیروئید دچار مشکل شده و حتی در زمانی که سطح کلسیم خون نرمال یا بالاست باز هم ترشح پاراتورمون را ادامه می دهد.1

علائم پرکاری پاراتیروئید

در پاراتیروئیدپرکار سطح کلسیم افزایش پیداکرده و این افزایش به نوعی اختلال محسوب می شود. هایپر پاراتیروئیدیسم اولیه شایع ترین نوع پرکاری است که معمولاً به علت رشد یک یا چند غده پاراتیروئید اتفاق می افتد. در بعضی موارد هم سرطان غده پاراتیروئید عاملی برای پرکاری و افزایش سطح کلسیم است.

علائم در افراد مختلف فرق دارد و حتی در مواردی ممکن است فرد علائمی نداشته باشد و با آزمایش این بیماری در وی تشخیص داده شود؛ اما به طورکلی متخصصان علائم و نشانه هایی را برای این اختلال در نظر گرفته اند که از آن جمله می توان به

درد مفاصل

احساس خستگی

عدم تمرکز

کاهش اشتها

یبوست

افزایش دفعات ادرار

احساس تشنگی

عدم عملکرد درست کلیه ها

سنگ کلیه

اختلالات سیستم عصبی

و پوکی استخوان اشاره کرد

یکی از علائم دیگر پرکاری که بسیاری از بیماران از آن شکایت دارند استخوان درد است؛ زیرا با افزایش هورمون پاراتورمون بافت استخوانی آسیب می بیند و این خود علتی است برای احساس درد در نواحی استخوانی.

معمولاً در این شرایط کلسیم بیشتری از استخوان ها کاسته و به خون اضافه می شوند. درصورتی که تشخیص و درمان پاراتیروئید پرکار دیر انجام بگیرد استخوان به مرورزمان مقاومت خود را ازدست داده و در برابر کوچک ترین ضربه ای واکنش نشان داده و شکسته می شود و درنهایت فرد را به پوکی استخوان دچار می کند. این عارضه در بین افراد مسن و زنان بیشتر دیده می شود اما همانطور که می دانید بهترین راه درمان پوکی استخوان پیشگیری است.2

علت هیپرپاراتیروئیدیسم چیست؟

رایج ترین علت بروز پرکاری پاراتیروئید در غدد پاراتیروئید، تشکیل یک توده اضافی (غیر سرطانی) در یکی یا تعداد بیشتری از این غدد است. خوشبختانه غده ای که پرکار است به ندرت سرطانی و بدخیم است (کمتر از یک مورد از 2500 مورد)، اما این موضوع علتی برای بی خطر بودن آن نمی شود؛ چرا که پرکاری پاراتیروئیدی موجب بالا رفتن غیر طبیعی سطح کلسیم در خون فرد مبتلا می شود و در پی آن تخریب بعضی بافت ها در بدن شکل می گیرد.1

عوامل تشدید کننده بیماری پرکاری پاراتیروئید

وجود یک بیماری اخیر، به خصوص اختلالات غدد درون ریز

سابقه راشیتیسم یا کمبود ویتامین د

نارسایی کلیه

مصرف مسهل ها

مصرف داروی دیژیتال

زنان بالای 50 سال .3

عوارض پرکاری پاراتیروئید

هیپرتیروئیدیسم می تواند عواقب متعددی را در پی داشته باشد که عبارتند از:
مسائل قلبی
یکی از جدی ترین مسائل هیپرتیروئیدیسم درگیر کردن قلب است که شامل افزایش ضربان قلب و ضربان نامنظم قلب است که این عوارض با درمان مناسب قابل درمان هستند.
شکنندگی استخوان
هیپر تیروئیدیسم درمان نشده می تواند سبب ضعف و شکنندگی استخوان ها (استئوپروز) شود مقاومت استخوان های شما تا حدی به میزان کلسیم و سایر مینرال های موجود در آن ها بستگی دارد مقادیر بالای هورمون تیروئید توانایی بدن برای نگهداری کلسیم در استخوان ها را ضعیف می کند.
مسائل چشم
افرادی با بیمای چشمی Gravesدچار مسائل چشمی مانند بیرون زدگی، قرمزی و یا تورم، حساسیت به نور ،دید تار و دید دوتایی می شود.
پوست قرمز و متورم
در بعضی موارد نادر افرادی با بیماری پوستی Gravesپوست تحت تاثیر قرار می گیرد و سبب قرمزی و تورم پوست به خصوص در ساق و کف پا می شود.
تیروئید سمی
هیپر تیروئیدیسم می تواند شما را در خطر تیروئید سمی قرار دهد و به صورت ناگهانی علائم را شدت دهد و منجر به تب، افزایش ضربان قلب و گاهی اوقات سبب هذیان گویی شود، اگر این علائم را دیدید سریعا در پی درمان باشید.3

تشخیص پرکاری غده پاراتیروئید چگونه انجام می شود؟

تشخیص پرکاری پاراتیروئید با سنجش سطح سرمی هورمون PTH در خون به راحتی انجام می گیرد. یکی دیگر از راه های تشخیص پرکاری غده پاراتیروئید، میزان گیری میزان کلسیم موجود در ادرار 24 ساعته است. البته این روش کاربرد چندانی ندارد و مطمئن ترین روش همان میزان گیری سطح سرمی هورمون است.1

درمان پاراتیروئید پرکار

مهم ترین درمان غده پاراتیروئید جراحی و خارج کردن آن از بدن است؛ اما جراحی راهی نیست که برای همه توصیه شود بلکه به صلاحدید پزشک این کار انجام می گیرد.

درصورتی که میزان بالا بودن کلسیم اندک باشد و کلیه ها به طور طبیعی کار و وظیفه خود را انجام داده و تراکم استخوان طبیعی و یا تا حد بسیار کمی غیرطبیعی باشد نیاز به جراحی و خارج کردن غدد وجود ندارد.

عدم پیگیری های لازم جهت درمان غده پاراتیروئید شرایط را بغرنج کرده و ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

جهت تشخیص درمان پاراتیروئید پرکار آزمایش و میزان گیری سطح کلسیم خون و همچنین سونوگرافی و رادیوگرافی از راه هایی است که متخصص غدد جهت تشخیص بیماری از آن استفاده می کند.

درمان دارویی پرکاری پاراتیروئید از طریق داروهایی چون کلسی میمتیک ها calcimimetic، بیس فسفونیت ها و یا درمان های هورمونی انجام می پذیرد. این داروها به عنوان قرص پرکاری پاراتیروئید نیز شناخته می شوند؛ اما جهت درمان پاراتیروئید پرکار از روش های غیرپزشکی و غیر شیمیایی دیگر هم استفاده می شود.

درمان گیاهی پرکاری پاراتیروئید یا درمان خانگی پاراتیروئید بیشتر شامل تغییر سبک زندگی و بهبود زندگی است. ورزش منظم، پرهیز از مصرف دخانیات، میزان کافی از مایعات و آب استفاده کردن در طول روز و به هیچ عنوان بدن خود را بی آب نگاه نداشتن است. همچنین انجام توصیه هایی که در ادامه برای شما بازگو می کنیم ضروری است.

حتماً میزان 1000 میلی گرم کلسیم از طریق مصرف مواد غذایی چون لبنیات، گوشت و سبزیجات دریافت کنید. استفاده از مکمل ها در صورت مشورت با پزشک بلامانع است. در طول روز به میزان 400 الی 600 واحد ویتامین دی دریافت کنید.

درصورتی که در جغرافیایی زندگی می کنید که در طول روز آفتاب در آسمان وجود دارد حتماً از این نعمت استفاده کرده و بخش وسیعی از ویتامین دی را از طریق آفتاب و نور خورشید دریافت کنید. البته باید توجه داشت که دریافت نور خورشید از پشت پنجره و یا پوست در زیر لباس بی فایده است و برای درمان کمبود ویتامین D کمکی نمی کند. دست و پای برهنه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

درمان پاراتیروئید با طب سنتی معمولاً شامل مصرف مواد خوراکی شامل کلسیم کم و یا پرهیز از مصرف بیشتر از نیاز روزانه کلسیم است.2

پینوشتها

1.www.drdr.ir

2.www.nikbakhtclinic.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2064

به "از علت تا درمان پرکاری پاراتیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علت تا درمان پرکاری پاراتیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید