بین نوازندگان زن و مرد تفاوت قائل نشویم

به گزارش تور تایلند ارزان، تهران (پانا) - رضا دربندی -نوازنده دف و مدرس موسیقی - در نشست خبری جشنواره تک نوازی دف خطاب به برگزارکنندگان گفت به اعتقاد من شما جشنواره دف نوازی را بهتر از جشنواره فجر برگزار کردید؛ چراکه هیات داوران این جشنواره درست انتخاب می شوند اما در جشنواره فجر چنین چیزی را شاهد نیستیم.

بین نوازندگان زن و مرد تفاوت قائل نشویم

به گزارش ایسنا، نشست رسانه ای دست اندرکاران برگزاری هشتمین جشنواره سراسری تک نوازان دف روز یکشنبه ششم تیر ماه با حضور مدیر فرهنگسرای بهمن تهران و اهالی رسانه برگزار و در آن به تشریح اهداف و برنامه های این رویدادهای موسیقایی پرداخته شد.

علی اصغرخسروی مدیر فرهنگسرای بهمن، مهدی غلامی دبیر جشنواره، آیدا امیری مقدم مسئول دبیرخانه جشنواره، فربد یداللهی، رضا دربندی و زانیار حسامی (اعضای هیات داوران)، حسن آزادفر، بهروز قهاری، نیما حدادی (اعضای هیات انتخاب) و معاونان فرهنگسرای بهمن از جمله افرادی بودند که در این نشست رسانه ای حضور داشتند.

جشنواره موسیقی فجر با فرهنگسرای بهمن قهر کرد

علی اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه 16 تهران و مدیر فرهنگسرای بهمن با بیان اینکه جشنواره این دوره نیز همچون سال گذشته در سه رده سنی برگزار می گردد، اظهار کرد: بنا بر این است که اگر شرایط مهیا باشد بخش هایی از این دوره را به صورت حضوری برگزار کنیم و منتظر دریافت مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت هستیم. این در حالی است که در صورت کسب مجوزهای لازم برنامه های متفاوتی را برای مراسم اختتامیه در نظر گرفتیم که طی آن بیش از 500 هنرمند نوازنده به اجرای برنامه هایی با موضوع پیامبر گرامی اسلام و دیگر مناسبت های مذهبی و آیینی می پردازند.

خسروی ضمن ارائه شرحاتی درباره اقدامات انجام گرفته در فرهنگسرای بهمن گفت: وظیفه من به عنوان یک مدیر فرهنگی این است که شرایط و امکانات را فراهم کنم تا رویدادها در آن به بهترین شکل ممکن برگزار گردد. در این چارچوب به روزرسانی امکانات و ایجاد شرایط مناسب، سیاست بنده در فرهنگسرای بهمن است. به عنوان مثال سالن سنجری این مجموعه بعد از 28 سال مورد بازسازی قرار گرفته و الان در اختیار هنرمندان موسیقی است تا بعد از شرایط کرونایی فعالیت خود را آغاز نمایند.

وی اضافه نمود: تا سال 93 سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن یکی از سالن های برگزاری جشنواره موسیقی فجر بود اما متاسفانه از آن سال به بعد از لیست خارج شد. در حالی که چنین مجموعه ای از بالاترین و با کیفیت ترین امکانات و تجهیزات برخوردار است اما نمی دانم چرا دوستان ما از یک زمانی به بعد با اینجا قهر کردند. به هر حال امیدوارم با برگزاری رویدادهایی این چنین دوباره جشنواره با اینجا آشتی کند تا مردم جنوب شهر تهران نیز بتوانند از موسیقی بهره ببرند. من واقعا امیدوارم شرایط روز به روز در فرهنگسرا بهتر گردد و بزرگان رفت وآمد خود را در این مکان آغاز نمایند تا استعدادهای این منطقه نیز بتوانند از حضور آنها بهره ببرند. امیدوارم با یاری شما این اتفاق رخ دهد.

گزارشی از رویداد هفتم و اتفاقات جدید رویداد هشتم

فربد یدالهی نوازنده سازهای کوبه ای، مدرس و عضو هیات داوران این جشنواره نیز در این نشست بیان نمود: از جناب خسروی که دوره هفتم را به صورت مجازی برگزار کردند تشکر می کنم. چراکه به روحیه مردم در آن شرایط یاری کرد و نگذاشت چراغ موسیقی خاموش گردد. اما باعث افتخارم است که در این دوره حضور دارم. از کوشش های دبیر مقتدر جشنواره که در حوزه موسیقی کوشش بسیار کرد نیز تشکر می کنم. امیدوارم این ویروس منحوس از کشور رخت ببندد و موسیقی نیز در فرهنگسرای بهمن رونق بیشتری بگیرد. امیدوارم جشنواره خوبی برای حوزه موسیقی و به خصوص جامعه دف نوازان کشور باشد.

مهدی غلامی دبیر هنری این دوره از جشنواره نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فرایند برگزاری دوره هفتم و نحوه حضور هنرمندان در این دوره از جشنواره گفت: سال گذشته که همزمان با هفتمین دوره این رویداد بود، اولین جشنواره مجازی ایران را در فرهنگسرای بهمن برگزار کردیم که در آن بیش از 420 اثر از سه کشور حضور داشتند و اتفاق خوبی شکل گرفت.

وی ادامه داد: هشتمین جشنواره دف نوازان از اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرد. ما ابتدا پیش خبر برگزاری این جشنواره را به آکادمی های موسیقی فرستادیم. این در حالی است که جشنواره در سه رده سنی 7 تا 12 ،13 تا 19 و بالای 20 سال برگزار می گردد. در هر رده ما منتخبان خانم و آقا داریم و هر کدام باهم مقایسه می شوند.

این کارشناس موسیقی اضافه نمود: از اردیبهشت که فعالیت را آغاز کردیم گوش به زنگ وزارت بهداشت بودیم تا بدانیم چطور جشنواره را برگزار کنیم. همانطور که صحبت شد اختتامیه را با حضور 500 دف نواز و با استفاده از اساتید گروه های کرد برگزار می کنیم. حتی اگر لازم باشد اختتامیه را در فضای باز برگزار می کنیم. البته امروز به واسطه حضور شما عزیزان برنامه رونمایی پوستر را داریم که طی آن کار فراخوان و ارسال آن به آکادمی ها و مجموعه های موسیقایی برای حضور هنرمندان آغاز می گردد.

تشکر از سروصدای جشنواره هفتم و طرح یک انتقاد

رضا دربندی نوازنده دف و مدرس موسیقی و دیگر عضو هیات داوران این جشنواره نیز در این نشست گفت: به اعتقاد من شما جشنواره دف نوازی را بهتر از جشنواره فجر برگزار کردید. چراکه هیات داوران این جشنواره درست انتخاب می شوند اما در جشنواره فجر چنین چیزی را شاهد نیستیم. فرهنگسرای بهمن از جمله مکان هایی است که خیلی برای ساز دف زحمت کشیده و این برای ما دف نوازان قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: جشنواره مجازی سال گذشته خیلی سر و صدا کرد و پیروز بود. اما دو نکته مهم وجود دارد که اگر آن را در جشنواره داشته باشیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. هر چقدر تعداد داوران بیشتر باشد، ضریب اشتباه کمتر است. البته دردسرهای خاص خودش را دارد اما من از آن تجربه خوشی دارم.

دربندی اضافه نمود: نکته دوم نقدی است که به همه جشنواره های موسیقی دارم. امیدوارم این دوره شاهد برگزاری جشنواره به صورت مسابقات المپیک، اول تا سوم معین نگردد، چون در موسیقی با ورزش کشتی طرف نیستیم. اختلاف نوازنده ها خیلی کم است و این نگاه درستی نیست که رتبه بندی کنیم. جشنواره بیشتر مسئله انگیزشی است و بهتر است به جای اول تا سوم 5 یا 10 برگزیده معرفی کنیم.

امیدوارم این جشنواره الگوسازی کند

زانیار حسامی نوازنده و عضو هیات داوران جشنواره هشتم تک نوازان دف نیز در این نشست گفت: امیدوارم این جشنواره الگوسازی کند. به عنوان مثال ما در تئاتر بعد از دیدن اجرا یک نشست نقد و آنالیز داریم. امیدوارم در موسیقی نیز چنین اتفاقی را داشته باشیم و به تحلیل اجرای نوازنده ها بپردازیم. کار خاص جشنواره می تواند ارائه یک نگاه خاص باشد که به نسل جوان بدهیم.

نباید میان نوازندگان خانم و آقا تفکیک قائل شد

حسن آزادفر عضو هیات انتخاب این جشنواره نیز در این نشست با طرح این نکته که نباید میان نوازندگان خانم و آقا تفکیک قائل شد، گفت: برگزاری جشنواره در هر جایی بحث ضعف و قوت آن است. ما ساز دف را با ده سال قبل به هیچ وجه نمی توانیم مقایسه کنیم. شخصا موافق تفکیک خانم ها و آقایان برای آنالیز آثار نیستم و بهتر است که به این موضوع دامن نزنیم.

غلامی دبیر هنری جشنواره نیز درباره تفکیک نوازنده های خانم و آقا در این دوره شرح داد: در دوره ششم نظرسنجی را انجام دادیم و این نظر خانم ها بود که گفتند نباید صدای دف آنها با آقایان مقایسه گردد. باید بگوییم به هیچ وجه موضوع دستوری در کار نبوده است. کما اینکه نحوه حضور نوازندگان خانم چه در دوره قبلی و استقبال آنها از این دوره نشان دهنده این موضوع مهم است که ما تفکیک جنیستی نداشتیم.

وی در پاسخ به نقدی که به فعالیت های فرهنگسرای بهمن در طول سال وارد شد، نیز گفت: قبل از کرونا با خوانندگان پاپ و سنتی بسیاری برای برگزاری کنسرت ارزان در فرهنگسرای بهمن صحبت کردیم و با بیشتر آنها به توافق رسیدیم اما متاسفانه کرونا رخ داد و فرصت اجرایی آن فراهم نشد.

بودجه جشنواره به زودی اعلام می گردد

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست خبرنگاران یکی از رسانه ها درباره بودجه جشنواره پرسش هایی را از حاضران در نشست مطرح نمود که خسروی مدیر فرهنگسرای بهمن در پاسخ گفت: بودجه جشنواره عدد بالایی نیست و اگر بگویم باورتان نمی گردد. اما بهتر است آقای غلامی آن را اعلام کند. تنها به ذکر این نکته اکتفا می کنم که ما تمام کوششمان در جهت آبرومند برگزار کردن این جشنواره است.

غلامی درباره بودجه جشنواره گفت: برای اعلام بودجه نیز احتیاج است که به جمع بندی از حضور اسپانسرها برسیم و بعد آن را اعلام کنیم.

چرایی عدم حضور نوازندگان خانم در هیات داوران

مدیر فرهنگسرای بهمن همچنین در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم حضور نوازندگان خانم در هیات داوران و انتخاب شرح داد: این موضوع درستی است که اگر امکانش باشد دوست داریم از یکی از شرکت نمایندگان برگزیده دوره قبل در هیات داوران استفاده کنیم.

خسروی همچنین در پاسخ به سوالی درباره موازی کاری با جشنواره جوان نیز گفت: دبیر اجرایی اولین دوره جشنواره جوان من بودم و به هیچ وجه موازی کاری در جریان نیست. اتفاقا هرچقدر تعداد جشنواره های موسیقی بیشتر باشد اتفاق بهتری است. چراکه به این صورت طرفیت های بیشتری دیده می گردد که به ارتقای موسیقی یاری می نماید.

در بخش پایانی این مراسم از پوستر هشتمین جشنواره تک نوازان ساز دف با هنرمندی صادق کدخدایی رونمایی شد.

هشتمین جشنواره سراسری تک نوازان دف تابستان سال جاری با حضور هنرمندان مختلف عرصه دف نوازی به میزبانی فرهنگسرای بهمن و همراهی امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیش روی مخاطبان قرار داده می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1842

به "بین نوازندگان زن و مرد تفاوت قائل نشویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بین نوازندگان زن و مرد تفاوت قائل نشویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید