تخته سنگِ 250 تُنی، قوانین فیزیک را به چالش می کشد

به گزارش تور تایلند ارزان، توپِ کَره ای کریشنا، تخته سنگی بزرگ است که در ماهابالی پورام قرار گرفته است. ماهابالی، شهری باستانی در یکی از استان های جنوبی هند است.

تخته سنگِ 250 تُنی، قوانین فیزیک را به چالش می کشد

وزن این سنگ بیش از 250 تُن تخمین زده شده و ارتفاع آن حدود 6 متر و قطرش حدود 5 متر است. این سنگ روی سراشیبی یک تپه که شیبی 45 درجه دارد، قرار گرفته است.

همین که این سنگ غول پیکر روی سطح کوچکی از سراشیبی یک تپه تعادل اش را حفظ کرده، یک جاذبه توریستی است. طوری که نه به سمت پایین تپه سُر می خورد، و نه تلاش برای حرکت دادن اش نتیجه ای دارد؛ اصلا از جایش تکان نمی خورد.

تلاش برای جابجایی سنگ

گفته می گردد اولین بارها در دوران پادشاهی ناراسیم هِوِرمَن، تلاش هایی برای جابجایی این سنگ صورت گرفت. این پادشاه طی قرن هفتم پس از میلاد مسیح سلطنت می کرد.

به گفته روایت ها، پادشاه می خواست این سنگ الهی را حرکت دهد تا آن را از دسترس مجسمه سازها دور کند. علی رغم نیت خوب او، تخته سنگ ذره ای تکان نخورد و پادشاه از تصمیم خود صرف نظر کرد.

تلاش دیگری که از آن باخبریم به اوایل قرن بیستم برمی گردد. طبق مدارک تاریخی این بار، در 1908، فرماندار شهر مَدرِس بود که می خواست سنگ را از روی تپه تکان دهد. البته به خاطر این که می ترسید مبادا زمانی سنگ پایین بغلتد و شهرِ پایین تپه را خراب کند.

از 7 فیل برای این کار استفاده شد، ولی سنگ حتی ذره ای از جای خود تکان نخورد. تا الان ثابت شده که ترس فرماندار بی اساس بوده است؛ چرا که درطول این مدت توپ کَره ای کریشنا حرکتی نکرده است، چه رسد به این که از روی تپه پایین بیفتد. بنابراین شهر از خطر تخریب در امان است.

تاریخچه توپِ کَره ای

کریشنا اساسا برای محلی ها، با نامی خاص شناخته شده بود. یعنی در زبان تامیل- زبان بومی جنوب هندوستان- به آن وان ایری کال می گفتند، که به معنای سنگ خدای آسمان است. این طور گفته می گردد که خدایان بودند که سنگ را در ماهابالی پورام قرار دادند.

هدف، نشان دادن قدرت خدایان آسمان به ساکنان آن شهر بود.

طبق برخی منابع، یک راهنمای محلی گردشگری، سنگ را به این نام معروف کرد و از آن پس سنگ خدای آسمان با عنوان توپِ کَره ای کریشنا معروف شد. براساس اسطوره شناسی هندی، خدای کریشنا به عنوان یک بچه، کَره خوردن را خیلی دوست داشت و اغلب یواشکی مُشتی از آن را از ظرف کَره مادرش برمی داشت. از آنجایی که این سنگ غول پیکر در ماهابالی پورام شبیه یک قلنبه کَره است که از دست این خدا افتاده، به آن توپِ کَره ای کریشنا گفتند. از آن موقع با این نام معروف شده است.

عروسک تانجاوور (Alamelu Sankaranarayanan/CC BY-SA)

راجاراجا چولا، که حدود اواخر قرن دهم پس از میلاد مسیح تا اوایل قرن یازدهم فرمانروایی کرد از این سنگ الهام گرفت و عروسکی به نام تانْجاوور درست کرد. تانجاوور یک اسباب بازی سنتی هندی به شکل کودکی تپلی است که از خاک رُس ساخته می گردد. مرکز ثقل و کل وزن این عروسک در پایین ترین بخش مرکزی بدن آن متمرکز است که باعث می گردد تا با یک نوسان، حرکتی مداوم شبیه پایکوبی داشته باشد. این اسباب بازی هم مثل توپ کَره ای کریشنا، یکی از جاذبه های محبوب توریستی است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2260

به "تخته سنگِ 250 تُنی، قوانین فیزیک را به چالش می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخته سنگِ 250 تُنی، قوانین فیزیک را به چالش می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید