بالاخره کدام شرکت، خودروی اپل را می سازد؟
به گزارش تور تایلند ارزان، لیست خودروسازانی که ممکن است با شرکت اپل کار نمایند در حال کاهش است.
به گزارش خبرنگاران از ایسنا، شرکت های هیوندای و کیا در روز دوشنبه به برآورد ها انتها دادند و اعلام کردند که درحال مذاکره با غول فناوری در خصوص فراوری وسایل نقلیه الکتریکی نیستند. شرکت اپل در خصوص این موضوع اظهارنظری نکرد.
معین نیست این شرکت تا چه اندازه به توسعه برنامه های مربوط به ساخت خودرو نزدیک است، اما این شرکت حق اختراع تعدادی وسیله نقلیه را به دست آورده است.
پروژه تیتان (Project Titan) که کوشش مخفیانه این شرکت برای ورود به صنعت خودرو است برای سال ها منبع شایعات بوده است.
تکذیبیه شرکت های هیوندا و کیا با گزارشاتی مبنی بر احتمال امضای قرارداد توسط یک گروه کره ای همراه بود تا این شرکت در ایالت جورجیای آمریکا برای اپل خودروهای برقی فراوری کند.
سهام کیا و هیوندای به ترتیب شش و 15 درصد کاهش یافت و دستاوردهای اخیرشان را که ناشی از بعضی برآورد ها در خصوص مشارکت با شرکت فناوری 2.3 تریلیون دلاری اپل بود از دست دادند.
اما ممکن است سرمایه گذاران بیش از حد به این موضوع واکنش نشان داده باشند. شاید این شرکت ها با همکاری با اپل بر اعتبارشان افزوده می شد و فراوریات کارخانه هایشان بیشتر می شد اما معین نیست آیا کار با شرکت اپل باعث می شد این شرکت ها به صدر جدول فراورینمایندگان خودرو در دنیا برسند یا خیر.
دیمن فلاورز (Demian Flowers) تحلیگر وسایل نقلیه در بانک کامرز(Commerzbank) می گوید: اگر شما جای شرکت اپل بودید قطعا می خواستید بر هر چیزی که مربوط به محصول شماست کنترل کامل داشته باشد و یک فراورینماینده قرادادی می خواستید نه یک شریک کاری واقعی.
متخصصان خودرو معتقدند اگر اپل می خواهد وارد این صنعت گردد باید یک شریک که خودرو فراوری می نماید پیدا کند. هزینه های سرمایه گذاری، تخصص و نیروی کار مورد احتیاج برای ساخت میلیون ها خودرو در سال کار را برای هر شرکتی که بخواهد وارد این حوزه گردد سخت می نماید. حتی اگر به اندازه اپل پول داشته باشد.
با افزایش برآورد ها، شرکت های فورد، جنرال موتورز، تسلا، هوندا، نیسان و استلانتیس که از ادغام دو شرکت فیات - کرایسلر و پی اس ای به وجود آمده، گزینه های بالقوه ای برای همکاری با اپل هستند. با این حال دلایلی خوبی وجود دارد که چرا هیچ کدام از آن ها با این شرکت فناوری کار نمی نمایند.
پرسش اصلی اینجاست که آیا اپل حاضر است تخصص خود در زمینه فناوری را با یک شرکت فراورینماینده خودرو به اشتراک بگذارد یا خیر؟ این مزیت عظیمی درعرصه رقابت برای فراوری خودروهای برقی خودران خواهد بود که با فناوری هایی مثل اینترنت 5G و رایانش ابری ادغام می شوند. اما اشتراک این دانش شاید آن چیزی نباشد که اپل در ذهن دارد.
فلاورز می گوید: اپل به شرکتی که در نهایت این کار را انجام دهد کمکی نخواهد کرد، اپل هیچ چیز را به اشتراک نخواهد گذاشت و شاید تنها مزیت کار با اپل افزایش فراوری باشد.
قرادادی که اشتراک گذاری فناوری و همکاری های نزدیک برای محصولات آینده شامل آن نباشد. شرکت خودروسازی را در شرایطی مشابه پگاترون و فاکس کان قرار می دهد که تلفن های اپل را مونتاژ می نمایند اما هزینه زیادی دریافت نمی نمایند.
به نظر می رسد تکرار این نوع تجارت موضوعی است که خودروسازان عظیم می خواهند از آن اجتناب نمایند.
فلاورز می گوید: شرکت فولکس واگن می خواهد نرم افزار رانندگی اتوماتیک خود را فراوری کند، سیستم عامل خودش را ایجاد کند و بر روی داده هایش کنترل داشه باشند و با دیگر شرکت های فناوری مانند تسلا رقابت کند. آن گاه شما از فولکس واگن می پرسید آیا قرارداد فراوری خودرو برای یک شرکت فناوری را می پذیری؟ فکر نمی کنم بپذیرند.
یورگن پایپر، تحلیگر بانک متزلر آلمان معتقد است شرکت های عظیم خودروسازی در این قراداد بیشترین ضرر را می نمایند.
او می گوید: آن ها نمی خواهند درهایشان را به روی اپل باز نمایند.
شرکت های خودروسازی کوچک تر که نمی توانند سرمایه گذاری های کلان در جهت فراوری خودروهای خودران و برقی بنمایند ممکن است بیشتر مشتاق کار با اپل باشند.
به گفته تحلیگران هیوندای یکی از شرکت هایی بود که برای این کار مناسب بود. هوندا، نیسان، استلانتبیس و بی ام و نیز چهار شرکت مناسب دیگر هستند.
پیپر می گوید: شاید بی ام و به این موضوع جور دیگری نگاه کند و با خود بگوید به هر حال اپل در حال ورود به بازار خودروسازی است و زمانی که این اتفاق بیوفتد می خواهیم ما شریک آن باشیم.
اپل ممکن است برای جلوگیری از درگیری بر سر برندها قرارداد فراوریی را با شرکتی مثل مگنا ببندد. این شرکت هم اکنون برای شرکت های مثل مرسدس بنز، تویوتا، بی ام و و جگوار خودرو فراوری می نماید و حتی طراحی مهندسی خودروهای برقی خود را نیز توسعه داده است.
اگر اپل بتواند شریک خود را از میان شرکت هایی با مصرف نماینده بالا پیدا کند سرعت فرایند تغییر این صنعت فقط بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل فولکس واگن هربرت دیس اخیرا گفته است: ما منتظر رقبای جدید هستیم که بر سرعت تحولات در این صنعت بیافزایند و همانطور که قبلا گفتم یک شرکت حمل ونقل تبدیل به با ارزش ترین شرکت دنیا خواهد شد. خواه تسلا، اپل یا فولکس واگن باشد.
منبع: جام جم آنلاین