خبرنگاران اما و اگرهای توسعه گردشگری باغات در چهارمحال و بختیاری

به گزارش تور تایلند ارزان، شهرکرد- خبرنگاران- توسعه باغات گردشگری به عنوان یکی از مزیت های گردشگری چهارمحال و بختیاری سالهاست که معطل اما و اگرهای قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی است، در حالی که به گفته بعضی از کارشناسان می توان با هماهنگی های بین بخشی، تحقق این ایده را تسهیل کرد.

خبرنگاران اما و اگرهای توسعه گردشگری باغات در چهارمحال و بختیاری

جهت دریافت خدمات طراحی داخل ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

امروزه صنعت جهانگردی یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه مالی در سطح شهرها و کشورها است.

این صنعت روز به روز در حال گسترش است و کشورها با توجه به پتانسیل های خود سعی در جذب هرچه بیشتر جهانگردان دارند.

در این میان یکی از پتانسیل های منحصربه فرد در استان چهارمحال و بختیاری، وجود باغات در حاشیه شهرها و روستاها و از جمله در حاشیه رودخانه زاینده رود است.

شهرستان سامان به سبب موقعیت جغرافیایی منحصربه فرد خود که 44 کیلومتر از حاشیه رودخانه زاینده رود را در خود جای داده دارای ظرفیت بالایی در رونق باغات جهانگردی است.

سامان در کنار سراشیبی ها و دره های عمیق نهاده شده است، این منطقه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، با زمستان های سرد و تابستان هایی ملایم است. باغ ها و دیگر چشم اندازهای کم نظیر طبیعی توام با آثار تاریخی چون پل زمانخان، پل کاهکش و روستاهای هدف جهانگردی نظیر هوره، سوادجان، یاسه چای و مارکده ظرفیت بالایی در حوزه جهانگردی طبیعی در این منطقه ایجاد نموده است.

در این میان این شهرستان به سبب وسعت بالای باغات خود که مساحت آن به 18 هکتار می رسد و شامل درختان گردو، بادام، هلو، زردآلو و سایر میوه های باغی می گردد، می تواند به یکی از مناطق مهم کشور در حوزه جهانگردی باغات تبدیل گردد، اما این مهم آنطور که متناسب با ظرفیت های موجود است شکوفا نشده و با انتقاد کارشناسان جهانگردی روبرو شده است.

باغات جهانگردی معطل تفسیرهای سخت گیرانه از قانون تغییرکاربری اراضی

کارشناسان معتقدند در کنار باغات جهانگردی می توان با ایجاد تاسیساتی که به فراوریات باغی آسیب نزند، فضایی برای جذب جهانگردان و اقامت آنها فراهم کرد اما این مهم با برخوردهای سخت گیرانه در تفسیر قانون به طور کامل شکوفا نشده و می طلبد در این خصوص برنامه ریزی و هماهنگی بیشتری بین دستگاه های مربوطه انجام گیرد.

جهانگردی باغی بدون زیرساخت مناسب نقش مخربی در پی دارد

یک کارشناس جهانگردی در همین خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: باغات جهانگردی با چشم انداز رودخانه زاینده رود یکی از مهمترین ظرفیت های جهانگردی شهرستان سامان است که در کنار هویت تاریخی منطقه و روستاهای تاریخی نظیر یاسه چای، سوادجان و هوره جاذبه قابل توجهی برای جذب جهانگرد به شمار می رود.

مرتضی محمدیان اضافه نمود: این باغات جهانگردی بدون زیرساخت مناسب نمی تواند منجر به تحول جهانگردی و مالی در این منطقه گردد چرا که برعکس می تواند نقش مخربی را ایفا نماید که نمونه آن را می توان به رهاسازی پسماندها و زباله جهانگردان در باغات مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان سامان سالانه میزبان بیش از یک میلیون جهانگرد است، توضیح داد: نبود زیرساخت ها و امکانات رفاهی در این شهرستان هم از یک سو، جهانگردان را ناراضی به خانه های خود بازمی گرداند و هم از سوی دیگر طبیعت منطقه را پژمرده نموده است، از همین رو ایجاد تاسیسات و زیرساخت های مناسب برای جذب جهانگرد یک ضرورت اساسی است.

محمدیان، راه اندازی باغات جهانگردی را یکی از راهکارهای برون رفت از این شرایط دانست و گفت: این باغات علاوه بر ساماندهی بخش جهانگردی شهرستان، می تواند بالاترین ضریب اشتغال را با خود به همراه داشته باشد.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به همین دلیل تفاهم نامه ای با سازمان جهاد کشاورزی استان منعقد شد تا در قالب آن به بعضی از باغات استان مجوز راه اندازی تاسیسات جهانگردی با حفظ کاربری کشاورزی داده گردد اما این موضوع از سوی دستگاه های نظارتی تحت عنوان تغییر کاربری اراضی با مخالفت روبرو شد.

محمدیان اضافه نمود: در حالی که استدلال ما این است که با تجهیزات سیار نظیر سکو و میز و جایگاه، کاربری باغات تغییر نمی نماید چه بسا اینکه در حفظ باغات و میوه درختان نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

به گفته وی، ایجاد سکو در حاشیه رودخانه زاینده رود و ایجاد کمپ های موقت زیر درختان مانعی برای فراوری ایجاد نمی نماید و این موضوع در بسیاری از نقاط کشور شکل گرفته و مانعی برای رونق جهانگردی و کشاورزی ایجاد ننموده است.

این کارشناس جهانگردی گفت: قوانین برای صیانت از حقوق انسان ها و افزایش رفاه آن وضع شده از همین رو چنانچه قانون تغییر کاربری اراضی با نگاه توسعه ای و همه جانبه اجرا گردد بسیاری از موانع فراروی توسعه جهانگردی در استان برطرف می گردد.

با این وجود مسئولان جهاد کشاورزی استان عنوان می نمایند هر نوع تاسیساتی که به فراوری کشاورزی در منطقه آسیب بزند و امنیت غذایی مردم را به خطر اندازد مغایر قانون تغییر کاربری اراضی است و بهتر است توسعه جهانگردی به بخش های دیگر که آسیبی به محیط زیست و کشاورزی نزد راهنمایی گردد.

متولیان امر در عین حال موافقت خود را نسبت به ایجاد باغات جهانگردی که به درختان و فعالیت های کشاورزی آسیبی وارد نکند اعلام کردند.

مخالفتی با ایجاد باغات جهانگردی با حفظ کاربری اراضی وجود ندارد

رییس جهاد کشاورزی شهرستان سامان در همین خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: به منظور یاری به اشتغال منطقه و شکوفایی ظرفیت های جهانگردی در کنار باغات شهرستان، در سالهای گذشته تفاهم نامه ای به مدت یک سال بین جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی وجهانگردی و استانداری منعقد شد تا به شرط حفظ کاربری باغات، فعالیت های جهانگردی نیز شکل گیرد.

یزدان احمدزاده اضافه نمود: باغات جهانگردی محدودی که هم اینک در شهرستان سامان فعال است، حاصل همین تفاهم نامه می باشد اما از آنجا که بعضی نسبت به تغییر کاربری دقت نظر لازم را نداشته و تخطی کردند و یا سوءاستفاده هایی از این باغات شکل گرفت، با حکم قانون از ادامه فعالیت این باغات جهانگردی جلوگیری شد.

وی با اشاره به بعضی قوانین موجود برای حفظ کابری باغات جهانگردی، توضیح داد: طبق قانون، ایجاد تاسیساتی نظیر میز و تخت در باغات ایرادی ندارد اما بعضی با ایجاد اتاق های شیشه ای و سکوهای سیمانی از قوانین موجود سرپیچی کردند.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: با این وجود افرادی که متقاضی ایجاد باغ جهانگردی هستند، می توانند تقاضای خود را اعلام تا در کمیسیون های مربوطه آنالیز و با طی مراحل لازم مجوز به آنها واگذار گردد چرا که جهاد کشاورزی با باغات جهانگردی که در حفظ کاربری کشاورزی اهتمام لازم را به کار گرفته باشند، مخالفتی ندارد.

ایجاد باغات جهانگردی مبتنی بر قانون نیازمند هماهنگی بین بخشی است

یک کارشناس حقوقی نیز در مورد برطرف اختلاف نظرها نسبت به تغییر کاربری باغات جهانگردی راهکارهایی ارائه داد.

محمد رییسی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: پیشنهاد می گردد یک نهاد بالادستی نظیر استانداری یا فرمانداری متولی نظارت بر اجرای درست کاربری باغات جهانگردی گردد و محصول باغات قبل و بعد از ایجاد تاسیسات جهانگردی ارزیابی گردد.

به گفته وی، هدف اصلی وضع قوانین خدمت به بشر است اما چنانچه بتوان در کنار اجرای صحیح قوانین زمینه ای برای بهبود شرایط مالی و اشتغال مردم ایجاد کرد می طلبد تا دستگاه های مربوطه در این خصوص همفکری و هماهنگی لازم داشته باشند.

این کارشناس حقوقی توضیح داد: نوع برخورد متولیان امر در استان نسبت به اجرای قوانین سخت گیرانه نیست و در جاهای دیگر به حسن اجرای این قوانین توجه لازم نمی گردد، نباید بهانه ای برای ایجاد این رویه در استان ما گردد.

رییسی ادامه داد: با این وجود همچنان تاکید می گردد برای بهبود شرایط مالی و اشتغال مردم و شکوفایی ظرفیت های خدادادی جهانگردی بین جهاد کشاورزی و جهانگردی تفاهم نامه ای به صورت موقت منعقد گردد و تعدادی مجوز به متقاضیان داده گردد و پس از مدت تعیین به طور مثال سه سال می توان به راحتی نسبت به آثار منفی و مثبت آن اظهارنظر کرد.

وی با اشاره به اهمیت قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی، گفت: این قانون با هدف حفظ امنیت غذایی مردم، جلوگیری از خُرد شدن اراضی و کاهش محصولات کشاورزی مطابق با اسناد بالادستی و سیاست های کلی کشور تدوین شده از همین رو باید در اجرای صحیح این قانون دقت لازم به کار گرفته گردد.

این کارشناس حقوقی گفت: این نافی بی توجهی به بخش جهانگردی نیست و می توان زیرساخت های لازم را در مناطقی که نیازی به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیست توسعه داد.

فرماندار سامان: برطرف موانع ایجاد باغات جهانگردی پیگیری می گردد

پیرو اعلام پیشنهاد نظارت بالادستی، این موضوع از سوی فرمانداری شهرستان سامان مورد استقبال نهاده شد.

فرماندار سامان در همین خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: از باغاتی که کاربری اراضی کشاورزی را حفظ می نماید حمایت می کنیم و به همین دلیل تا به امروز مکاتبات بسیاری با رییس امور اراضی کشور شده و این مکاتبات تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دارد.

کمال اکبریان ادامه داد: راه اندازی باغات جهانگردی در شهرستان نیازمند این است که بین دستگاه های متولی هماهنگی لازم انجام گیرد و این موضوع قانونمند گردد از همین رو آمادگی لازم برای ایفای نقش محوری بین دستگاه های متولی وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان سامان به شدت نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم برای میزبانی از جهانگردان میلیونی است، توضیح داد: نبود زیرساخت ها و مکان های مناسب سبب شده تا اقامت در شهرستان نسبت به حجم ورودی جهانگرد ناچیز باشد و میزبانی شهرستان همراه با درآمد و اشتغال نباشد از همین رو ضمن رعایت قانون از فعالیت هایی که در راستای توسعه جهانگردی در شهرستان باشد حمایت می کنیم و هرگونه هماهنگی که لازم باشد را عهده دار می شویم.

به گزارش خبرنگاران، شهرسامان مرکز این شهرستان و در فاصله 20 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

شهرستان سامان یکی از مهم ترین نقاط پرجاذبه ایران زمین دارای ویژگی ها و قابلیت های با ارزش بی نظیر و جذابیت های تاریخی و فرهنگی است.

آب و هوای مناسب و معتدل، وجود بخشی از رودخانه زاینده رود و پل زمانخان، وجود آسیاب های آبی در اطراف زاینده رود، باغات بادام و هلو و همچنین تفرجگاه های حاشیه زاینده رود با دهکده های توریستی اطراف، سامان را به نگین زیبایی های چهارمحال و بختیاری تبدیل نموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1303

به "خبرنگاران اما و اگرهای توسعه گردشگری باغات در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اما و اگرهای توسعه گردشگری باغات در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید