خواننده معروف: برای تهران هم ترانه خوانده ام

به گزارش تور تایلند ارزان، هشت شهریور1347 در یک خانواده معمولی به دنیا آمد، در دانشگاه رشته طراحی صنعتی خواند و از سال 1376 وارد مرکز موسیقی و آکادمی صدا و سیما شد.

خواننده معروف: برای تهران هم ترانه خوانده ام

خبرنگاران - سحر رمضانعلی پور: با خواندن ترانه های زیر آسمان شهر، فیلم سینمایی علف های هرز و سریال دختران در جامعه موسیقی شناخته شد و سپس آلبوم های زیر آسمان شهر و زندگی را منتشر کرد و آثاری با موضوعات ملی را خواند. مهمان این شماره ،هم محله ای ما امیر تاجیک است:

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

من در آلبوم زندگی ام، این تعریف را از زندگی ارائه نموده ام. زندگی مثل همه این جهان، یک ظاهر و یک باطن دارد. مثلاً در نقاشی ابتدا طرحی می زنیم و بعد نقاشی را کامل می کنیم. همان طور که ما برای ارتقای شرایط و سطح کیفی و کمی زندگی مان کوشش می کنیم، همان قدر باید سطح کیفی روحمان را نیز ارتقا دهیم و روح را بزرگ کنیم تا به نگاهی عمیق و درک درستی از ماجرای خلقت برسیم.

من و جام جهانی

ترانه هایی را برای تیم ملی فوتبال و کشتی جام جهانی 2002 و در مناسب های مختلف به سفارش مرکز موسیقی خوانده ام و اکنون مشغول جمع آوری آلبومی تازه هستم که به صورت تک تراک و احتمالاً تصویری در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. در این آلبوم ملودی ها را خودم ساخته ام و تنظیم را برادرم امید انجام داده است.

ورود به جهانی موسیقی

اینکه چه طور من که رشته تحصیلی ام طراحی صنعتی است وارد جهانی موسیقی شدم ماجرای خاصی ندارد. معمولاً وقتی حس و عشقی در آدم ایجاد می گردد، آدم را به آن سو می کشد. در سال های دانش آموزی وقتی برای انجام فعالیت های هنری به تالار چهارسو می رفتم از نظرات جعفر دهقان و خسرو شکیبایی و رضا رویگری استفاده و استادان، مرا تشویق می کردند.

موسیقی کاری حسی

گرایش به موسیقی، ذاتی و حسی و از کار منطقی جداست؛ هیچ گاه منطق نمی تواند جای احساس را بگیرد. شاید از جهتی اگر رشته خودم را هم ادامه می دادم بد نبود ولی من نمی توانستم. کار هنری احتیاج به صرف همه وقت آدم دارد ولی من بارها مجبور بودم از محل کارم مرخصی بگیرم.

این روزها بحث جام جهانی خیلی داغ است. آواز وطن را همزمان با فوتبال جام جهانی 2006 آلمان با شعر اشکان شب افروز و آهنگسازی برادرم امید خواندم. این ترانه حاوی معانی، ملودی و کلام سلیس و روان است و توانست به خوبی با مردم ارتباط برقرار می نماید. در این آهنگ، درباره تاریخ کشورم صحبت کردم و از تاریخ به عقاب آسیا رسیدم. تاریخ یادش است این نقشه جغرافیا/ نامش خلیج فارس این مرز برین، ایران ما/ این اتحاد و افتخار سوغاتی اقلیم پارس/ وین لشکر فاتح بدان عمری عقاب آسیاست... برای تهران هم ترانه خوانده ام. تهران، شهری پویاست که دوستش دارم.

انتقال مفاهیم با ترانه

گلایه مند هستم. وقتی کسی از خود می گذرد و کارهای اینچنینی فراوری می نماید احتیاج به توجه و حمایت بیشتر مدیران فرهنگی دارد. درحالی که نگاه مسئولان گاهی بسیار کمرنگ است.

گله مندم، چون معتقدم هنرمند سرمایه ملی یک کشور است و باید نسبت به هر کس که نگاه ملی و وسیع هنری دارد نگاه حمایت نماینده داشت تا بتواند آثار فاخر فراوری کند. گاهی یک فرد از خود فراتر می رود و با تحقیق و مطالعه، آثاری را فراوری می نماید که وقتی مخاطب گوش می نماید تاریخ کشور و افتخاراتش را به یاد می آورد. به همین علت شایسته تر این است که نگاه ها به هنرمندان به گونه بهتری باشد.

مطالعه و تحقیق

در اوقات فراغتم مطالعه می کنم. حوزه مطالعه و تحقیقم، مباحث عارفانه است. نگاهی وسیع تر، عشقی غنی تر و هدفی لبریزتر ما را به سمت خود می کشاند. این احساسات آنقدر وسیع است که هیچ سرگرمی زمینی نمی تواند با آن مقابله کند و درک این موضوع بسیار لذت بخش است.

هنرمند واقعی مثل شیشه می ماند و جامعه بر آن تأثیر می گذارد. هنرمند کسی است که احساس قوی دارد. درغیر اینصورت هنرمند نیست. اگر احساس در وجود یک فرد نباشد نمی توان او را هنرمند دانست.

پیروز یا برنده بودن

باید میان معروف و مشهور بودن، پیروز و برنده بودن تفاوت قائل بود. مشهور و محبوب بودن از نظر دید و حس بسیار با هم فرق دارد. بسیاری از شخصیت ها در جامعه می توانند مشهور باشند ولی آنچه مهم است محبوبیت و حضور در دل دیگران است که باید آن را پیدا کرد. باید توجه کرد که با چه رفتاری می توان محبوب مردم ماند. محبوبیت قلبی و دلی است اما مشهوریت زمینی است و حسش با محبوبیت فرق می نماید.

جهانی حیرت آور و زیبای موسیقی

باید بپذیریم که موسیقی می تواند یک هنر اثرگذار در جامعه باشد. وقتی می پذیریم هنر موسیقی هست باید در خصوص آن تصمیم درست بگیریم که تکرار نشدنی باشد. فرهنگ هر کشور در کلام موسیقی نمود می یابد و این یک واقعیت است. با فراوری و عرضه یک اثر موسیقی، فرهنگمان را نیز ارائه می کنیم. برای بازگرداندن فضای موسیقی و جامعه به ثبات و چهارچوب های خوب پیشین باید به این فرهنگ به صورت جدی نگاه کنیم. موسیقی تسکین دهنده روح و صیقل دهنده جان و جسم ماست. باید درباره اش بحث کرد. نباید یک بعدی به آن وارد شد بلکه باید ابعاد متنوعش را شناخت. موسیقی سنتی، پاپ و فولکلور هر یک در جای خود زیبا هستند.

اکنون نبود یک مسیر شفاف، یک مشکل محسوب می گردد. به ظاهر مسیرهایی وجود دارد اما به صورت زیرپوستی، فضا مختص افرادی خاص است. متأسفانه خوانندگان نشسته اند و افرادی که خواننده نیستند دارند پول درمی آورند و کار می نمایند. این افراد ماندگار نخواهند بود ولی مسئله اینجاست که اگر ما کار فراوری نکنیم از بین می رویم. ما هم باید اثر فراوری کنیم. گاهی تلویزیون به بعضی کلیپ ها و آهنگ ها اجازه پخش نمی دهد یا می خواهد اثر را تغییر دهد که اقدام شایسته ای نیست.

آپارتمان نشینی در جهانی امروز

من اهل شمیران و محله الهیه هستم و از نزدیک سبک زندگی شهرنشینی را تجربه نموده ام. این دوره ای که تجربه می کنیم دوره آپارتمان نشینی و حسرت خانه های ویلایی است. وقتی یک خانه بین 4 یا 6 خانوار تقسیم می گردد، شرایط زیست نیز به همان شکل تقسیم بر 4 می گردد. در این نوع زندگی بیاید بیش از پیش احترام به دیگران را در اولویت زندگی مان قرار دهیم و حقوق دیگران را رعایت کنیم.

و کلام پایانی اینکه: زندگی با بد و خوبش/ شکل یک بازیه اما/ نباید غافل از این شیم/ چی به جا میمونه تو این بازی از ما/ بازی زندگی رسمش/ گاهی بُرد و گاهی باخته/ کسی اسمش رو زبون هاست/ که عمری با همه ساخته...

--

*منتشر شده در خبرنگاران محله شمیران به تاریخ 1393/2/6

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2339

به "خواننده معروف: برای تهران هم ترانه خوانده ام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواننده معروف: برای تهران هم ترانه خوانده ام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید