سناریوهای فراروی لبنان پس از استعفای کابینه حسان دیاب

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرنگاران - گروه بین الملل: دولت لبنان به ریاست حسان دیاب عصر روز دوشنبه استعفا کرد. این رویداد پس از انفجارهای اخیر بیروت صورت گرفت و تا تشکیل دولت آینده، حسان دیاب دولت پیشبرد امور را رهبری می کند.

سناریوهای فراروی لبنان پس از استعفای کابینه حسان دیاب

طی یک هفته گذشته پس از وقوع انفجارهای مهیب بیروت که با واکنش های بین المللی و داخلی روبرو بود، اظهارنظرهای بسیاری درباره آینده لبنان مطرح شد. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر به بیروت گفت که لبنان بدون اصلاحات به سوی فروپاشی پیش می رود و اولویت، تشکیل سریع دولت جدید است.

فرانسه با صدور بیانیه ای به چالش های دولت آینده اشاره و اعلام کرده است بازسازی بیروت و پاسخگویی به مطالبات مردم لبنان برای اصلاحات یک ضرورت است. برخی تحلیلگران سیاسی معتقد هستند فرانسه خواهان دولت وحدت ملی نیست بلکه همچون آمریکا و عربستان پیشنهاد تشکیل فوری دولت بی طرف را مطرح کرده است.

روزنامه الاخبار در این رابطه به نقل از منابع سیاسی لبنان می نویسد: آمریکا، عربستان و فرانسه، نواف سلام را به عنوان نامزد نخست وزیری دولت آینده لبنان مطرح کرده اند. میشل عون رئیس جمهور و جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی با نامزدی نواف سلام مخالفتی ندارند اما موضع نبیه بری رئیس مجلس و حزب الله لبنان هنوز مشخص نیست.

با توجه به رخدادهای اخیر لبنان، سناریوهای فرا روی این کشور عبارتند از:

1- برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام

به نظر می رسد این گزینه محتمل و جدی نیست زیرا دشواری های بسیاری در مقابل آن قرار گرفته است و نیازمند توافق بر سر قانون انتخاباتی جدید است.

2- تشکیل دولت جدید یا ایجاد ساختار سیاسی جدید

این گزینه نیز به آسانی قابل اجرا نیست زیرا نیازمند بحث و رایزنی های طولانی همچون توافق طائف دارد.

بنابراین در شرایط کنونی بهترین گزینه تشکیل دولت وحدت ملی است که با توجه به پیامدهای انفجارهای اخیر بیروت و نارضایتی مردمی و مطالبات خانواده های قربانیان و ویرانی های موجود، گزینه مطرح تری برای دولت آینده لبنان است.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که بقای دولت در لبنان بدون حضور حزب الله ممکن نیست و این جنبش بخش مهمی از ساختار قدرت سیاسی حاکم در لبنان به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1299

به "سناریوهای فراروی لبنان پس از استعفای کابینه حسان دیاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریوهای فراروی لبنان پس از استعفای کابینه حسان دیاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید