از رژیم کانادایی 13 روزه و مسائل و عوارض آن چه می دانید؟

به گزارش تور تایلند ارزان، رژیم کانادایی که به نام رژیم 13 روزه یا رژیم Royal Danish Hospital Diet نیز شناخته می شود، یک رژیم کوتاه مدت سخت گیرانه و خطرناک است. طرفداران این رژیم ادعا می کنند که می توان با کمک این رژیم فقط در مدت 13 روز، 7 تا 10 کیلوگرم وزن کم کرد. این روش برای کم کردن وزن و تثبیت آن در دراز مدت، روش سالمی نیست. اگر این رژیم را کامل انجام دهید، بیشترین وزنی که کم می کنید، در نتیجه از دست رفتن آب است نه از دست رفتن چربی.

از رژیم کانادایی 13 روزه و مسائل و عوارض آن چه می دانید؟

توصیه ما در همین ابتدا این است که اگر قصد کاهش وزن دارید، به دنبال یک رژیم متعادل تر و سالم تر بروید. اما اگر می خواهید به سراغ رژیم کانادایی بروید، این مقاله از خبرنگاران مگ را بخوانید که تا با تمام جوانب این رژیم آشنا شوید و قبل از هر کار دیگر، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نحوه دریافت رژیم کانادایی

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته اید که با کمک این رژیم غذایی سریع وزن کم کنید و در مدت زمان کمی لاغر شوید، می توانید برنامه خود را طبق راهنمای زیر دنبال کنید.

روزانه دو لیتر آب بنوشید

این رژیم، شوک بزرگی به متابولیسم بدن وارد می کند. پس شما باید به این موضوع با دقت فکر کنید که آیا پیروی از این رژیم غذایی، کار درستی است یا نه. اما اگر می خواهید با این رژیم پیش بروید باید حتما مقدار زیادی آب مصرف کنید. توصیه می شود در طول رژیم، روزانه دو لیتر آب بنوشید.

روز اول و دوم

اگر واقعا تصمیم به دنبال کردن این رژیم دارید، توجه داشته باشید که پایه گذاران آن مدعی هستند که حتما باید خیلی دقیق به آن پایبند باشید. این رژیم نقش عمده ای در افت شدید کالری دارد که ممکن است احساس ضعف و خستگی خیلی شدیدی در شما ایجاد کند.

در روز اول به شما گفته می شود که برای صبحانه فقط یک قهوه به همراه یک قاشق چای خوری شکر بخورید. ناهار شامل دو تخم مرغ آب پز با 400 گرم اسفناج پخته و یک گوجه فرنگی نوش جان کنید. شام شامل 200 گرم گوشت گوساله به همراه 150 گرم (2 فنجان) کاهو که روی آن لیمو ترش و کمی روغن زیتون چکانده اید، می شود.

در روز دوم به شما گفته می شود که صبحانه نخورید و مثل روز قبل، فقط یک فنجان قهوه با یک قاشق چای خوری شکر بنوشید. برای ناهار روز دوم باید 250 گرم گوشت بره و یک فنجان ماست بدون چربی مصرف کرد.

شام شبیه روز اول است. 200 گرم گوشت گوساله با 150 گرم (2 فنجان) کاهو به عنوان مخلفات. می توانید به عنوان سس کمی روغن یا آب لیمو به کاهو اضافه کنید.

این رژیم روزانه حدود 600 کالری برای بدن فراهم می کند که منجر به سوء تغذیه خواهد شد. با 600 کالری در روز نمی توان تمام مواد مغذی که بدن نیاز دارد را دریافت کرد. در این حالت متابولیسم تغییر کرده و بدن فکر می کند که در قحطی قرار گرفته است.

پیشنهاد می شود اگر زیر 800 کالری در روز مصرف می کنید، حتما تحت نظر یک متخصص باشید. اگر در اثر افت ناگهانی کالری، شروع به احساس خستگی و کسالت بیش از حد کردید، به این فکر کنید که می خواهید به این رژیم ادامه دهید یا خیر.

روز سوم و چهارم

در روز سوم هم باز باید مقدار خیلی کمی کالری مصرف کنید. می توانید در وعده صبحانه، یک تکه نان تست به قهوه خود اضافه کنید. برای نهار، می توانید ترکیبی از نهارهای روزهای قبل را داشته باشید، مثلا 2 تخم مرغ آب پز، 100 گرم گوشت ران بدون چربی (ژامبون) و 150 گرم (2 فنجان) کاهو. طبق رژیم در وعده شب باید فقط یک گوجه فرنگی، مقداری کرفس پخته و یک سهم میوه بخورید. این میوه می تواند یک سیب یا یک پرتقال و یا یک گلابی باشد.

در روز چهارم باید به یک صبحانه مختصر شامل قهوه و یک برش نان پایبند باشید. ناهار عبارت است از یک وعده، ماست بدون چربی به همراه یک لیوان 200 میلی لیتری آب پرتقال و برای شام هم باید یک تخم مرغ آب پز به همراه یک هویج و یک سهم پنیر بخورید.

روزهای پنجم و ششم

روز پنجم هم با همان صبحانه سخت قهوه و یک برش نان شروع می شود. در ادامه روز در وعده ناهار، 150 تا 200 گرم ماهی پخته مثل سالمون خواهید داشت. برای شام روز پنجم هم باید 250 گرم گوشت گوساله به همراه مقداری کرفس به عنوان مخلفات بخورید.

روز ششم همان صبحانه قهوه و یک برش نان را ادامه دهید. در ادامه، برای ناهار دو تخم مرغ آب پز و یک هویج بخورید. شام روز ششم باید 300 گرم سینه مرغ بدون پوست آب پز در کنار 150 گرم (2 فنجان) کاهو به عنوان مخلفات باشد.

  • رژیم غذایی مونو چیست، چه فواید و چه عوارضی دارد؟

روزهای هفتم و هشتم

الان یک هفته است که رژیم گرفته اید و احتمالا خسته و گرسنه اید. روز هفتم بدون صبحانه شروع می شود، فقط یک فنجان چای بدون شکر. خستگی و گرسنگی شما وقتی بیشتر می شود که ناهاری وجود ندارد، فقط مقدار خیلی خیلی زیاد آب. می توانید در وعده شب چیزی بخورید، اما فقط 200 گرم گوشت بره و یک سیب.

روز هشتم کمی آسان تر است. اما همچنان بدون صبحانه و فقط می توانید یک فنجان قهوه را با یک قاشق چای خوری شکر بنوشید. روز هشتم مثل روز اول است. 2 تا تخم مرغ آب پز به همراه 400 گرم اسفناج پخته و یک گوجه فرنگی برای ناهار. در وعده شب می توانید 200 گرم گوشت گوساله به همراه 150 گرم (2 فنجان) کاهو بخورید. می توانید برای طعم بیشتر، کمی آب لیمو و روغن زیتون به کاهو اضافه کنید.

روزهای نهم و دهم

در روز نهم هم باید از صبحانه صرف نظر کنید. فقط می توانید یک فنجان قهوه با یک قاشق چای خوری شکر بنوشید. در زمان ناهار مجازید 250 گرم ژامبون به همراه یک کاسه ماست طبیعی بخورید. برای شام می توانید کمی بیشتر از روز قبل بخورید؛ 250 گرم گوشت گوساله به همراه 150 گرم (2 فنجان) کاهو.

در روز دهم برای صبحانه یک برش نان به همراه یک فنجان قهوه خواهید داشت؛ اولین صبحانه جامد از روز ششم. ناهار عبارت است از 2 تا تخم مرغ آب پز به همراه 100 گرم گوشت بره و مقداری کاهو به عنوان مخلفات. وعده غذایی شب مثل روز سوم است، یعنی فقط یک گوجه فرنگی، مقداری کرفس پخته و یک سهم میوه.

روزهای یازدهم و دوازدهم

تقریبا به پایان رژیم رسیده ایم و شکی نیست که فشار یک چنین رژیم محدود کننده و سختی را احساس می کنید. در روز یازدهم به یک فنجان قهوه و یک برش نان برای صبحانه اکتفا کنید. برای ناهار یک کاسه ماست طبیعی و 200 میلی لیتر آب پرتقال بخورید. روز یازدهم همانند روز چهارم است و برای شام باز هم باید یک تخم مرغ آب پز، یک هویج و یک سهم پنیر بخورید.

در روز دوازدهم، برای صبحانه فقط یک هویج و برای ناهار 200 گرم ماهی پخته بخورید. می توانید کمی کره و آب لیمو به ماهی اضافه کنید. برای شام 250 گرم گوشت گوساله به همراه مقداری کرفس به عنوان مخلفات بخورید.

روز سیزدهم رژیم کانادایی

روز آخر را با صبحانه ای مشابه شروع کنید. یعنی یک فنجان قهوه با یک برش نان تست. برای ناهار می توانید 2 تخم مرغ آب پز همراه با یک هویج بخورید. در روز آخر، این رژیم توصیه می کند که کلا از وعده شام صرف نظر کنید.

حفظ سلامت و تندرستی در طول رژیم کانادایی

در این رژیم باید مقادیر زیادی کلسترول و مواد غذایی غنی از پروتئین را مصرف کنید که می تواند به سلامتی شما لطمه بزند. این رژیم چنان شوکی به متابولیسم وارد می کند که هرگز نباید آن را بیش از دو سال یک بار انجام داد. برای داشتن کاهش وزنی سالم، رژیم خود را به یک رژیم متعادل تغییر داده و به طور منظم ورزش کنید. قبل از امتحان کردن هر گونه رژیم افراطی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در طول رژیم به نکات زیر توجه کنید.

1. چک کردن شرایط سلامتی

رژیم کانادایی باعث افت قابل توجه مواد مغذی و همچنین کالری مصرفی که برای سلامتی شما ضروری هستند، می شود. همچنین این رژیم، مستلزم صرف نظر کردن از بسکمک از وعده های غذایی است که می تواند بسیار خطرناک باشد و به سلامت کلی شما آسیب بزند. اگر به انجام این رژیم متعهد شدید، کنترل دقیق شرایط سلامتی بدنتان بسیار مهم است.

افراد متعهد به این رژیم، باید در طول این فرآیند، زیر نظر پزشک باشند. اگر کم کم احساس بی حالی و سرگیجه کردید، پس حتما در مورد ادامه رژیم دوباره فکر کنید و یک رویکرد متعادل تر را انتخاب نمایید. توصیه های پزشکی کمی برای استفاده کنندگان از این رژیم موجود است، به احتمال زیاد به این دلیل که هیچ پزشک و متخصصی انجام آن را به شما توصیه نمی کند.

  • رژیم های غذایی مناسب برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی کیستیک)

2. احتیاط در انجام ورزش

شدت سختی این رژیم به شما می گوید بعید است در طول این دو هفته، انرژی کافی برای حتی ورزش های متوسط را داشته باشید. تلاش برای حفظ برخی فعالیت های فیزیکی بسیار مهم است اما در هنگام رژیم به خودتان فشار نیاورید . ورزش های آرام مثل پیاده روی یا نرمش، راهی برای حفظ فعالیت بدن هستند.

این واقعیت که احتمالا نمی توانید در طول رژیم ورزش کنید، میزان نامتعادل بودن این رژیم و ماهیت کوتاه مدت آن را نشان می دهد.

انجام یک رژیم غذایی دیگر که مستلزم انجام ورزش نیز باشد، به حفظ حجم عضله بدون چربی و در عین حال، چربی سوزی کمک می کند.

3. دریافت این رژیم فقط برای یک بار

ماهیت این رژیم نشان می دهد که بیشتر وزن از دست رفته، به جای وزن چربی، وزن آب است. در نتیجه، می توانید متوجه شوید که وقتی دوباره شروع به خوردن نرمال می کنید، وزن از دست رفته در طول دوره رژیم را دوباره باز می یابید. این می تواند یک تجربه بسیار مایوس کننده باشد که ماهیت کوتاه مدت رژیم های سختی مثل رژیم کانادایی را نشان می دهد.

درک این نکته که این رژیم یک گزینه کوتاه مدت است، به شما در درک تغییراتی که در بدن خود تجربه می کنید کمک می کند. می توانید از این رژیم برای شروع یک سبک زندگی سالم تر استفاده کنید. خود کنترلی و نظم و انضباطی که از پایبندی به این رژیم یاد می گیرید، می تواند به شما در ادامه یک سبک زندگی سالم تر کمک کند.

از دست رفتن سریع وزن و سپس افزایش آن به رژیم یویویی معروف است و با خطر بالاتر ایست ناگهانی قلب و مرگ در اثر بیماری های کرونری قلبی برای زنان در ارتباط است.

4. معین اهداف درست

رژیم کانادایی پاسخ مناسبی به سبک زندگی ناسالم نیست؛ همچنین این رژیم، مسیری به سوی زندگی سالم نیست. شما می توانید با استفاده از این رژیم، کاهش وزن سریعی را در طول دو هفته تجربه کنید. اما این امر باید با همراه اهداف مثبت برای سلامت طولانی مدت باشد. سعی کنید منحصرا روی کاهش عدد ترازو تمرکز نکنید بلکه روی تغییراتی متمرکز شوید که منجر به فواید پایداری برای شما می شوند. رژیم کانادایی تنها باید یک قسمت از اهداف کلی شما باشد.

شما می توانید با متعهد شدن به این رژیم شروع کنید اما اهداف تان برای دوره ای طولانی تر از دو هفته رژیم دریافت باشد.

در مورد اهداف خود، واقع گرا و دقیق باشید. باید بتوانید پیشرفت خود را اندازه بگیرید نه اینکه خودتان را موظف به انجام کارهای غیر ممکنی کنید که وقتی برای رسیدن به آنها تقلا می کنید، فقط منجر به بی انگیزه شدن شما می شوند.

سوالات متداول در مورد رژیم کانادایی

هر روز فقط یک فنجان قهوه می توانم بخورم؟

هیچ راهنمای رسمی برای رژیم کانادایی وجود ندارد. اما مادامی که قهوه تلخ باشد، می توانید بیشتر از یک فنجان قهوه در روز بخورید. قهوه تلخ هیچ کالری ای ندارد.

اگر قهوه نخورم چه؟

می توانید به جای آن چای بخورید.

آیا می توانم در طول رژیم، چای بدون شکر بنوشم؟ منظور از چای، چای سبز، چای سیاه و چای گل خشک و غیره…

بله، چون کالری چای صفر است.

می توانم از نمک استفاده کنم؟ و همچنین آیا جایگزینی برای ماست ساده وجود دارد؟

سعی کنید مصرف نمک را کاهش دهید تا از نفخ جلوگیری نمایید. برای طعم دادن به غذا از دیگر ادویه ها استفاده کنید. ادویه هایی مثل زیره سبز، فلفل قرمز و فلفل سیاه یا چاشنی های ایتالیایی .

بهتر است چیزی را جایگزین ماست ساده نکنید؛ زیرا ماست ساده حاوی پروتئین بالایی است و کالری کمی دارد و همان چیزی است که برای یک چنین رژیم محدودکننده ای به آن نیاز دارید. اگر از طعم آن خوشتان نمی آید، می توانید دارچین یا استویا به آن اضافه کنید. استویا یک شیرین کننده بدون کالری است.

آیا جایگزینی برای پنیر وجود دارد؟

بله، می توانید از توفو استفاده کنید. توفو بسیار سالم و سیرکننده است و کالری پایینی دارد.

آیا جایگزینی برای گوشت بره وجود دارد؟

مطمئنم که می توانید آن را با هر نوع پروتئین دیگری جایگزین کنید. بوقلمون، گوشت گوساله بدون چربی یا ماهی، همگی اینها جایگزین های خوبی برای گوشت بره هستند.

اگر قهوه یا گوشت نخورم چکار کنم؟ این یعنی باید به راه های دیگری برای رژیم دریافت فکر کنم؟

بله.

آیا می توانم مرغ را با چیز دیگری جایگزین کنم؟

در رژیم کانادایی شما نباید چیزی را جایگزین کنید. پس بنابراین مجبورید به داشتن مرغ در رژیم خود پایبند باشید یا اینکه رژیم متعادل تری را انتخاب کنید.

آیا در صورت سیر بودن، می توانم غذایم را تمام نکنم یا باید تمام غذای داخل بشقاب را بخورم؟

این ها همه به میزان انرژی شما بستگی دارد. اگر واقعا می خواهید، بشقاب خود را تمام کنید.

نکات مهم

  • خودتان را مشغول نگه دارید. اگر کسل و خسته شوید، میل به ریزه خواری در شما افزایش می یابد.
  • ورزش نکنید.
  • این رژیم برای نوجوانان، بچه ها یا زنان باردار مناسب نیست، زیرا منجر به کاهش میزان ویتامین می شود.
  • مصرف مرتب مایعات را از قلم نیاندازید.
  • این رژیم، روزانه فقط حدود 600 کالری برای بدن فراهم می کند. پس باید انتظار گرسنگی شدیدی را داشته باشید. ممکن است نوشیدن آب بیشتر، کمک کننده باشد.
  • سعی کنید به غذا فکر نکنید.

عوارض جانبی احتمالی

این رژیم بیشتر می تواند آسیب برساند تا اینکه مفید باشد. با یک پزشک در مورد یک برنامه کاهش وزن متعادل تر مشورت کنید. این رژیم می تواند باعث سوء تغذیه شود.

از دیگر عوارض جانبی این رژیم غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریک پذیری و کج خلقی
  • ضعف شدید بدن
  • غش
  • ریزش مو
  • مسائل ناخن و رنگ پوست

درست است که داشتن تناسب اندام از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی سعی کنید با پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و ورزش کردن به این هدف برسید. دریافت رژیم های سخت می تواند خطرات جبران ناپذیری را برایتان به همراه داشته باشد.

منبع: wikihow

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1620

به "از رژیم کانادایی 13 روزه و مسائل و عوارض آن چه می دانید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "از رژیم کانادایی 13 روزه و مسائل و عوارض آن چه می دانید؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رژیم کانادایی 13 روزه و مسائل و عوارض آن چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید