فصل نو تجارت ایران و چین ، آنالیز فرصت ها و ظرفیت های توسعه روابط مالی ایران و چین

به گزارش تور تایلند ارزان، در جریان سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان به چین که با دعوت شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین اجرا شده است، همایش آنالیز فرصت ها و ظرفیت های توسعه روابط مالی ایران و چین نیز با حضور چهره های شاخص از مسئولان چینی و ایرانی برگزار گردید.

فصل نو تجارت ایران و چین ، آنالیز فرصت ها و ظرفیت های توسعه روابط مالی ایران و چین

احمد میرخدائی: در جریان سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان به چین که با دعوت شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین اجرا شده است، همایش آنالیز فرصت ها و ظرفیت های توسعه روابط مالی ایران و چین نیز با حضور چهره های شاخص از مسئولان چینی و ایرانی برگزار گردید. همایشی که می تواند پیش عایدی فصل تازه تجارت ایران و چین قلمداد گردد و تصویری از نگاه 2 کشور به روابط استراتژیک و راهبردی آینده ارائه می دهد. طبق اعلام اتاق ایران، این همایش با حضور مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی 2 کشور در مقر شورای توسعه تجارت بین المللی چین در پکن برگزار گردیده است.

به گزارش خبرنگاران، چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و بر همین اساس یکی از شرکای اصلی در تجارت خارجی اغلب کشورها محسوب می گردد اما به واسطه اینکه اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر محسوب می شوند، کشورمان حساب ویژه ای برای توسعه روابط مالی با چین باز نموده و انتظار می رود با سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان به چین، دور تازه ای از مراودات دوجانبه شروع گردد.

ژان شائو یانگ، معاون شورای توسعه تجارت بین المللی چین (CCPIT) در این همایش با تأکید بر اینکه ایران، شریک تجاری مهم چین در آسیا محسوب می گردد، گفت: ایران و چین دارای روابط ریشه دار و مستحکم هستند و توسعه روابط مدنی و فرهنگی میان ملت های 2 کشور و دوستی میان مردم 2 کشور مسیر را برای توسعه و تحکیم روابط تجاری و مالی دوجانبه هموار نموده است.

او با اشاره به تجارت 15.8 میلیارد دلاری ایران و چین در سال 2022میلادی، بر لزوم توسعه روابط تجاری 2 کشور باید با استفاده از ظرفیت های موجود و بعلاوه ایجاد ظرفیت های تازه تأکید کرد.

معاون شورای توسعه تجارت بین المللی چین، بازارهای بزرگ، بهبود روابط و ارتقای کیفیت تجارت میان ایران و چین را زمینه ساز توسعه روابط دوجانبه دانست و پیشنهاد آزادسازی تجارت 2 کشور را از موضوعاتی برشمرد که می توان برای آن برنامه ریزی کرد.

او اضافه نمود: شورای توسعه تجارت بین المللی چین، اتصال دهنده بخش های خصوصی و دولتی با جوامع تجاری کشورهای مختلف است و در توسعه روابط با ایران نیز می تواند نقش پررنگی ایفا نماید. او بعلاوه بر لزوم به هم پیوستگی زیرساخت ها و بخش های مختلف 2 کشور در چارچوب برنامه یک کمربند یک جاده نیز تأکید کرد.

اتصال کسب وکارهای ایران و چین در کشورهای ثالث

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت

ویژگی های مشترک ملت های 2 کشور و تمدن باقدمت، از نقاط قوت در توسعه روابط ایران و چین است و استعداد متنوع در حوزه های مختلف میان 2 کشور و ظرفیت های متنوع آنها می تواند زمینه ساز روابط قابل توجه میان شرکت های ایرانی و چین باشد. ایران در یک سال گذشته، رویکرد قوی تری در عرصه اقتصاد داشته و اراده سیاسی برای توسعه روابط با کشورهای دیگر قوی است و در خصوص تقویت مراودات با چین، می توان با اتصال میان کسب وکارهای 2 کشور به خصوص در کشورهای ثالث اقدام کرد.

ایران، محل مناسبی برای سرمایه گذاری است

محمد کشاورززاده، سفیر ایران در پکن

با اجرایی شدن سند همکاری های ایران و چین، روابط 2 کشور به سطح تازهی ارتقا می یابد؛ چراکه ایران و چین 2 اقتصاد مکمل هستند و ازآنجایی که چین در بسیاری از فناوری ها سرآمد دنیا است، این مسئله می تواند زمینه ساز توسعه جدی روابط دوجانبه باشد. در این میان، نیروی جوان و تحصیل نموده و منابع قابل توجه، ایران را به محل خوبی برای سرمایه گذاری تبدیل نموده است و با امضای تفاهمنامه های کلیدی مالی و فرهنگی در سفر رئیس جمهوری به چین، می توان از این امکانات برای شکوفایی مالی استفاده کرد. نکته دیگر اینکه ایران برای همکاری در برنامه یک کمربند یک جاده آماده است؛ چراکه تقویت روابط ایران و چین به ثبات مالی 2 کشور منتج خواهد شد.

ایران می تواند هاب تجاری و مالی منطقه باشد

مهدی صفری، معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه

در 10ماهه سال جاری، چین 12 میلیارد دلار کالا از ایران وارد نموده و ایران نیز 12 میلیارد دلار کالا از چین خریده که بیانگر توازن در تجارت دوجانبه است؛ اما این ارقام با توجه به ظرفیت های 2 کشور می تواند بسیار افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، برنامه یک کمربند، یک جاده می تواند در بخش حمل ونقل، انرژی و صنعت و معدن به همکاری 2 کشور منتج گردد و ما نیز در پی جذب سرمایه گذاری چین در حوزه های معدن، سازه و پروژه های ایران هستیم به خصوص که ایران می تواند هاب تجاری و مالی منطقه باشد و از این رهگذر، مناسبات ویژه ای با چین داشته باشد.

از سرمایه گذاری چین در ایران حمایت می گردد

علی فکری، رئیس سازمان سرمایه گذاری و یاری های مالی و فنی ایران

ظرفیت های زیادی برای همکاری ایران و چین وجود دارد و دولت ها باید زمینه را برای استفاده از این ظرفیت ها فراهم نمایند. چین چهارمین سرمایه گذار بزرگ در ایران بوده و از سال های گذشته تا به امروز 2.5میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری انجام داده است و سازمان سرمایه گذاری و یاری های مالی و فنی ایران، از سرمایه گذاری چین در ایران حمایت می نماید. ایران در مسیر جاده قدیم ابریشم موقعیت استراتژیکی داشته و اکنون همان موقعیت را در برنامه یک کمربند یک جاده و کریدور شمال و جنوب دارد. در این شرایط ایجاد منطقه آزاد مشترک مرزی میان ایران و همسایگان فرصت های تازهی برای جذب سرمایه گذاری خارجی به خصوص با چین ایجاد خواهد نمود و با سرمایه گذاری چین، زمینه انتقال فناوری به ایران و تحقق توسعه پایدار فراهم خواهد شد.

فرصت توسعه روابط در منطقه ها آزاد

علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران

ظرفیت تازه همکاری میان 2 کشور به واسطه همکاری شرکت ها در زنجیره تأمین کالا و فراوری مشترک قابل توجه است و می تواند به وسیله مشارکت های منطقه ای مهم، افزایش نیز پیدا کند. توسعه همکاری های منطقه ای با کشورهای همسایه، یکی از راهبردهای ایران است و با این راهبرد، پیوستن ایران به تجارت آزاد با اتحادیه مالی اوراسیا، امکان همکاری با این کشورها در قالب منطقه ها آزاد و همکاری شرکت های کوچک و میانه فراهم می گردد. بعلاوه ایجاد منطقه آزاد مشترک در اوراسیا و همکاری با چین در این منطقه و منطقه آزاد سرخس و اروند، یکی از برترین فرصت ها برای توسعه روابط مالی دوجانبه و چندجانبه است.

بخش خصوصی وارد میدان گردد

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین

قصد مقامات ایران و چین برای توسعه همکاری های مالی، یک اتفاق مهم محسوب می گردد و بخش خصوصی 2 کشور باید از این فرصت استفاده نمایند. در شرایط فعلی، بیش از 90 درصد روابط تجاری ایران و چین، ناشی از همکاری شرکت های بزرگ دولتی و غیرخصوصی 2 کشور است درحالی که توسعه روابط 2 کشور، نیازمند ورود بخش های خصوصی و شرکت های کوچک و میانه است و تشویق و یاری به این شرکت ها برای تقویت همکاری های دوجانبه می تواند روند توسعه مناسبات و کیفیت و پایداری آنها را افزایش دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1401 بروزرسانی: 26 بهمن 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2354

به "فصل نو تجارت ایران و چین ، آنالیز فرصت ها و ظرفیت های توسعه روابط مالی ایران و چین" امتیاز دهید

1 کاربر به "فصل نو تجارت ایران و چین ، آنالیز فرصت ها و ظرفیت های توسعه روابط مالی ایران و چین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل نو تجارت ایران و چین ، آنالیز فرصت ها و ظرفیت های توسعه روابط مالی ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید