پل ورسک مازندران

به گزارش تور تایلند ارزان، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران می خواهیم یکی از جاذبه های بسیار زیبای مازندران یعنی پل ورسک را به شما معرفی کنیم. پل ورسک یکی از جاذبه های شگفت انگیز مازندران است که محبوبیت خاصی را نیز داراست. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

پل ورسک مازندران

بلیط هواپیما در طاهاگشت

پل ورسک یکی از بزرگترین پل های راه آهن سراسری ایران محسوب می شود که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران ساخته شده است. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می آید در سال 1315 به بهره برداری رسیده است. پل رسک که راه آهن سراسری تهران - شمال را به هم وصل می نماید با ارتفاع 110 متری از ته دره با دهانه 66 متری و با وسایلی ابتدایی طراحی و ساخته شد.

عظمت این که در اصل دوکوه عظیم وسخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد، حقیقتی انکارناپذیر است که حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند ودر برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح وسازندگان آن سرتعظیم فرود می آورند.

ساخت پل ورسک که از مهمترین رویدادهای فنی مهندسی راه آهن کشور محسوب می شود، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و کارگران فنی صورت گرفته است. به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است .

امروز پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز محسوب می شود که جهت دسترسی به آن در صورت کسب مجوز از مقامات ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسک، است .

تاریخچه پل ورسک

در زمان حکومت رضاشاه و در اول اردیبهشت سال 1312 یورگن ساکسیلد به عنوان مدیرعامل کمپانی دانمارکی کامپساکس (Kampsax) قرارداد احداث راه آهن شمال- جنوب ایران را امضاء کرد. تا پیش از آن برخی کمپانی های آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در ساخت راه آهن از میان کوه های البرز ناکام مانده بودند. یورگن ساکسیلد در این قرارداد تعهد داد تا احداث 900 کیلومتر خط راه آهن را در مدت شش ماه به انتها برساند و برای ساخت هر متر راه آهن، معادل پنج دلار طلا (حدود 1.5 گرم طلای خالص) دریافت کند.

بعد از آن بهترین مهندسان اروپا به ایران آمده و بعد از تهیه عکس هوایی از کوه های البرز متوجه شدند که راه آهن باید از روستای عباس آباد (که بعدها به ورسک تغییر نام داد) عبور می کرد و قطار بعد از عبور از روستای ورسک باید با طی مسافت ده کیلومتر و نیز 600 متر صعود، از کوهستان عبور و به سوی تونل گدوک حرکت می کرد که حرکت در چنین شیب تندی برای قطار ناممکن بود. پس آنان تصمیم گرفتند جهت را به شکل سه پله بر روی دامنه کوه اجرا نمایند که به سه خط طلا معروف شد.

همچنین وجود دره ورسک از چالش های دیگر این پروژه بود که مهندسان کامپساکس را مجبور کرد تا پلی با دهانه بزرگ را روی آن در نظر بگیرند. انتها کار ساخت این پل در اواسط آبان سال 1313 در شهرستان سوادکوه استان مازندران، توسط کمپانی مهندسی دانمارکی کامپساکس، به عنوان برنده مناقصه ساخت پل، و توسط مهندسان آلمانی و اتریشی آغاز شد و در 5 اردیبهشت سال 1315 بازگشایی شد.

پل ورسک از بزرگ ترین پل های راه آهن سراسری ایران است

مهندس پل ورسک کیست؟

لادیسلاوس فون رابسویچ (L. Von Robcevidc) مهندس سازنده پل ورسک می باشد. رابسویچ (1893 ٓ1975. م) که اهل اتریش است و مهندس ورسک نامیده می شد در مصاحبه خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات می گوید:روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز که این پل احداث شده همه من و رفقایم را تحسین می نمایند و آن را در شمار بهترین پل های قشنگ و شاهکار مهندسی می دانند سمت مهندس رابسویچ رئیس نظارت ساختمان پل بوده است و او به همراه خانواده اش در خانه ای واقع در دره ورسک و نزدیک پل اقامت داشت. همچنین رابسویچ مسئولیت احداث تونل های جهت راه آهن را نیز به عهده داشت و از بنیان گذاران راه تونل زنی جدید اتریشی (NATM) بود.

همچنین سرپرستی مهندسان محاسب و طراح پل برعهده هانس اتو ناتر (Hans Otto Nater) مهندس سوئیسی بوده است که در طراحی و احداث پل و ایستگاه راه آهن برن سوئیس نقش داشت. هانس ناتر (1856 ٓ1954. م) نابغه ریاضی و پل سازی، فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک زوریخ(سوئیس) بود که طراحی و انجام محاسبات پل های راه آهن سراسری ایران و نیز پل ورسک توسط گروهی از مهندسان تحت نظارت او انجام شد. در 17 شهریور 1317 مجلس شورای ملی تصویب کرد تا هانس ناتر با حقوق ماهانه 17 هزار ریال به مدت یک سال به استخدام وزارت طرق درآید. همچنین مقرر شد نصف حقوق وی به صورت ریال و نصف دیگر آن که معادل 105 لیره کاغذ و 11 شیلینگ انگلیسی بود از قرار هر لیره 80.50 ریال در آخر هر ماه پرداخت شود. همچنین صد لیره کاغذ بابت هزینه مسافرت به سوئیس و صد لیره کاغذ برای برگشت به وی پرداخت شود. در سال 1318 از خدمات وی به صورت رسمی تقدیر شد. هانس ناتر پس از جنگ دوم جهانی سه بار به ایران مراجعت کرد، ولی بر اثر بیماری و شدت ضعف مجبور به بازگشت به سوئیس شد.

ساکسیلد در کتاب خاطرات خود که آن را در سال 1350 با نام خاطرات یک مهندس دانمارکی چاپ کرد، برای طرح جلد کتابش از نمای پل ورسک استفاده کرد.

پل ورسک در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران واقع شده است

مشخصات فنی پل ورسک :

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است.

حجم پل ورسک که دارای 66 متر دهانه قوسی اصلی و 110 متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً 4500 مترمکعب است. طول کلی پل 86 متر است.هزینه ساخت آن در آن موقع، بالغ بر 2 میلیون و 600 هزار تومان بوده است. برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.

مکان پل ورسک

این پل در درّه ورسک در روستای ورسک عباس آباد، واقع در 45 کیلومتری جنوب شهر زیرآب و 85 کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در جهت راه آهن شمال واقع شده است. این پل دو کوه عظیم و سخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد.

جنگ جهانی دوم

در سال 1943 که حمله متفقین به ایران قریب الوقوع بوده و آلمانها به شدت از این موضوع که متفقین ایران را تحت تصرف در بیاورند و به دنبال آن کمکهای نظامی و غذایی به استالینگراد برسانند، شخصی به نام ژنرال مایر نامه ای را از طرف شخص هیتلر به دست رضاشاه می رساند که در آن نامه، هیتلر از رضاخان درخواست می نماید تا ایران، تمامی پلها و تونلهایی را که آلمانیها در جهت راه آهن سراسری برای ایرانیها ساخته اند، از جمله پل ورسک را منفجر کرده تا در صورت حمله متفقین به ایران، اعزام نیرو و غذا از جنوب ایران به شمال آن و به سوی مرزهای روسیه با تگذشته و مسائل فراوانی همراه شود و آلمانها فرصت کافی برای نابودی استالینگراد را داشته باشند. در ادامه هیتلر به رضا شاه وعده می دهد تا بعد از انتها جنگ و پیروزی کامل بر روسها، به پاس زحمات رضاشاه در جریان جنگ، همان راه آهن، پلها و تونلها و چه بسا بهتر از آن را برای ایران خواهد ساخت. اما رضاشاه در پاسخ نامه هیتلر از ژنرال مایر خواست تا ضمن ارسال سلام او به پیشوا به هیتلر اطمینان خاطر دهد که ایران عضو کنوانسیون ژنو بوده و در این جنگ نیز اعلام بی طرفی کرده است. به این ترتیب هیچ کشوری حق ورود به خاک ایران را در زمان جنگ ندارد.

نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل های با ارتفاع بیش از 61 متر به ثبت رسیده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 507

به "پل ورسک مازندران" امتیاز دهید

1 کاربر به "پل ورسک مازندران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل ورسک مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید