سایه سنگین بدهی های خارجی و داخلی بر سر عربستان

به گزارش تور تایلند ارزان، در پی سیاست های متزلزل آل سعود بدهی های داخلی و خارجی چالشی جدی برای عربستان به وجود آورده که تهدید جدی برای آینده این کشور محسوب می گردد.

سایه سنگین بدهی های خارجی و داخلی بر سر عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بسیاری از کارشناسان و ناظران معتقدند که سیاست های رژیم آل سعود عربستان را به ورطه نابودی خواهد کشاند؛ چراکه این کشور با بدهی های بی سابقه ای روبرو است که این بدهی ها در آینده ای نه چندان دور بحران های جدی تری را به وجود می آورند.

سعودی لیکس در گزارشی نوشت که مقامات سعودی فاش کردند که با تداوم کاهش عایدیهای صادرات نفت، حجم بدهی خود را که در سال 2022 به 250 میلیارد دلار رسید، حفظ خواهند کرد و پیشنهاد کردند که بدهی عمومی عربستان برای سال 2022 در 938 میلیارد ریال باقی بماند.

داده های مرکز ملی مدیریت بدهی عربستان سعودی نشان می دهد که عربستان سعودی در امسال باید بر روی تامین مالی مجدد بدهی هایی به ارزش 43 میلیارد ریال (11.46 میلیارد دلار) تمرکز کند .

ریاض با هزینه های بی فایده در جشن ها و تفریح ها با مسائل بزرگی روبرو است.

تامین مالی از خلال بازار بدهی زمانی اتفاق می افتد که وام گیرنده (در این مورد عربستان سعودی) برای وامی با شرایط پرداخت بیشتر از وام مقرر قبلی درخواست دهد.

بدهی های عربستان به طور قابل توجهی افزایش یافت. ناظران این امر را به کاهش عایدیهای صادرات نفت و هزینه های هنگفت عمومی دولت نسبت دادند.

خبرگزاری بلومبرگ بیان کرد که دولت عربستان ممکن است استقراض داخلی یا خارجی از جمله ارائه اوراق قرضه در بازارهای مالی یا سایر جایگزین های تامین مالی دولتی را در نظر بگیرد .

داده های واقعی نشان می دهد که دولت سعودی در حال پر کردن چالش ها و بحران های این کشور با ایده هایی است که ثروت کشور را هدر می دهد.

انتظارات دولت آل سعود در خصوص کلیات بودجه سال 2022 نشان می دهد که مالیات بیشتری بر شهروندان در عربستان تحمیل می گردد و این ارقام اعلام شده تنها تبلیغاتی برای سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است .

محافل وابسته به رژیم آل سعود دستیابی به مازاد بودجه 2022 را تبلیغ و رسانه های رسمی با وجود اطلاعات نادرست و ارقام غیرواقع بینانه، از رویکرد بن سلمان تمجید کردند .

ارقام و آمار نهادهای دولتی نشان می دهد که عربستان به مدت 7 سال از کسری بودجه رنج می برد که این کسری بودجه منوط به سیاست های مالی رژیم آل سعود بوده است. اعلام منظره 2030 و ارقام غیرواقع بینانه از سوی ولیعهد سعودی نیز عربستان را با چالش های مالی زیادی روبرو نموده است .

نگاهی گذرا به انتظارات دولت آل سعود در خصوص کلیات بودجه سال 2022 نشان می دهد که این امر باید در نتیجه کاهش مخارج دولت حاصل گردد. در این بودجه عایدیهای کشور 1045 میلیارد ریال (278.6 میلیارد دلار) عربستان پیش بینی شده است که نسبت به سال 2021 افزایش 115 میلیارد ریالی (30.6 میلیارد دلار) در مقایسه با سال گذشته است. بعلاوه هزینه های کشور 955 میلیارد ریال (254.6 میلیارد دلار) پیش بینی شده که نسبت به سال گذشته کاهش 60 میلیارد ریالی (16 میلیارد دلار) داشته است. در حالی که عربستان بودجه 2021 خود را با 85 میلیارد دلار کسری تنظیم کرد، امسال بودجه را بر اساس مازاد 90 میلیارد ریالی (24 میلیارد دلار) تنظیم نموده است .

کاهش هزینه های دولت به معنای کاهش سرعت پروژه های سرمایه گذاری و کاهش فرصت های شغلی است که در وهله اول بر شهروندان تأثیر می گذارد. از سوی دیگر افزایش واضحی در عایدیهای عربستان مشاهده نمی گردد.

عربستان به مدت 7 سال از کسری بودجه رنج می برد.کسری بودجه در عربستان طی سالهای گذشته یک سناریو تکراری بوده است؛ به ویژه اینکه بعد از شروع جنگ ویرانگر یمن بخش عمده ای از بودجه این کشور صرف خرید تجهیزات نظامی شد.

ریاض اقداماتی مانند سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده و لغو هزینه یاری هزینه زندگی را با هدف افزایش منابع دولت که با کاهش تاریخی قیمت نفت خالی شده بود، اعمال کرد و عایدیهای غیرنفتی نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یافت.

ریاض پس از کاهش قیمت نفت از اواسط سال 2014 به بازار بدهی متوسل شد که منبع اصلی عایدی بزرگترین صادرکننده نفت خام و سومین تولیدکننده بزرگ در دنیا است.

اخیرا یک موسسه بین المللی فاش کرد که عربستان سعودی با وجود افزایش قیمت نفت، دوباره به بازارهای بدهی متوسل شده تا وام جدیدی استقراض کند.

منابعی به رویترز گفتند که عربستان سعودی در حال مذاکره با بانک ها برای اصلاح شرایط وام 16 میلیارد دلاری سررسید سال 2023 و احتمال کاهش حجم این وام است، در حالی که بزرگترین صادرکننده نفت دنیا در پی کاهش بدهی های دولتی موجود است.

قرض های مکرر دولت از صندوق سرمایه گذاری عمومی برای تامین مالی پروژه های منظره 2030 واقعیت بحران مالی عربستان را تایید می نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2153

به "سایه سنگین بدهی های خارجی و داخلی بر سر عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه سنگین بدهی های خارجی و داخلی بر سر عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید