دو طرح صنعتی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز جزو طرح های پژوهشی برگزیده شدند

به گزارش تور تایلند ارزان، دو طرح صنعتی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز جزو طرح های صنعتی برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1399 شدند.

دو طرح صنعتی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز جزو طرح های پژوهشی برگزیده شدند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، طرح تحقیقاتی علی حقیقی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی با عنوان بومی سازی و تدوین دانش فنی فناوری اسمز مستقیم جهت تصفیه آب های لب شور و بهینه سازی و ساخت یک مدل هیبریدی اسمز معکوس- مستقیم جهت افزایش راندمان فرآیند شیرین سازی آب و طرح تحقیقاتی علیرضا زراسوندی با عنوان آنالیز خواص فیزیکی- شیمیایی میانبار های سیالات هیدروکربنی در ناحیه فروافتادگی دزفول با استفاده از تکنیک های پیشرفته جزو طرح های پژوهشی برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1399 شدند.

در معرفی طرح پژوهشی بومی سازی و تدوین دانش فنی فناوری اسمز مستقیم جهت تصفیه آب های لب شور و بهینه سازی و ساخت یک مدل هیبریدی اسمز معکوس- مستقیم جهت افزایش راندمان فرآیند شیرین سازی آب علی حقیقی اشاره شده که این طرح در قراردادی با شرکت بهره برداری، فراوری و انتقال آب غدیر خوزستان منعقد شده و هدف از آن توسعه یک مدل شبیه سازی آب شیرین کن هیبریدی اسمز معکوس- اسمز مستقیم (HRFO) برای بهینه سازی انرژی و مواد مصرفی در شیرین-سازی آب لب شور جهت افزایش راندمان فرآیند شیرین سازی با استفاده از مزایای روش های اسمز مستقیم و معکوس در کنار هم تمرکز دارد.

همچنین علاوه بر بومی سازی و دانش فناوری اسمز مستقیم، هدف ساخت یک پایلوت صنعتی برای انجام آزمایش های تجربی با محلول های کشنده مختلف با ارزیابی مدل و بهینه سازی سطح هیبریداسیون اسمز مستقیم و اسمز معکوس است. در معرفی این طرح آمده است که انتظار می رود که طرح هیبریدی بهینه از انرژی اسمز معکوس (فشار پمپ) و غلظت محلول کشنده که مالی نیز باشد، حاصل گردد. این طرح از نظر مالی به ویژه برای مناطقی که قیمت تعرفه برق متغیر است مناسب می باشد. همچنین در بخش های کشاورزی و صنایع نیز کاربرد دارد.

از جمله دستاورد های ویژه طرح می توان به تهیه دانش فنی و نرم افزاری تحلیل و طراحی تصفیه خانه با فرآیند های اسمز مستقیم و اسمز معکوس، ساخت پایلوت صنعتی آب شیرین کن هیبریدی با ظرفیت 50 مترمکعب در روز آب شیرین، توسعه مدل شبیه سازی آب شیرین کن هیبریدی اسمز معکوس اسمز مستقیم (HRFO) برای بهینه سازی انرژی و مواد مصرفی، افزایش راندمان فراوری تا 55،12 درصد و به دست آوردن سطح بهینه هیبریداسیون 64.5 درصد اسمز معکوس و 35.5 درصد اسمز مستقیم اشاره نمود.

همچنین طرح تحقیقاتی علیرضا زراسوندی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید چمران اهواز با عنوان آنالیز خواص فیزیکی- شیمیایی میانبار های سیالات هیدروکربنی در ناحیه فروافتادگی دزفول با استفاده از تکنیک های پیشرفته نیز جزو طرح های پژوهشی برتر سال جاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نهاده شد.

در توضیح این طرح که کارفرمای آن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است، اشاره شده است: پژوهش حاضر به مشخص دما، فشار و ترکیب شیمیایی نفت فراوریی در زمان خاص در مخازن نفتی از پارامتر های کلیدی جهت بازسازی شرایط مخزنی از جمله پارمتر های ترمودینامیکی است، می پردازد که مطالعه این شاخص ها در عمق های مختلف در یک مخزن توسط تکنیک پیشرفته مطالعه میان بار های نفتی قابل انجام است که روش و تکنیک مطمئن تری از سایر روش ها می باشد. همچنین مشخص شیب زمین گرمایی در مخازن نفتی از پارامتر های مهم در کیفیت نفت در مخازن است که این روش به خوبی توسط میان بار استراتیگرافی قابل پهنه بندی و اندازه گیری است.

معمولاً در مخازن به شدت تکتونیزه مطالعات اکتشافی به خصوص در روش های زمین شیمیایی به دلیل دگرسانی با خطر زیادی همراه می باشد. افزون بر این مطالعه میان بار های سیال نفتی این امکان را می دهد که کیفیت نفت ها درجه API در حوضه های حفاری نشده را قبل از دست یابی به مخزن، به واسطه تجزیه وتحلیل نمونه های رخنمون یافته حاوی میانبار های سیال نفت دار، مشخص گردد. با این تفسیر یکی از مهم ترین محاسن روش میان بار های سیال اندازه گیری پارامتر های مخزنی در شرایط سطحی و با هزینه کم می باشد که بدون شک در افزایش برداشت میادین نفتی تأثیرگذار خواهد بود.

از جمله دستاورد های ویژه این طرح می توان به مشخص خصوصیات مخزنی در میادین پنج گانه استان خوزستان، رسوب دانش فنی مطالعات میانبار های نفتی در استان، کاهش ریسک و هزینه های حفاری جهت توسعه این با توجه به فشار ها و تحریم های ناجوانمردانه در حوزه نفت در کشور در راستای بهینه سازی فرآیند اکتشاف و رونق فراوری و یاری به تهیه لایه های اولیه اطلاعاتی طرح های ازدیاد برداشت (EOR) در میادین مورد مطالعه اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1543

به "دو طرح صنعتی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز جزو طرح های پژوهشی برگزیده شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو طرح صنعتی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز جزو طرح های پژوهشی برگزیده شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید