شیر غیرپاستوریزه را چگونه مصرف کنیم تا تب مالت نگیریم

به گزارش تور تایلند ارزان، مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: افرادی که شیر فله ای یا غیرپاستوریزه استفاده می کنند، برای پیشگیری از خطر ابتلا به تب مالت، باید شیر را 20 دقیقه در دمای بالای 100 درجه بجوشانند و سپس مصرف کنند.

شیر غیرپاستوریزه را چگونه مصرف کنیم تا تب مالت نگیریم

حمیدرضا حسینی ابراز کرد: مورد هایی از بیماری تب مالت در دام های سنگین و سبک استان سمنان مشاهده شد، اما با نظارت، بررسی و واکسیناسیون به موقع دام مشکل جدی در این زمینه وجود ندارد، اما رعایت دستورالعمل هی بهداشتی مانند جوشاندن شیر به مدت 20 دقیقه در دمای جوش و نگهدای گوشت تازه ذبح شده در یخچال به مدت 48 ساعت قبل از مصرف، به منظور پیشگیری از احتمال بیماری مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب مالت بین 25 تا 27 راس دام سنگین (گاو) در استان سمنان از طریق نمونه گیری خون تشخیص داده شد و شیوع تب مالت در دام سبک، به دلیل انجام واکسیناسیون در دام مولد، کم است، اما باید مراقب بود.

وی تاکید کرد: مردم شیر فله و غیرپاستوریزه را از مراکزی مانند سوپرمارکت ها که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی نیستند، خریداری نکنند، چرا که شیر عرضه شده در سوپرمارکت ها به دلیل فقدان نظارت مورد تایید این اداره کل نیست.

حسینی گفت: شهروندان شیر فله ای مورد نیاز خود را حتما از مراکز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان سمنان مانند ماست بندی ها خریداری کنند و شیر خریداری شده از این مراکز را نیز طبق دستور العمل های بهداشتی بجوشانند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: 250 واحد ماست بندی در استان وجود دارد که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی است و این اداره کل سالم بودن شیر آماده عرضه در این واحد ها را تایید می کند.

حسینی یادآور شد: شهروندان می توانند هر گونه تخلف و موارد مشکوک را از طریق تماس با شماره 1512 به کارشناسان دامپزشکی به منظور بررسی موضوع اعلام کنند.

وی اظهار کرد: کمیته ارتقای بهداشتی شیر خام با همراهی کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی استان سمنان و شاهرود تشکیل شده است و در این کمیته درباره اقدامات در حوزه پیشگیری و درمان برنامه ریزی می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: امعا، احشام و سر دام سنگین مبتلا به تب مالت امکان مصرف ندارد و باید معدوم شود، اما گوشت دام بعد از 48 ساعت نگهداری در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد، امکان مصرف دارد و طبق این شیوه عامل بیماری زای تب مالت از بین می رود.

تب مالت بیماری هزار چهره

از یکهزار و 420 بیماری شناخته شده بیش از 800 بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که شایع ترین آن ها تب کریمه کنگو، تب مالت، سل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، توکسوپلاسموز، هاری و سیاه زخم است.

بیماری تب مالت که بروسلوز نیز خوانده می شود در اصل، بیماری حیوان های اهلی است که از طریق باکتری بروسلا از طریق دام آلوده و فراورده های لبنی غیرپاستوریزه به انسان منتقل می شود و بیانی دیگر، عامل بیماری تب مالت نوعی باکتری عفونی است.

خطر ابتلا به تب مالت به عنوان مهم ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان با مصرف پنیر تازه، کره، سرشیر، خامه محلی و بستنی های سنتی غیرپاستوریزه افزایش می یابد؛ بنابراین از مصرف این مواد غذایی به صورت غیرپاستوریزه باید به شدت پرهیز کرد. همچنین در صورت تماس با ترشحات جفت و جنین سقط شده دام های آلوده، خطر ابتلا به تب مالت وجود دارد.

تب مالت را بیماری هزار چهره می خوانند چرا که علایم بروز این بیماری می تواند در هر فردی به یک شکل باشد؛ بطور مثال این بیماری در فردی با تب و لرز و در فرد دیگر با بزرگ شدن کبد و در دیگری با ضایعات پوستی خود را نشان دهد. پزشکان در تعریف علایم این بیماری با یکدیگر اختلاف نظر دارند؛ تب، تعریق، لرز، سردرد، درد عضلانی، خستگی، بی اشتهایی، درد مفاصل، کمر درد، کاهش وزن، یبوست، درد گلو، سرفه خشک، علایم شبیه سرماخوردگی و التهاب مفاصل از علایم این بیماری عنوان شده است.

بزرگ شدن غدد لنفاوی، افسردگی، درگیری قرنیه، ضایعات پوستی، کاهش وزن، درد شکم، اختلال خواب، بزرگ شدن کبد و طحال، رنگ پریدگی و درد ستون فقرات نیز از دیگر علایم این بیماری است.

به گفته کارشناسان، بیماری تب مالت از سه بُعد سلامت، بهداشتی و مالی می تواند مخاطره انگیز باشد و فرد مبتلا را ناتوان و زمین گیر کند، در این بیماری، ایجاد 2 عارضه مهم نازایی و افسردگی برای سلامت عموم جامعه حائز اهمیت ویژه ای است.

منبع: فرارو
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2412

به "شیر غیرپاستوریزه را چگونه مصرف کنیم تا تب مالت نگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر غیرپاستوریزه را چگونه مصرف کنیم تا تب مالت نگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید