داروی تحقیقاتی تیرزپاتید، در کاهش اضافه وزن و چاقی حتی از سماگلوتید هم بهتر بوده، اثری قابل مقایسه با جراحی چاقی

به گزارش تور تایلند ارزان، داروی تیرزپاتید Tirzepatide که از طریق شرکت داروسازی آمریکایی Eli Lilly and Company (Lilly) ساخته شده، یک بار در هفته تزریق می شود. تیرزپاتید با تقلید از اثرات هورمون های طبیعی به نام اینکرتین باعث کاهش وزن می شود. این هورمون ها بعد از غذا خوردن، قند خون را کاهش می دهند، علاوه بر آن فرآیند های متابولیک مربوط به هضم را تنظیم می کنند.

داروی تحقیقاتی تیرزپاتید، در کاهش اضافه وزن و چاقی حتی از سماگلوتید هم بهتر بوده، اثری قابل مقایسه با جراحی چاقی

البته دنبال این دارو نگردید و تازه باید همه مراحل تحقیقاتی روی آن انجام شود تا مجوز مصرف آن صادر شود. تیرزپاتید، ترکیبی صناعی از دو اینکرتین خاص به نام های GLP-1 (پپتید شبه گلوکاگون-1) و GIP (پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز) است.

همان طور که قبلا در خبرنگاران برای شما نوشته بودیم، پیش از این بر اساس دارویی با اثرات شبیه GLP-1، داروی ضد دیابت سماگلوتید semaglutide وارد بازار شده بود و سال 2021 در آمریکا مجوز استفاده از آن به عنوان داروی کاهنده وزن هم صادر شد.

آن زمان از این دارو با لقب و عنوان تغییردهنده بازی در زمینه کاهش وزن یاد شده بود. اما به نظر می رسد که داروی داروی تیرزپاتید، به لطف اضافه شدن GIP در کنار GLP-1 - ممکن است مؤثرتر هم باشد.

در نتایج فاز 3 از کارآزمایی بالینی، محققان 2539 شرکت کننده را که دارای اضافه وزن بودند یا چاق بودند را انتخاب کردند.

شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند. به یک دسته داروی تیرزپاتید داده شد و دسته دیگر دارونما گرفتند. هر دو دسته از رژیم غذایی کم کالری استفاده کردند و فعالیت بدنی شان را افزایش دادند. تحقیق 72 هفته ادامه پیدا کرد.

آن دسته ای که تیرزپاتید می گرفتند با یکی از سه دوز متفاوت (5،10 یا 15 میلی گرم تزریق هفتگی) درمان شدند، اما هر سه گروه شاهد کاهش وزن قابل توجهی در طول مطالعه بودند.

در بالاترین دوز (15 میلی گرم)، شرکت کنندگان به طور میانه 22.5 درصد کاهش وزن پیدا کردند. (به طور میانه 24 کیلوگرم)

در حالی که دوز 10 میلی گرمی به 21.4 درصد کاهش وزن (22 کیلوگرم) انجامید، دسته ای که 5 میلی گرم دارو گرفته بودند، 16 درصدی وزن بدن (معادل 16 کیلوگرم) کاهش وزن داشتند.

در مقایسه، گروه دارونما تنها 2.4 درصد (2 کیلوگرم) کاهش وزن داشت.

آزمایش های بالینی پیش از این نشان داده بود که داروی تاییدشده سماگلوتید به طور میانه تقریباً 17 درصد کاهش وزن ایحاد می کند.

جف امیک، پزشک تحقیقات بالینی، معاون توسعه محصول در شرکت لیلی، می گوید: تیرزپاتید اولین داروی تحقیقاتی است که به طور میانه بیش از 20 درصد کاهش وزن را در یک مطالعه فاز 3 داشته است.

البته این دارو، در همه افراد باعث کاهش وزن نداشته، اما به طور میانگین اثرات بهتری از سماگلوتاید داشته و کاهش وزن آن تقریبا در حد جراحی کاهش وزن است.

البته این دارو اثرات جانبی هم داشته:

بسته به دوز، تا یک سوم از گروهی که تیرزپاتید مصرف می کردند، حالت تهوع داشتند، اسهال نیز نسبتاً شایع بود (در 18.7 تا 23 درصد از شرکت کنندگان). برخی افراد نیز استفراغ و یبوست را تجربه کردند.

یکی دیگر از موانع بالقوه برای همگانی شدن استفاده از تیرزپاتید، موضوع قیمت است

سماگلوتاید - که به عنوان یک داروی کاهش وزن با نام تجاری Wegovy از طریق شرکت داروسازی دانمارکی Novo Nordisk فروخته می شود، هزینه ای بیش از 1300 دلار در ماه دارد و تعداد کمی از بیماران می توانند چنین دارو گران قیمتی را بخرند. دارو هایی مانند این به ندرت تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرد.

آیا داروی تیرزپاتید و داروهای مشابه می توانند همان تاثیر چشم گیری در درمان چاقی ایجاد کنند که داروهای استاتین در کاهش کلسترول یا داروی ضد رترو ویروسی در درمان ایدز داشته؟

باید منتظر بمانیم.

اخطار: بدون تجویز پزشک و بدون در نظر گرفتن سود- زیان دارو مصرف نکنید. در مورد اضافه وزن چاقی در بیشتر افراد، تنها نسخه ایمن افزایش فعالیت بدنی و کاهش مصرف غذاهای پرکالری است. به عبارت ریاضی بهترین راه، منفی کردن جمع جبری کالری دریافتی و مصرفی!

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2224

به "داروی تحقیقاتی تیرزپاتید، در کاهش اضافه وزن و چاقی حتی از سماگلوتید هم بهتر بوده، اثری قابل مقایسه با جراحی چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی تحقیقاتی تیرزپاتید، در کاهش اضافه وزن و چاقی حتی از سماگلوتید هم بهتر بوده، اثری قابل مقایسه با جراحی چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید