تنفس آگاهانه؛ شما هم امتحان کنید...

به گزارش تور تایلند ارزان، یک فرد بزرگسال سالم در حال استراحت به طور میانه حدود 12 تا 20 بار در دقیقه نفس می کشد؛ یعنی تا 28800 تنفس در روز. هرچند این فرآیند در بسیاری از افراد به صورت ناخودآگاه و غیر ارادی انجام می گیرد...

تنفس آگاهانه؛ شما هم امتحان کنید...

خبرنگاران - بدون شک تنفس در شمار یکی از مهمترین فرآیندهای بیولوژیکی دسته بندی می گردد.

به گفته متخصصین یک فرد بزرگسال سالم در حال استراحت به طور میانه حدود 12 تا 20 بار در دقیقه نفس می کشد؛ یعنی تا 28800 تنفس در روز. هرچند این فرآیند در بسکمک از افراد به صورت ناخودمطلع و غیر ارادی انجام می گیرد، اما چگونه می توان تنفس خود را مهار کرد تا از بدن، شرایط فکری و لحظه ای جسم و روح خود مطلع تر شد؟

در ادامه نگاه دقیق تری به مزایا و منشا تنفس مطلعانه خواهیم داشت. لازم به ذکر است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا به یافته های مطالعات مرتبط دسترسی یابند.

تنفس مطلعانه چیست؟

تنفس مطلعانه به طور کلی حالتی را توصیف می نماید که طی آن فرد حرکت هوا در داخل و خارج از بدن خود را به آرامی تجربه می نماید و بعلاوه قادر است با کنترل آن به کمک تکنیک های مختلف مانند حبس تنفس، خودمطلعی خود را افزایش دهد. این تمرین می تواند به ما کمک کند تا به درجات بالایی از آرامش و حضور برسیم و در نهایت بتوانیم به پیوندی عمیق تر با زندگی دست یابیم.

این فرآیند بعلاوه به ما کمک می رساند تا افکار، احساسات و تجربیات سخت را به نحو موثرتری هدایت کنیم. در فلسفه یوگا نیز تنفس به عنوان وسیله میزان گیری مطلعی عمل می نماید. از این رو رعایت اصول آن می تواند ما را به یک ارتباط عمیق تر با بدن، فکر و جهانی اطرافمان هدایت کند. حکمت سنتی یوگا معتقد است که از نظر فیزیولوژیکی باقی ماندن در حالت پریشانی درست زمانی که تنفسی صاف، آرام و منظم داریم، عملا غیر ممکن است!

ویژگی های مفید تنفس مطلعانه

علم روز جهان در خصوص مزایای تنفس مطلعانه چه نظری دارد؟

تنفس مستقیما بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد. در واقع معین شده که تنفس آهسته و گاها با وقفه های عمدی سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می نماید. سیستم عصبی پاراسمپاتیک وظیفه استراحت و عملکرد هضم سالم را بر عهده دارد، برخلاف پاسخ جنگ و گریز.

تحقیقات نشان می دهند که این شیوه تنفس که اغلب تحت عنوان تنفس یوگی یا پرانایاما هم شناخته می گردد، فواید زیادی به همراه دارد. از جمله این مزایا می توان به بهبود موارد زیر اشاره نمود:

- خلق و خو

- خواب

- فشار خون

- عملکرد تنفسی

- متابولیسم و هضم

- تمرکز

- تنظیم سیستم عصبی

- بیوشیمی بدن از جمله کاهش رادیکال های آزاد و اوره خون (ضایعات)

بر اساس یک پژوهش معتبر مربوط به سال 2020 که به وسیله مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی است و شامل 18 کارآزمایی کنترل شده می گردد، تنفس یوگی منتج به بهبود گردش خون، تنفس و بعلاوه افزایش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به ناخوشی های زیر خواهد شد:

- آسم

- بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

- سرطان

از جمله دیگر فواید منحصر به فرد تنفس مطلعانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- بهبود سلامت قلب و عروق در افراد مبتلا به فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم

- کاهش علائم آزاردهنده بیماری و بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم

- کمک به کاهش وزن بدن

- بهبود خلق و خوی افرادی که سیگار را ترک می نمایند

- کاهش زمان واکنش در خصوص بچه ها دارای ناتوانی فکری

- مدیریت بهتر استرس و اضطراب دانش آموزان

- کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به دیابت

- کاهش علائم مرتبط با سرطان و افزایش ذخیره آنتی اکسیدانی در افرادی که تحت درمان های رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار می گیرند

انواع تنفس مطلعانه

ابتدایی و بعلاوه ساده ترین ترین نوع تنفس مطلعانه، شامل توجه صد در صدی به ریتم تنفس است. به این معنا که باید از تنفس خود مطلع شویم و بارها و بارها به این مطلعی بازگردیم. در حالی که برای آغاز تمرین تنفس مطلعانه نیازی به آموزش تخصصی یا یادگیری تکنیکی ویژه نداریم، اما در نهایت می توانیم با تمرین مداوم تعدادی از انواع مختلف را فرا بگیریم.

همینطور لازم به ذکر است که بسکمک از شیوه های تنفس مطلعانه پیچیده و هدفمند منشا خود را از یوگا گرفته یا صرفا از آن الهام می گیرند.

نحوه تمرین تنفس مطلعانه

به تنفس خود هنگام حرکت در داخل و خارج از بدن توجه کنید. پس از انجام این کار و تکرار آن ممکن است بخواهید تمرینات خود را طولانی تر کنید و یا حتی برای مدت زمان کوتاهی به صورت دوره ای در تنفس خود وقفه ایجاد نموده و به نوعی آن را حبس کنید. برای آغاز 1 دقیقه تمرین کنید، سپس زمان مورد نظر خود را تا 5 دقیقه یا حتی بیشتر افزایش دهید.

به منظور حبس تنفس با هدف افزایش خودمطلعی تنها کافیست در بازه های زمانی کوتاه مدت با مطلعی کامل بر جریان ورودی و خروجی هوا به ریه ها، تنفس خود را متوقف کنید و هوا را در ریه ها نگه دارید. به مرور زمان و با تمرین بیشتر می توان فواصل حبس را کوتاه تر کرد و زمان آنها را افزایش داد. بعلاوه می توانید در پی یک مربی حرفه ای باشید تا در خصوص تمرین تنفس مطلعانه به اطلاعات تخصصی تری دست یابید.

منبع: عصر ایران
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2395

به "تنفس آگاهانه؛ شما هم امتحان کنید..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس آگاهانه؛ شما هم امتحان کنید..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید