داروی Lecanemab: اولین داروی آلزایمر که امیدواریم کاهش عملکرد شناختی بیماران را با هدف قرار دادن پروتئین بتا آمیلوئید، واقعا کُند کند

به گزارش تور تایلند ارزان، شرکت های داروسازی Eisai و Biogen اولین نتایج حاصل از فاز 3 آزمایش انسانی آزمایش دارویی طراحی شده برای درمان علائم زوال عقل مرتبط با بیماری آلزایمر را اعلام کردند. به نظر می رسد این دارو در کند کردن زوال شناختی پیروز است و آن را به اولین دارویی تبدیل می نماید که به طور مؤثر علائم آلزایمر را درمان می نماید. با این حال، کارشناسان در خوش بینی خود محتاط هستند.

داروی Lecanemab: اولین داروی آلزایمر که امیدواریم کاهش عملکرد شناختی بیماران را با هدف قرار دادن پروتئین بتا آمیلوئید، واقعا کُند کند

Lecanemab یک آنتی بادی مونوکلونال آزمایشی است که برای تجزیه توده های پروتئین های سمی در مغز که تصور می گردد مسئول تخریب عصبی آلزایمر هستند طراحی شده . آنتی بادی ها به تجمعات پروتئین بتا آمیلوئید متصل می شوند و در تشکیل آن ها تداخل ایجاد می نمایند و در بعضی موارد تجمعات از قبل موجود را تجزیه می نمایند.

برای آزمایش فاز 3 lecanemab، کمتر از 2000 شرکت نماینده در مراحل اولیه بیماری آلزایمر با اختلالات شناختی خفیف شرکت کردند. به نیمی از آن ها به مدت 18 ماه هر دو هفته lecanemab تزریق شد، در حالی که به نیمی دیگر دارونما تزریق شد.

هدف اولیه کارآزمایی، ارزیابی مقدار زوال شناختی هر شرکت نماینده با استفاده از معیاری به نام CDR-SB بود. این مقیاس، یک مقیاس عددی است که برای مشخص کمیت شدت زوال عقل طراحی شده. برای این کار متخصصان مراقبت های بهداشتی آموزش دیده با بیماران آلزایمر و مراقبان آن ها مصاحبه می نمایند و نمرات عددی را در شش حوزه شناختی ایجاد می نمایند.

در خاتمه کارآزمایی 18 ماهه، افرادی که داروی lecanemab گرفته بودند، علائم کاهش عملکرد شناختی کمتری در مقایسه با کسانی که دارونما گرفته بودند،نشان دادند. در کل آنها 27 درصد کاهش عملکرد شناختی کمتر داشتند.

Eisai و Biogen در یک بیانیه مطبوعاتی که یافته ها را اعلام کردند، نتایج را بسیار از نظر آماری معنی دار توصیف کردند.

اما همان طور که ذکر شد نمرات ذکر شده در کارآزمایی، از نظر ارزش بالینی هم باید آنالیز شوند.

اگرچه باز این داروی این یک درمان نیست (زیرا افراد را به حالت عادی باز نمی گرداند) کند کردن زوال شناختی و حفظ توانایی انجام فعالیت های عادی روزانه همچنان یک پیروزی بزرگ است زیرا افراد می توانند برای مدت طولانی تری با بیماری آلزایمر خوب زندگی نمایند.

از دیدگاه علمی گسترده تر، موفقیت lecanemab فرضیه آمیلوئید بدخیم را تقویت می نماید. پس از سال ها آزمایش بالینی ناموفق برای آزمایش دارو های ضد آمیلوئید، lecanemab تا حدودی ثابت کرد که هدف قرار دادن این پروتئین خاص می تواند علائم آلزایمر را کاهش دهد.

اکنون سؤالات زیادی در خصوص اینکه دقیقاً چگونه می توان این داروی تازه را در زمینه های بالینی گنجاند، مطرح می گردد.

تجویز دارویی که احتیاج به تزریق دو هفته ای دارد ،مقرون به صرفه یا آسان نخواهد بود. Eisai و Biogen در حال حاضر در مرحله آزمایشات اولیه برای نسخه زیر جلدی این دارو هستند، به این معنی که بیماران می توانند به سادگی تزریقات خود را در خانه انجام دهند.

سیستم های خدمات بهداشتی باید از هم اکنون به این فکر نمایند که چگونه می توان چنین دارو هایی را به طور عادلانه ارائه کرد و به همه منطقه ها اجازه دسترسی برابر به درمان های تازه را بدهند، چه در منطقه ها دورافتاده، روستایی یا از نظر مالی محروم.

منبع: Biogen

منبع: یک پزشک
انتشار: 8 مهر 1401 بروزرسانی: 8 مهر 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2289

به "داروی Lecanemab: اولین داروی آلزایمر که امیدواریم کاهش عملکرد شناختی بیماران را با هدف قرار دادن پروتئین بتا آمیلوئید، واقعا کُند کند" امتیاز دهید

1 کاربر به "داروی Lecanemab: اولین داروی آلزایمر که امیدواریم کاهش عملکرد شناختی بیماران را با هدف قرار دادن پروتئین بتا آمیلوئید، واقعا کُند کند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی Lecanemab: اولین داروی آلزایمر که امیدواریم کاهش عملکرد شناختی بیماران را با هدف قرار دادن پروتئین بتا آمیلوئید، واقعا کُند کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید