شکوه یک کهکشان بسیار درخشان از نگاه هابل

به گزارش تور تایلند ارزان، آژانس فضایی اروپا اخیرا تصویر باشکوهی از یک کهکشان درخشان که به وسیله تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، منتشر نموده است.

شکوه یک کهکشان بسیار درخشان از نگاه هابل

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در این تصویر که به وسیله تلسکوپ فضایی هابل ناسا/آژانس فضایی اروپا ثبت شده، می توان پیچک هایی از غبار تاریک را در قلب کهکشان مارپیچی 7172NGC مشاهده کرد.

این کهکشان تقریبا 110 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ماهی جنوبی واقع شده است. جهت باریک گرد و غباری که در سراسر NGC 7172 می گذرد و در این تصویر به صورت یک نوار افقی دیده می گردد، قلب درخشان کهکشان را محو می نماید و باعث می گردد NGC 7172 چیزی بیش از یک کهکشان مارپیچی معمولی به نظر نرسد اما هنگامی که ستاره شناسان NGC 7172 را در طیف الکترومغناطیسی آنالیز کردند، به سرعت دریافتند که این کهکشان چیزی فراتر از آن چیزی است که به نظر می رسد و در واقع NGC 7172 یک کهکشان سیفرت است.

کهکشان سیفرت(Seyfert galaxy) یکی از دو گروه بزرگ هسته های کهکشانی فعال همراه اختروش ها هستند. آنها هسته های همچون اختروش(منابع بسیار درخشان، دوردست و روشن از تابش الکترومغناطیسی) با درخشندگی سطحی بسیار بالا دارند که طیف های آن ها خطوط انتشار قوی با یونیزاسیون بالا را نشان می دهد اما برخلاف اختروش ها، کهکشان های میزبان آنها به روشنی قابل تشخیص هستند.

این تصویر حاصل ادغام داده های دو مجموعه رصد هابل است که هر دو ابزار برای مطالعه هسته های کهکشانی فعال نزدیک استفاده شده بودند. برای ایجاد این تصویر بعلاوه از داده های دو ابزار هابل به نام دوربین پیشرفته نقشه برداری(ACS) و دوربین میدان باز 3(3(WFC استفاده شده است.

هابل پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از 1.5 میلیون رصد انجام داده و بیش از 18 هزار مقاله علمی بر اساس داده های آن منتشر شده است. هابل با سرعت 27 هزار و 300 کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می زند و در فاصله 547 کیلومتری زمین واقع شده است. این تلسکوپ در ماه آوریل سال 1990 از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. هابل یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ ها به شمار می آید.

25 دسامبر 2021، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به جیمز وب را که اغلب به عنوان جانشین هابل از آن یاد می گردد، پرتاب کرد. وب اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین هابل توصیف می گردد، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال ها، ابزارهای علمی هابل همچنان قوی هستند. نمی توان گفت وب جایگزین هابل است، چرا که هابل همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه 2030 نیز بتواند از آن استفاده کند.

منبع: خبرکانادا
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2241

به "شکوه یک کهکشان بسیار درخشان از نگاه هابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوه یک کهکشان بسیار درخشان از نگاه هابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید