راه چاره تجاری سازی محصولات کشاورزی، پیوند تولیدکنندگان و صادرکنندگان است

اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران میزبان اعضای کارگروه ملی کشاورزی تجاری بودند. این اولین نشستی بود که اعضای کارگروه به دعوت کمیسیون کشاورزی به اتاق ایران آمده بودند و قرار شد از این پس نشست های مستمری داشته باشند.

راه چاره تجاری سازی محصولات کشاورزی، پیوند تولیدکنندگان و صادرکنندگان است

محمد خالدی، رئیس کارگروه ملی کشاورزیِ تجاری، هدف از ایجاد این کارگروه را استفاده از ظرفیت های موجود و گسترش رویکرد تجاری سازی محصولات کشاورزی در سطح بین المللی عنوان و توضیح داد: در این حوزه خلأها و نواقصی وجود دارد که باید با هم افزایی بین دولت و بخش خصوصی در راستای حذف آنها گام برداریم. در این راستا استفاده از فناوری های نو نیز به جد مورد توجه قرار گرفته است.

وی کم شدن دخالت های دولت در امور اجرایی و فراوری و تمرکز آن بر سیاست گذاری های کلان این حوزه را به عنوان رویکرد کارگروه معرفی کرد و گفت: در قدم اول فرهنگ سازی و ارائه دوره های آموزشی برای تغییر نگاه ها را در اولویت برنامه ها قرار دادیم و از این به بعد با همکاری بخش خصوصی امیدواریم در این رابطه قدم های مؤثرتری برداریم.

رئیس کارگروه ملی کشاورزی تجاری، از جدایی و نبود ارتباط مؤثر بین فراوری و تجارت به عنوان نقصی مهم در حوزه کشاورزی یاد کرد و توجه به فراوری دانش و استفاده از آن در فرایند فراوری محصولات کشاورزی با بهره وری بیشتر را رویکرد اصلی این کارگروه دانست.

در ادامه این نشست علیرضا کردلو دبیر کارگروه، نگاهی به مجموعه اقدامات و نتایجی که این کارگروه تا به امروز به دست آورده، داشت. بر اساس اظهارات او با کوشش های کارگروه، سه ابلاغیه در حوزه کشاورزی قراردادی، خدمات توسعه کسب وکار و مشارکت عمومی-خصوصی صادر شده است که توانسته اند بخشی از مسائل مربوط به این حوزه را رفع نمایند.

وی یکی دیگر از دستاوردهای این کارگروه را اصلاح نگاه سازمان برنامه و بودجه به معرفی پروژه های بخش کشاورزی در قالب تبصره 19 بیان کرد.

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از وجود محصولات بسیار متنوع در کشور که ظرفیت تجاری سازی دارند، سخن گفت و با نگاه انتقادی به غفلت هایی که تا کنون شده است، خواهان توجه جدی بخش خصوصی به این مسئله شد چرا که به باور او اگر قرار باشد در این حوزه اتفاقی بیفتد با همت و کوشش بخش خصوصی خواهد بود و دولت توانایی چنین کاری را ندارد. همان طور که در طول این سال ها نتوانسته برای تجاری سازی محصولات کشاورزی قدمی بردارد.

این فعال مالی پیوند و تعامل بین فراورینمایندگان و صادرنمایندگان را راهکار این مشکل دانست و یادآور شد: این دو گروه اگر در کنار هم باشند و ساختار دقیقی را تعریف نمایند می توانند به حضور پررنگ محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی یاری نمایند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در ادامه از بی توجهی نسبت به معرفی مزیت های کشور در سطح جهانی انتقاد کرد و گفت: در این سال ها نتوانستیم خود را به درستی معرفی کنیم و امروز آشنایی و شناخت مردم جهان از ما و توانمندی هایی که داریم، ناچیز است. بنابراین برای پیروزیت در فرآیند تجاری سازی محصولات کشاورزی ضروری است به شیوه های مختلف مزیت های خود را دقیق و کامل معرفی کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران وجود قوانین حمایتی در حوزه کشاورزی و استفاده از شتاب دهنده ها و فناوری های نو در حوزه کشاورزی را نیز مورد توجه قرار داد و اضافه نمود: کمیسیون کشاورزی در خصوص بودجه نیز پیشنهادهای خود را تدوین و ارائه کرد؛ در این مورد رویکرد ما حمایت از صادرت محصولات، توجه به زنجیره ارزش و تشکیل صندوق های تخصصی بوده است.

شریعتی مقدم توجه به ظرفیت اتاق های بین الملل برای شناسایی دقیق بازارهای هدف را یکی از برنامه های کمیسیون برشمرد و تأکید کرد: تا زمانی که بازار هدف را بررسی نکرده و سلایق آن را نشناسیم، نمی توانیم در تجاری سازی محصولات پیروز عمل کنیم.

وی در ادامه ایجاد جذابیت در بخش کشاورزی و سوق دادن سرمایه های انسانی با دانش به این حوزه را اقدامی مهم و ضروری دانست و گفت: در حال حاضر فراوری دانش در بخش کشاورزی بسیار محدود بوده و از آنچه فراوری می گردد نیز استفاده بهینه نمی گردد. بنابراین باید در تغییر نگاه ها به حوزه کشاورزی و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در آن برنامه ریزی کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 بهمن 1398 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 848

به "راه چاره تجاری سازی محصولات کشاورزی، پیوند تولیدکنندگان و صادرکنندگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره تجاری سازی محصولات کشاورزی، پیوند تولیدکنندگان و صادرکنندگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید