بحران آب، نابودکننده نبض اقتصاد کاشمر

به گزارش تور تایلند ارزان، رئیس و پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق گفت: در خوش بینانه ترین حالت به طور میانگین 25 سال دیگر در شهرستان کاشمر آب خواهیم داشت.

بحران آب، نابودکننده نبض اقتصاد کاشمر

میثم مجیدی رئیس و پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق با بیان اینکه کاشمر با بحران بی آبی و فرونشست زمین روبرو است، گفت: در شرایط کنونی اولویت اول کشور و به خصوص کاشمر آب است.

او اضافه نمود: به علت اینکه در گذشته از موضوع آب غفلت شده امروز اثرات آن را در بخش های مختلف شاهد هستیم، طی آنالیز های اجرا شده از سال 1397 تا به امروز در خوش بینانه ترین حالت به طور میانگین 25 سال دیگر در شهر کاشمر آب خواهیم داشت.

رئیس و پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق ادامه داد: اگرچه محدوده ای که از نظر منابع آبی مورد مطالعه قرار می گیرد حداقل باید برای 50 سال ذخیره استراتژیک داشته باشد، اما هم اکنون در کاشمر ضخامت لایه اشباع آبخوانی که به جای مانده و داریم از آن استفاده می کنیم حدود 20 متر است.

مجیدی از افت سالیانه یک متر سفره های زیر زمینی در کاشمر اطلاع داد و گفت: به علت برداشت بیشتر از توان آبدهی آبخوان، سالیانه یک متر افت سطح منابع زیرزمینی را شاهد هستیم.

او توضیح داد: متأسفانه افت آبی در منابع زیرزمینی، از منابع تجدید پذیر نبوده و هیچ بارندگی نیز نمی تواند آب از دست رفته را مجدد احیاء کند.

رئیس و پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق با اشاره به اینکه اگر همه با هم در تمامی بخش ها سهم خودمان را از مدیریت، کنترل و کاهش برداشت نشناسیم شرایط بسیار بدتر خواهد شد، تاکید نمود: باید با حکمرانی مردمی و بدون نگاه دولتی راه چاره هایی را در بخش های مختلف ارائه دهیم و سهم خود را ایفا کنیم.

مجیدی اظهار کرد: کوشش شده در این شهرستان با تهیه سند های مختلف منابع آب پایدار باقی بماند و دشت کاشمر را در همین شرایطی که واقع شده است حفظ کنیم و نگذاریم شرایط بدتر گردد.

او اضافه نمود: اگرچه استاندارد شاخص بهره کشی از آب های زیرزمینی در ایران 75 درصد است، اما این عدد در دشت کاشمر 270 درصد اعلام شده و این نشان می دهد؛ شاخص بهره کشی از آب های زیرزمینی در این منطقه 195 درصد بیشتر از استاندارد است.

رئیس و پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق با بیان اینکه به علت بحران آب، کاشمر عمر کوتاهی خواهد داشت، فرونشست زمین در منطقه ها شهری را از اثرات کمیابی آب در این منطقه گفت و ادامه داد: فرونشست زمین اقتصاد مردم منطقه کاشمر را تهدید می نماید.

مجیدی گفت: باوجود مسائلی که در کاشمر از نظر منابع آبی وجود دارد، اما اختصاص منابع ملی به این منطقه بسیار اندک بوده و در هیچ کجا نامی از این شهر برده نمی گردد.

او توضیح داد: هرچند کاشمر در سطح کشور رکورددار نشست زمین با سالی 300 میلیمتر، بهره کشی بیش از استاندارد آب و افت سالیانه 1.5 متر سطح آب های زمینی است، اما هیچ اراده جدی در دستگاه های استانی و کشوری برای نجات این شهر وجود ندارد.

رئیس و پژوهشگر مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق تاکید نمود: اگر اراده و شفافیت و هم افزایی وجود داشته باشد بدون شک مسائل این شهرستان قابل حل است.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مهر 1401 بروزرسانی: 25 مهر 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2297

به "بحران آب، نابودکننده نبض اقتصاد کاشمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران آب، نابودکننده نبض اقتصاد کاشمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید